2007-05-24, 19:46
Medlem
Zimlys avatar
Efter googlande i några timmar utan svar, vänder jag mig nu till FB..

Någon som vet hur man fixar Drivrutiner till ati, Jag har ett Radeon AX800 pro.

Läste på en sida hur man skulle fixa detta, men var för komplicerat för mig, då man var tvungen att skriva .dab filer mm...

Väldigt tacksam för svar..

//Zimly
Citera
2007-05-24, 20:16
Medlem
Bossiemans avatar
Här är några olika alternativ:

1. System --> Administration --> Haterare för propertiära drivrutiner. Klicka i ATI och sen är du klar.

2. http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...tiner-mha.html
Citera
2007-05-24, 20:30
Medlem
Zimlys avatar
Tack så väldigt mycket..

Har en fråga till på lager, När jag körde Ubuntu 6.06 så var det inga problem, men nu i 7.04 så kan jag inte skriva su och sen lösenord, blir bara, su: Authentication failure
Tyvärr.

Så hur på bästa sätt byter jag root lösenorde?

//Zimly

Ps. är nybörjare och du har ingen guide på lager för Baryl/XGL?
Citera
2007-05-24, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zimly
Så hur på bästa sätt byter jag root lösenorde?
'System' > 'Administration' > 'Användare och grupper' > markera 'root' > klicka på 'Egenskaper' > skriv in ett lösenord i fälten under 'Ange lösenord för hand'
Citat:
Och min upplösning får jag inte upp i mer än 1024X768? är det pga. att ATI drivisarna inte funkar som dom ska?
för att byta upplösning:

skriv in i terminalen för att göra en säkerhetskopia av xorg.conf
Kod:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

om någonting skulle gå fel och x-servern skulle krascha skriv in det här så återställs xorg.conf till hur det var innan. skriv ner raden på ett papper ifall du inte kommer ihåg den i huvudet
Kod:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf
> skriv i terminalen:
Kod:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
> så här ser det ut i den delen av min xorg.conf där du behöver ändra:
Kod:
Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Device		"ATI Technologies Inc ATI Radeon XPRESS 200M 5955 (PCIE)"
	Monitor		"Generic Monitor"
	Defaultdepth	24
	SubSection "Display"
		Depth	1
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth	4
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth	8
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth	15
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth	16
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth	24
		Modes		"1024x768"
	EndSubSection
EndSection
leta upp 'Section "Screen"' som jag markerat med fet text, kolla vad det står efter 'Defaultdepth' (i min står det 24) > hitta rätt 'SubSection "Display"' med matchande Defaultdepth - Depth > byt ut 1024x768 till önskad upplösning. > tryck 'ctrl' + 'alt' + 'backspace' och logga in igen så borde upplösningen ändrats
Citera
2007-05-24, 22:01
Medlem
Zimlys avatar
Nu kommer en fråga angående Gdesklets.

När jag installerade de på på v. 6.06 så funkade de prima, men på v. 7.04 så kom det bara fram en ruta och inget mer? Jag har testat 2 gånger på olika installationer,
Både genom Automatix och genom terminalen
Citera
2007-05-24, 22:40
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Kapar tråden lite.

Hur bra funkar ATI-drivarna? Ska köpa ett nytt grafikkort, och ATI verkar bäst i min prisklass (~1500) fast har ju bara hört dåliga saker om deras drivrutiner i Linux.
Citera
2007-05-24, 22:52
Medlem
Babovands avatar
Vad jag har hört så funkar nvidia korten mycket bättre i linux än ati, än så länge iaf. har själv ati radeon 9600 pro och det har krånglat rätt så mycke, men nu verkar det iaf rätt så stabilt.
Citera
2007-05-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
...

Nja, det är inte alltid så lätt. Det var det inte för mig med mitt Radeon 9200. Hur mycket jag ändrade och la till 1280x1024 så fick jag aldrig välja det.

Jag gav upp och installerade Opensuse, konstigt nog fungerade 1280x1024 direkt (tom under installation). Så då kopierade jag helt enkelt xorg.conf från Opensuse och använder nu den i Ubuntu.

Det verkar dock som bara jag har problem med att "lägg till upplöningen i xorg.conf" inte fungerar. För hur mycket jag än letade så var det enda folk skrev som lösning på problemet.
Citera
2008-11-06, 21:32
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Ubuntu 7.10. (bumpar)

Bumpar för jag har samma problem. Fast jag har ubuntu 7.10. Har installerat envy och följt guiden som förste talare länkade till. Men när jag ska börja installera så får jag bara ett jävla meddelande där det står "there was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log"

Vafan ska jag göra nu då? Tacksam föer svar.
Citera
2008-11-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyWeedy
Bumpar för jag har samma problem. Fast jag har ubuntu 7.10. Har installerat envy och följt guiden som förste talare länkade till. Men när jag ska börja installera så får jag bara ett jävla meddelande där det står "there was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log"

Vafan ska jag göra nu då? Tacksam föer svar.

Du installerar 8.10 så sker installationen automatiskt.
Citera
2008-11-06, 23:07
Medlem
SpeedyWeedys avatar
8.10!

Citat:
Ursprungligen postat av -198
Du installerar 8.10 så sker installationen automatiskt.

My bad, vela ihop hela skiten, det är 8.10 jag har menar ja
Senast redigerad av SpeedyWeedy 2008-11-06 kl. 23:12. Anledning: Fucka till det lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in