2007-05-22, 22:00
Medlem
Zimlys avatar
Linux

Apache webserver

En dator kör apache och agerar både webserver och ftp-server
Den andra datorn skickar via ftp en valbar HTML-sida till webservern.
I slutändan ska man kunna gå in på en specifik adress och se "hemsidan".

Det optimala är om man kan göra allt detta från datorn som skickar filerna
och aldrig röra webservern.

Sätt upp en lokal DNS så att man istället för IP-numret har en "riktig" adress. Behöver bara fungera lokalt.

Skapa ett webhotell komplett med en hemsida med klickbara länkar för att skapa konton och lägga till/ta bort information.

Konfigurera NAT på apache så att t.ex. flera datorer delar på "apache" datorns internetanslutning alternativt flera datorer kör genom ett IP-nummer.

Hur kan man "tunnla trafik genom en webserver?
Försök att göra om t.ex. ett FTP-paket till HTTP så att du når ut till Internet.

Någon som vet hur man gör, Är inte så jätte haj på linux, men men

//Zimly
Citera
2007-05-22, 22:08
Medlem
junks avatar
Jag hajar inte riktigt vad du är ute efter tror jag? men varför har du inte bara vanliga användarkonton på webservern och sen kör igång en ftp server på samma burk. Där användarna är chroot'ade till sin DocumentRoot då kommer dom kunna logga in via ftp till sin egen website och tabort lägga till filer.
Citera
2007-05-22, 22:16
Medlem
Zimlys avatar
Jag har fixat allt utom

Sätt upp en lokal DNS så att man istället för IP-numret har en "riktig" adress. Behöver bara fungera lokalt.

Skapa ett webhotell komplett med en hemsida med klickbara länkar för att skapa konton och lägga till/ta bort information.

Konfigurera NAT på apache så att t.ex. flera datorer delar på "apache" datorns internetanslutning alternativt flera datorer kör genom ett IP-nummer.

Försök att göra om t.ex. ett FTP-paket till HTTP så att du når ut till Internet.
Citera
2007-05-22, 22:27
Medlem
Sätt upp en lokal DNS så att man istället för IP-numret har en "riktig" adress. Behöver bara fungera lokalt. - bind

Skapa ett webhotell komplett med en hemsida med klickbara länkar för att skapa konton och lägga till/ta bort information. - php/mysql

Konfigurera NAT på apache så att t.ex. flera datorer delar på "apache" datorns internetanslutning alternativt flera datorer kör genom ett IP-nummer. - Gör som tidigare inlägg rekommenderarde, chroot på ftp konton, kolla in proftpd och dess konfiguration samt hur du ska få det att fungera mot apache, finns också bra stöd för ftp/ssl som extra säkerhet. Du kan också combina mysql/php/apache mot proftpd så användarna kan skapa egna konton och kataloger via webben. Rekommenderat är dock at du har lagt vissa restrektioner på det, helst att du bara ska bekräfta ett konto.

Försök att göra om t.ex. ett FTP-paket till HTTP så att du når ut till Internet. - Ha en delad ftp/web katalog?

Godnatt.
Citera
2007-05-22, 22:47
Medlem
Zimlys avatar
Nu har jag stött på ett litet problem gällande FTP klienten....

Hur ändrar jag användarna??

# CD to /home/<user> and create a symbolic link to /var/www as this is the public html folder.
ln -s /var/www www

#change ownership /var/www to user
chown -R <user> /var/www

#Change to 755 permissions
chmod -R 755 /var/www

när jag ska cd till /home/<user> så finns inte den mappen

Sen hur ska jag logga in på ftp via en XP dator??

När jag ska överföra filer så får jag upp felmeddelande, och sen vet jag inte som vilket konto jag ska logga in som...

Kanske lätta frågor i anndras ögon, men inte för mig..
Citera
2007-05-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimly
Nu har jag stött på ett litet problem gällande FTP klienten....

Hur ändrar jag användarna??

# CD to /home/<user> and create a symbolic link to /var/www as this is the public html folder.
ln -s /var/www www

#change ownership /var/www to user
chown -R <user> /var/www

#Change to 755 permissions
chmod -R 755 /var/www

när jag ska cd till /home/<user> så finns inte den mappen

Sen hur ska jag logga in på ftp via en XP dator??

När jag ska överföra filer så får jag upp felmeddelande, och sen vet jag inte som vilket konto jag ska logga in som...

Kanske lätta frågor i anndras ögon, men inte för mig..

Poängen är att du inte ska behöva gå in manuellt och skapa en katalog och symlänka, det ska göras automatiskt när du skapar användaren. Ja, du får lägga upp någon form av bashscript eller vilken terminal du nu kör.

i httpd_conf eller vad filen heter(jeez hundra år sen sist) ska du bara ändra så att user directory for webpages eller något liknade ser ut typ /home/*/monkey alltså * är valfri användare.

Fan, gå in på apache.org och kolla deras dokumenation, det här låter som något sista minuten projket på gymnasiet liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in