Citat:
Ursprungligen postat av
arabansplitterny
Jag själv är ju svartskalle och i Polen var jag fan ljusare än en stor del av polackerna. Ingen trodde ens att jag var turist. Det är precis som du säger trots att Polen är ett extremt etniskt homogent land ser vissa polacker ut som svennar medans andra ser ut som svartskallar. Enorm variation på utseendet. Vissa har ett ganska germanskt utseende medans andra ser ut som typiska slaver medans andra ser ut att komma från mellanöstern rent av.
Vet inte om man kan per automatik avgöra om Polen verkligen är etniskt homogent med sådan mångfald i sin egna befolkning. Italien är t. ex inte särskilt etniskt homogent.
Se på Lombardo Italienare i norr som domineras av nordiskt blod och ser ljusa ut och sen resterande Italienare och de i söder och på Sicilien som är mörkare. Ganska intressant också att norra Italien är industriellt som vilket typiskt europeiskt land som helst medan södra delen är ganska boskaps och fattigt. Lite som Nordafrika.
Oss Svenskar vill jag påstå är ett tvättäkta homogent folk då enbart ett fåtal svenskar har annat påbrå i sig som t. ex samiskt, finsk-ugriskt, Vallon, Rom eller jude. Extremt få. Men polacker med sådan variation i utseende är nog utspädda. Självklart nådde aldrig Turkarna, Avarerna eller Hunnerna till norra och västra Polen. Förmodligen varför polacker nära kusten emot Östersjön har mindre eller knappt något mörkt i sig.
Haha! Ingen trodde jag heller var turist men jag är ljus/medel svensk. Lite charmigt när polska tjejer tog ens servering och så kunde man ingen polska. Tror polska tjejer gillar killar utifrån lite! Verkade lite så på dem!