• 1
  • 2
2007-05-24, 11:39
Medlem
Kojaks avatar
I förrgår fick jag reda på att jag har fått en blodpropp i benet. Jag hade från när jag vaknade i fredags haft en konstig känsla i vaden som bara gjorde mer och mer ont, vilket fick mig att uppsöka läkare i tisdags.

Det här är så jävla trist eftersom det är min ANDRA propp. Jag fick min första för fem år sedan efter en spark på benet. Då sa dom att det inte fanns någon risk för en ny eftersom den var olycksrelaterad.

Jag känner mig som 80 år men har inte fyllt 30 ännu. Jag ska nu äta "Waran" i sex (!) månader, förra gången var det bara tre, vilket betyder att jag inte får bli full under den tiden. Jag ska ha en jävla stödstrumpa i tolv månader och som om förnedringen inte skulle räcka med det så ska jag ha på mig ett satans halsband där det står vilka mediciner jag äter.

Någon som har haft propp, som vill dela med sig av hur jobbigt det här är?
Citera
2007-05-24, 13:50
Medlem
corpulentcowboys avatar
Äh kom igen, det hade varit fan så mycket värre om proppen satt sig i lungan eller huvudet (=stroke). Waran är en bra pryl för att slippa det.

Och du blir ju inte halshuggen om du inte bär Waranhalsbandet. Har aldrig riktigt fattat exakt varför halsbandet ska bäras. Okej, om man råkar ut för en olycka så blöder det mer, men då får man ju åtgärda det därefter. Mer blod - mer förband, oavsett om man har halsband eller ej.
Citera
2007-05-24, 15:22
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpulentcowboy
Och du blir ju inte halshuggen om du inte bär Waranhalsbandet. Har aldrig riktigt fattat exakt varför halsbandet ska bäras.
Det är antagligen hyffsat intressant information för jourhavande kirurg att veta när kojak kommer in med akut blindtarmsinflammation och har lite för ont för att komma ihåg att berätta det.
Citera
2007-05-24, 15:26
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak
Jag känner mig som 80 år men har inte fyllt 30 ännu. Jag ska nu äta "Waran" i sex (!) månader, förra gången var det bara tre, vilket betyder att jag inte får bli full under den tiden. Jag ska ha en jävla stödstrumpa i tolv månader och som om förnedringen inte skulle räcka med det så ska jag ha på mig ett satans halsband där det står vilka mediciner jag äter.
Det låter som om du skulle behöva dig en riktig sorgebläcka. Typiskt, va? Nej, allvarligt talat så är jag verkligen inte avundsjuk på dig.

Har dom inte nån teori om vad som kan ligga bakom det. Alltså vad orsakar detta och är det något du kan med dina levnadsvanor för att minska risken för återfall.
Det är inte kul med stödstrumpa, vitt halvår och snyggt halsband så jag antar att du är hyffsat nyfiken på om det är något du kan göra för att slippa det i fortsättningen...
Citera
2007-05-24, 15:27
Medlem
frosses avatar
Waran for president!
Citera
2007-05-24, 15:33
Medlem
Dr. Löhks avatar
Var glad över att medicinen finns. Så ät den och rök holk istället för att supa.

Det sista rådet gäller för övrigt samtliga som läser detta.
Citera
2007-05-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak
I förrgår fick jag reda på att jag har fått en blodpropp i benet. Jag hade från när jag vaknade i fredags haft en konstig känsla i vaden som bara gjorde mer och mer ont, vilket fick mig att uppsöka läkare i tisdags.

Det här är så jävla trist eftersom det är min ANDRA propp. Jag fick min första för fem år sedan efter en spark på benet. Då sa dom att det inte fanns någon risk för en ny eftersom den var olycksrelaterad.

Någon som har haft propp, som vill dela med sig av hur jobbigt det här är?
min sambo fick en blodpropp hon är bara 18 år.

Hon får dricka, men i måttliga mängder. Dock år hon inte röka, något. Hon har ätit Waran i 6 månader nu, för hon hade 5 blodproppar i benet och uppåt. Men hon mår bra nu.

Det enda viktiga är ju att man lägger om sitt liv och sina vanor. Har du redan fått en borde du kolla över ditt levende. Men detta är inget illa menat, vissa har de i släkten. men försök leva så normalt du kan, men var extra försiktig. Lycka till
Citera
2007-05-24, 18:04
Medlem
Krafses avatar
Jag tar mig friheten att låna tråden en snabbis bara.

Hur känns det när man har en propp? Pulserar det? Är livrädd att jag själv har en.
Citera
2007-05-25, 11:27
Medlem
Kojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det låter som om du skulle behöva dig en riktig sorgebläcka. Typiskt, va? Nej, allvarligt talat så är jag verkligen inte avundsjuk på dig.

Har dom inte nån teori om vad som kan ligga bakom det. Alltså vad orsakar detta och är det något du kan med dina levnadsvanor för att minska risken för återfall.
Det är inte kul med stödstrumpa, vitt halvår och snyggt halsband så jag antar att du är hyffsat nyfiken på om det är något du kan göra för att slippa det i fortsättningen...

Precis, jag skulle vilja kröka ner mig en sväng. Men det får jag inte, eller får och får. Det är dumt eftersom behndlingen skulle ta längre tid.
Dom ska ta prover senare för att se om dom kan fastställa anledningen till att jag fick en igen.
Citera
2007-05-25, 11:28
Medlem
Kojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken
min sambo fick en blodpropp hon är bara 18 år.

Hon får dricka, men i måttliga mängder. Dock år hon inte röka, något. Hon har ätit Waran i 6 månader nu, för hon hade 5 blodproppar i benet och uppåt. Men hon mår bra nu.

Det enda viktiga är ju att man lägger om sitt liv och sina vanor. Har du redan fått en borde du kolla över ditt levende. Men detta är inget illa menat, vissa har de i släkten. men försök leva så normalt du kan, men var extra försiktig. Lycka till

Jag röker inte, men visst, det skulle vara intresant att få reda på vad det är som orsakar återfallet.
Citera
2007-05-25, 11:29
Medlem
Kojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag tar mig friheten att låna tråden en snabbis bara.

Hur känns det när man har en propp? Pulserar det? Är livrädd att jag själv har en.

Min första propp kändes inte lika mycket som den jag har nu. Den var också mindre och satt nere vid min ankel. Det gjorde ont men bara då och då.
Den jag har nu gjorde fruktansvärt ont till slut. Nu är det bättre sedan jag fått medicin.

Du borde gå och testa dig direkt om du känner som du känner.
Citera
2007-05-25, 12:01
Medlem
tjaboooos avatar
hur exakt känns det onda ?

har sålänge jag kan minnas av och till haft pulsernade smärta som kommer och går och förekommer mest i vaderna.
ibland är det knappt kännbart iblan är det så man springer in under sängen och gömmer sej typ men brukar avta rätt snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in