• 1
  • 2
2007-05-25, 18:46
Medlem
Megaforces avatar
Att det drar snett och att ratten är "felinställd" kan också tyda på att ena däcket är snedslitet. Ibland räcker det med att skifta fram/bakhjul för att sådana problem skall försvinna. Eller bara pumpa upp så att man får rätt däcktryck. Men räkna ändå med att det behövs däckbyte eller inställning.

Avgassystemet lär få bytas. Kostar ca 3500 att byta inkl arbete men då är det rostfritt och håller i många år.
Citera
2007-05-28, 13:53
Medlem
Att ratten inte är helt centrerad och att bilen drar lite snett kan också vara ett tecken på att spindelleden på höger eller vänster sida är slut. Min s60 var inte alls med i matchen innan jag fixade det. Ett annat problem som är vanligt är att stabilisatorstagen i framvagnen slits ut. Kostar inte så mycket att byta men bör göras av firma med rätt verktyg. Om man slår dit dem själv finns risken att man pajjar busssningarna och då håller dem inte så länge som de ska.
Citera
2007-05-28, 14:52
Medlem
Jämför gärna med denna:

http://www.blocket.se/vi/11461610.htm?ca=9_s

Betydligt lägre miltal och till synes i ett gott skick (kan man aldrig vet innan man kikat lite närmare iofs)

Man kan förmodligen pruta ner den till 60tkr, att då betala 55tkr för trådskaparens objekt ter sig då inte särskilt attraktivt.

Mvh:
Thomas
Citera
2007-05-28, 18:51
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Jämför gärna med denna:

http://www.blocket.se/vi/11461610.htm?ca=9_s

Betydligt lägre miltal och till synes i ett gott skick (kan man aldrig vet innan man kikat lite närmare iofs)

Man kan förmodligen pruta ner den till 60tkr, att då betala 55tkr för trådskaparens objekt ter sig då inte särskilt attraktivt.

Mvh:
Thomas

Det var jäkligt billigt för att ha gått så lite!
Problemet är bara att jag inte har dom pengarna cash.
Tänkte köpa på bilfirma och ta lån.
Eller är kanske tex citibank ett alteranativ?
Citera
2007-05-28, 21:27
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Det var jäkligt billigt för att ha gått så lite!
Problemet är bara att jag inte har dom pengarna cash.
Tänkte köpa på bilfirma och ta lån.
Eller är kanske tex citibank ett alteranativ?

Det är ju inte bilhandlaren du lånar pengar av.. Han förmedlar bara lånet (men fortfarande görs kreditkoll på dig). Alltså kan du lika gärna själv låna via bilhandlarens rekommenderade låneinstitut och köpa en bil privat.

Den där är närapå identisk med min, ett år äldre och lite färre mil. Sen gav jag 10kkr upp fast med 12mån garanti som kanske är en liten trygghet iallafall. Men 10-12 kkr billigare med privatköp är det nog inte så dumt. Fast säg att det visar sig att mätaren är bankad, då är det rätt svårt att få rätt mot en privatsäljare (om man nu känner sig osäker på det). Miltalet är inte orimligt lågt. Det finns folk som inte kör så mycket också.
Citera
2007-05-28, 22:45
Medlem
Roxers avatar
Citat:
Tjena!
Tänkte be alla bilkunniga om lite tips angående ett bilköp.

Har kikat på en V70 GLT 98a.
21000 mil
All utrustning inkl skinn ( taklucka!?)
Svensksåld,servicebok (fattades 2 stämplar dock)

Säljes på bilfirma

Fördelar:
En kollega är vän med en säljare på firman.( blåser dom mig så blir det liv från min sida)
Har det mesta jag vill ha i utrustning.
Bes 070521

Nackdelar: ( ganska många! )
Blästrad huv=en hel del stenskott'
Några smårepor
Prick på baklucka,lacken har släppt
Fick bra att veta på bes; Rostangrepp länkarm,rostangrepp fjädersäte.Ena sidan bara.
Avgassystem ej bytt under hela tiden.
Kamremsbyte inom ca 2000 mil

Är detta ett skitköp?
Det som oroar mig som fan är rostangrepp på länkarm och fjädersäte.
Kanske inte så dyrt att laga men det borde tyda på hur underredet ser ut.

Vad tycker ni?
Ska ge nånstans runt 55 för den. Utan inbyte diskuterat.

Tack på förhand!

