Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-08-11, 22:54
  #13
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

gå in på www.funplanet.com zodiac..sedan funchatt....sedan gamla chatten...sedan rummtet americans där kan man inte spåra dig så du kan komma utan att vara rädd = P....
Citera
2000-08-11, 23:01
  #14
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Zodiac: Jag väntar fortfarande på ett konkret motargument. Ska du göra mig och alla andra besvikna igen. Nu har du chansen att bevisa hur fel jag har. Varför tar du inte chansen? Eller kan det vara att du är rädd? Du vet att jag krossar dig som en fluga och du törs inte bemöta mig sakligt? Du vet att du har fel och jag har helt rätt? Är det så? Hahaha... Vilken ynkrygg....
Citera
2000-08-11, 23:01
  #15
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

viking: som med alla antirasister...
Citera
2000-08-11, 23:07
  #16
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Vidofner: japp !
Citera
2000-08-11, 23:24
  #17
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

MAD: Ja, det kan nog stämma att militären anade vad som väntade när Moskva-offensiven kom av sig. Men det där med Hitler vet jag inte exakt. Han sa innan Barbarossa-offensiven att Tyskland bara kan besegra Sovjet ifall de erövrar landet innan vintern. Och han hade som bekant bara planerat för en kort sommar/höst-offensiv. Därav historien med de uteblivna vinter-kläderna. Dock trodde han fortfarande 1942 att dom skulle lyckas krossa Sovjet för de var mycket starkare, men efter Stalingrad-nederlaget anade han nog också att det blev allt omöjligare.

Vad Hitler sa offentligt får ju aldrig sammanblandas med vad han tänkte innerst inne. Skulle han börja utrycka tvivel offentligt skulle krigsmoralen sjönka drastiskt och alla fronter braka samman antagligen. Så därav hans optimistiska tal. Han kunde helt enkelt inte säga annat.
Citera
2000-08-12, 00:04
  #18
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Det fanns faktiskt höga militärer i Tyskland som förutspådde precis den utvecklingen av kriget som det sedan också blev - och detta 1938! Och han varnades hela tiden av olika militärer. Hela konceptet var tokigt. T.ex. hade han ju inga planer för vad han skulle göra efter en militärisk seger. Fred ville han uppenbarligen inte sluta även efter ett seger. Så vad skulle han göra? Ockupera flera länder på obestämd tid? Eller utrota all befolkning först? Hur skulle han någonsin vinna över Sovjet utan att sluta fred så småningom?
Citera
2000-08-12, 00:34
  #19
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Hej tysk tjej! Är du härinne också?

Angående Hitlers planer över ockuperad mark. Hitler hade mycket långtgående och detaljerade planer över vad han skulle göra med ockuperad mark efter kriget. Hur Sovjet skulle delas upp var uppgjort långt innan kriget liksom övriga öststater som skulle ingå i det tyska riket.

Och Hitler ville inget annat än att ha fred med England och Frankrike. Hitler tom ville lämna tillbaka Frankrike (efter kriget 1940) i utbyte mot fred, men de allierade vägrade sluta fred. Så fred ville han helt uppenbarligen ha!!! Ockupationerna av Frankrike, Belgien, Danmark och Norge utfördes endast av rent militära skäl. Han ville så fort som möjligt dra tillbaka sina trupper därifrån. Men så länge de allierade hotade att strypa viktig trafik av mineraler och råvaror från Norden var han tvungen att vara där. Britterna var ju redan på väg till Norge med en ockupationsstyrka ungefär samtidigt som Hitler anföll Norge så hans oro var helt befogad! Och Frankrike ockuperade han för att slippa bli anfallen i ryggen av Frankrike och England medan han var engagerad i öst. Så detta anfall var också av rent militära skäl.

Och detta med de höga militärerna. Ja, vissa av dessa militärer avrådde honom också från att anfalla Frankrike och menade att de omöjligen kunde besegra Frankrike. Dock hade Manstein en finurlig plan som gjorde Tyskland besegrade Frankrike relativt enkelt. Ja, det är alltid lätt att vara efterklok. Det fanns militärer som avrådde honom. Det fanns militärer som uppmuntrade honom. Vem ska man tro på? Ja så här i efterhand vet vi svaret, men i förväg är det omöjligt att veta.

Ta tex polackerna. Deras plan vid ett anfall av tyskarna mot dom var att polackerna istället skulle göra ett motanfall och ockupera Berlin... Hahaha... Ja, du ser så galet vissa resonerade... Tack vare denna galna plan hade polackerna stora truppkoncentrationer vid fronten men få reserver vilket gjorde att tyskarna ganska enkelt kunde inringa polacker och eliminera dom...












Citera
2000-08-12, 00:35
  #20
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Habib: Och vad är dina belägg för det? Dina bevis? Dina källor?
Citera
2000-08-12, 00:44
  #21
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Namntjuven Zodiac, mannen utan egna argument, har slagit till igen... Behöver väl inte tillägga att det ointelligenta inlägget ovan är från honom...
Citera
2000-08-14, 00:13
  #22
Medlem
Vem kan hylla Hitler?

Viking: Du menar alltså att Hitler aldrig ville ha krig med Frankrike? Men han skrev ju om det i "Mein Kampf". Jag har sett citat (jag har läst boken också, men jag minns mest det här citatet just nu) då han skrev något om att Frankrike är ett slags ärkesfiende, att det måste bli krig med Frankrike. Både Ryssland och Frankrike var planerade fiender i det kriget som han verkligen hade planerat ganska länge i förväg (1923 när han skrev boken). England var däremot tänkt som allierad.
På annat ställe (som jag inte hittar nu) påstod du också att Ryssland ju också angrep Polen strax efter Tyskland. SKulle bara kommentera att det ju inte handla om angrep om man reagerar. Ett angrep på Polen var ett hot för Ryssland, för deras intressen också förstås. Man kan aldrig påstå att Ryssland började kriget. Och allt detta står ju klart och tydligt i boken. Så om Ryssarna läst den (vilket de flesta tyskar uppenbarligen inte gjorde), så visste de ju exakt vad det tjänade till. Det var ju vägen till en invasion av Ryssland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback