• 1
  • 2
2007-05-25, 20:36
Medlem
Swibbans avatar
Just köpt mig en skivstång för att börja träna lite mer hemma.
Har en 1.85 skivstång och en ställbar bänk. Med detta hade jag tänk köra 3-4 stycken 40-minuters pass i veckan.

Så vilka övningar, främst basövningar, kan jag göra med min utrustning?
Vill träna hela överkroppen, då underkroppen får sitt av de orienteringspass jag kör då och då.

Mage:
???

Bröst:
???

Axlar:
???

Rygg:
???

Armar:
???

Mitt mål är att gå upp en hel del i vikt, främst muskelmassa, tills nästa sommar.
Citera
2007-05-25, 20:41
Medlem
tapirs avatar
Mage: mage kör du med din egen kropp, benlyft, crunches, snea crunches.

Bröst: bänkpress, händerna brett, väldigt brett.

Axlar: militärpress

Armar: bicepscurls och tricepsextensions bakom nacken.

men ja, du kommer inte långt på detta.
Citera
2007-05-25, 20:43
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swibban

Mage:

Du kan ju köra ab-glide övningar med skivstången.

Citat:
Bröst:

Bänkpress

Citat:
Axlar:

Militärpress
Drag till hakan (då får du träning på trapzen också)

Citat:
Rygg:

Marklyft
Skivstångsrodd

Citat:
Armar:

Smal bänkpress (triceps)
Skivstångcurl (biceps)

Citat:
Mitt mål är att gå upp en hel del i vikt, främst muskelmassa, tills nästa sommar.

Du vill gå upp i vikt men inte träna några av de största musklerna på kroppen (ben)?

Nej det finns INGA ursäkter! Knäböj ska vara med om du vill bygga styrka och muskelmassa. PUNKT!
Citera
2007-05-25, 20:48
Medlem
Swibbans avatar
Tack för svaren och som svar till din fråga Krappfiskaren så har jag orienterat i snart 11 år medans jag aldrig tränat överkroppen vilket lett till att jag jag har väldigt oproportionerlig kropp nu med bamselår, vader och rumpa. Tränar som sagt fortfarande orientering under veckorna vilket ger en hel del.

Synd att man bara verkar kunna göra typ en bra övning per kroppsdel med en skivstång :/
Citera
2007-05-25, 20:50
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swibban
Tack för svaren och som svar till din fråga Krappfiskaren så har jag orienterat i snart 11 år medans jag aldrig tränat överkroppen vilket lett till att jag jag har väldigt oproportionerlig kropp nu med bamselår, vader och rumpa. Tränar som sagt fortfarande orientering under veckorna vilket ger en hel del.

Synd att man bara verkar kunna göra typ en bra övning per kroppsdel med en skivstång :/

Men fortfarande, du bör träna ben. Har själv stora lår men ser ingen anledning att lägga benträning åt sidan. Tycker du borde köra knäböj. Den kommer fylla dig med testosteron och det hjälper dig att växa. Vill du inte prioritera kör den då sist på veckan (innan du vilar).
Citera
2007-05-25, 20:55
Medlem
puberts avatar
Kolla upp valfri övning med styrkeövningar, man kan köra nästan varenda övning med skivstång om man har lite fantasi. Att sitta här och rabbla upp 50 övningar som redan finns beskrivna med animationer och bra förklaringar känns lite onödigt.

Sen bör du även träna benen. Orientering går inte att på något som helst vis jämföra med tung styrketräning, det är som dag och natt. Knäböj är dessutom en övning som indirekt kommer göra att hela kroppen utvecklas bättre.
Citera
2007-05-25, 20:59
Medlem
Swibbans avatar
Okey okey, ni verkar välidigt enade om bentränande. Får la ta och lägga till det då.
Och jag vill inte ha 50 övningar, 10-15 stycken bra räcker. Och för en som inte tränat så mycket kan det vara svårt att fantisera fram hur maskinövningar tillämpas på en skivstång
Citera
2007-05-25, 21:15
Medlem
spudwishs avatar
http://www.bodybuilding.com/fun/exer...ell&Isolation=
Citera
2007-05-25, 21:17
Medlem
Krappfiskarns avatar
Glöm inte att ÄTA ÄTA ÄTA ÄTA massa mat. Sen när du blivit så stor du vill bli så äter du bara mindre än vad du gör dig av med. Eftersom du håller på med orientering så får du bra förbränningsträning därifrån.
Citera
2007-05-25, 21:41
Medlem
Swibbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Glöm inte att ÄTA ÄTA ÄTA ÄTA massa mat. Sen när du blivit så stor du vill bli så äter du bara mindre än vad du gör dig av med. Eftersom du håller på med orientering så får du bra förbränningsträning därifrån.

Jupp jupp, käkar gröt både morgon å kväll nu, gainer, proteintillskott. Är medveten om att orienteringen förbränner men vill inte sluta helt så kör kortare men hårdare pass med back-, kärr- och hinderträning.
Citera
2007-05-26, 02:30
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir

Vad mer kan man önska sig?
Citera
2007-05-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Mage: mage kör du med din egen kropp, benlyft, crunches, snea crunches.

Bröst: bänkpress, händerna brett, väldigt brett.

Axlar: militärpress

Armar: bicepscurls och tricepsextensions bakom nacken.

lägg till lite mark, skivstångsrodd, böj och utfall å du kan gå hur långt som helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in