Jag skulle inte köpa den bilen!
Efter en snabb sökning på blocket så hittade jag likadana bilar fast i bättre skick och billigare.
Ett bra tips du kan kolla hur mycket dom bilarna kostar är att gå in på
www.bilpriser.se

Men det viktigaste är att inte stressa och att allt ska kännas 100% när du köper bilen, så du slipper lägga massa pengar på reparationer i efterhand.

Har du bilder på bilen så är det mycket enklare att säga vad man tycker.
Citera
2007-05-30, 21:02
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Det är ju inte bilhandlaren du lånar pengar av.. Han förmedlar bara lånet (men fortfarande görs kreditkoll på dig). Alltså kan du lika gärna själv låna via bilhandlarens rekommenderade låneinstitut och köpa en bil privat.

Den där är närapå identisk med min, ett år äldre och lite färre mil. Sen gav jag 10kkr upp fast med 12mån garanti som kanske är en liten trygghet iallafall. Men 10-12 kkr billigare med privatköp är det nog inte så dumt. Fast säg att det visar sig att mätaren är bankad, då är det rätt svårt att få rätt mot en privatsäljare (om man nu känner sig osäker på det). Miltalet är inte orimligt lågt. Det finns folk som inte kör så mycket också.

Men jag tror inte riktigt det funkar så...banken tar ju bilen som säkerhet och det kan dom väl inte göra om man köper privat eller?

Har förresten hittat en ny V70.
En 00a, GLT
Svensksåld, 15900 mil
Fullutrustad
12 mån garanti
69 900

MEN.Den säljs på en av de där "kebab och bil" firmorna ni vet...
De som ena dagen säljer kebab och nästa dag bilar...känns så iallfall.
Såna firmor som ligger i nån hamn eller industriområde och som använder en hotmail som kontakt.
Dessutom så var det fortfarande kredit på bilen när jag kollade upp den.
Citera
2007-05-30, 22:58
Medlem
Citat:
Men jag tror inte riktigt det funkar så...banken tar ju bilen som säkerhet och det kan dom väl inte göra om man köper privat eller?

Har förresten hittat en ny V70.
En 00a, GLT
Svensksåld, 15900 mil
Fullutrustad
12 mån garanti
69 900

MEN.Den säljs på en av de där "kebab och bil" firmorna ni vet...
De som ena dagen säljer kebab och nästa dag bilar...känns så iallfall.
Såna firmor som ligger i nån hamn eller industriområde och som använder en hotmail som kontakt.
Dessutom så var det fortfarande kredit på bilen när jag kollade upp den.

Utan att ha sett den tycker jag du ska skippa den. Det ska kännas rätt.

Utbudet är enormt, köp endast en svensksåld med full dokumentation och gärna direkt av första ägaren (men nu ska ju du köpa från bilhandlare iofs).

Mvh:
Thomas
Citera
2007-06-05, 19:39
Medlem
Secs avatar
För alla er som legat sömnlösa nu och oroat er över om jag köpte bilen eller inte, så tänkte jag ge er en lite update.

Köpte idag en SAAB 9-5 kombi stället.
2,0 turbo
00a med 2 ägare.
Full servicebok
All utrustning utom skinn
Alufälgar med nya sommardäck
Alufälgare med dubbade vinterdäck
Svensksåld
18000 mil

Några smårepor och bulor här och var.
69 000 på firma.
Känns helt ok faktiskt.
Säkert inte det bästa köpet jag gjort men den kändes frisk i låda och motor iallafall! Inget som jag störde mig på!
Citera
2007-06-06, 22:43
Medlem
En s**b
Citera
2007-06-07, 14:41
Bannlyst
hmmm

Vill du göra ett klipp? Köp en privatägd av en äldre person. Famlijeägda ex brukar inredningen ha spårt av ungjävlar som sabbat. Undvik till vajre pris mindre handlare som Alis bilar eller ärliga Harrys.
Citera
2007-06-07, 14:41
Bannlyst
hmmm

Citat:
För alla er som legat sömnlösa nu och oroat er över om jag köpte bilen eller inte, så tänkte jag ge er en lite update.

Köpte idag en SAAB 9-5 kombi stället.
2,0 turbo
00a med 2 ägare.
Full servicebok
All utrustning utom skinn
Alufälgar med nya sommardäck
Alufälgare med dubbade vinterdäck
Svensksåld
18000 mil

Några smårepor och bulor här och var.
69 000 på firma.
Känns helt ok faktiskt.
Säkert inte det bästa köpet jag gjort men den kändes frisk i låda och motor iallafall! Inget som jag störde mig på!
Aha missade det undrar hur länge det dröjer innan du vil chippa den hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in