Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Tack! Denna variant kan funka, ska experimentera lite.
Edit: Enda felet med denna typ av formel är att den inte är känslig för felinmatningar. Råkar man få med en bokstav eller dylikt skriver den ut MVG. Skulle även vilja se att den spottar ur sig "Ej giltig poäng" ifall man matar in en felaktig poäng. Men då får min kompis vara noggrann helt enkelt!
Du kan kolla vilken typ av värde som finns i en cell med =värdetyp(värde). Den returnerar 1 för tal och 2 för text. Vad kommandot heter på engelska har jag ingen aning om. Stoppa in det i din if-sats så borde du kunna styra bort felinmatningar.
Du får ursäkta att jag använder svenska formler, men jag kör med svensk excel:
Kod:
=OM(B11<>"";OM(VÄRDETYP(B11)=1;OM(B11<50; "ig"; OM(B11<75;"g"; OM(B11<90; "vg"; "mvg")));"felaktigt värde");"inget värde")
den här koden ger dig betyg + upplysning om felaktigt värde (text istället för tal) och varnar också för tomma celler.
Du kan ju skippa innehållet i den yttersta parentesen (b11<>"";...;"inget värde") om du är säker på att din kompis stoppar in värden överallt.
Edit: du ställer ju nya frågor medan jag klurar
Du låser cellreferenser med dollartecken. Om du alltid vill att en referens ska peka på t.ex. B11 så skriver du $B$11. Då kan du kopiera formeln utan att referensen ändras.