2007-05-23, 09:00
Medlem
Har ett problem med ett externt usbminne på 2 gb. Det är en mp3 spelare och när jag kopplar in den via usb så kommer normalt den externa hårddisken upp på "Den här datorn". Nu misstänker jag att min flickvän har raderat en drivrutin (fil) som heter "AUDIBLE" för jag har jämfört med min egen mp3 (identisk), och det är denna fil som saknas. Detta har medfört att när jag kopplar in hennes hårddisk (mp3'an) via usb så hittas den inte längre.

När jag startar Mp3an så står där bara "Initializing" på displayn och likadant står det när jag kopplar in den till usb fast på datorn är den helt borta. Finns där något annat sätt att komma åt denna? Kan man själv söka upp disken via usb och sedan lägga över den saknade filen? Jag har varit inne i enhetshanteraren och försökt lokalisera den utan framgång. Är det någon som har lite tips på vad jag skulle kunna försöka göra så hade jag varit tacksam? Jag har googlat och testat lite olika lösningar men inte lyckats så jag tänkte att jag gör ett försök här.
Citera
2007-05-23, 12:57
Medlem
Psydexs avatar
- Titta i "enhetshanteraren" i egenskaper för den här datorn, ta bort enheten om den finns där.
- Ominstallera drivrutiner & enhet.
Citera
2007-05-23, 15:41
Medlem
Rizados avatar
Tveksamt om Audible har nåt att göra med det. Har haft en Sandisk dap där det också fanns en Audible fil och den återskapades bara om man tog bort den.

Man kan inte sälja mp3 spelare som slutar fungera när man tar bort en enkelt åtkomlig fil.
Citera
2007-05-23, 17:08
Moderator
Falukropps avatar
Skapa en ny textfil, klistra in detta (eller om du vill, skippa hela batfilsbiten och kör kommandona från konsollen istället):

set devmgr_show_nonpresent_devices=1
cd %SystemRoot% \system32
start devmgmt.msc

Renama den till nånting.bat
Se till att din mp3-spelare inte är inkopplad.
Kör din nya batfil.

Nu kommer enhetshanteraren upp. På Visa-menyn ska det finnas nåt som heter nåt i stil med "visa dolda enheter". Välj den.

I listan börjar du med att gå in under Hårddiskar. Där bör du ha en del diskar. Några har "urblekta" ikoner. Markera dem och tryck delete, en efter en.

Gå vidare i listan och leta upp Lagringsenheter. Gå in där och ta bort alla enheter med urblekta ikoner.

Fortsätt i listan till Universal Serial Bus-controllers. Gå in där och ta bort alla enheter med urblekta ikoner som heter nåt i stil med "USB masslagringsenhet".

Nu har du avinstallerat alla gamla usb-diskar du nånsin haft inkopplade. Prova att peta i din mp3-spelare. Nu kommer windows förhoppningsvis börja installera den, låt det vara tills den är klar och kolla sen i den här datorn ifall den dykt upp.

Obs att jag kör engelska xp så har gissat vad grejerna kan tänkas heta i listan där i den svenska varianten. Så det kan vara lite sådär småfel, men du borde nog kunna lista ut vad grejerna heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in