2012-08-23, 18:08
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Går det verkligen att få bort läspande? (Viktigt) sammanfogad med ursprungstråden.
/Mod.
Citera
2013-11-15, 18:51
Medlem
Ämne läspa. T.E.X när du säger glass när du kommer till bokstaven "s" stäng tänderna så inte tungan kan komma ut
Citera
2015-02-17, 03:23
Medlem
deadhead.s avatar
Finns det några konkreta bilder/videor på hur man utför S ljudet? Detta skulle vara min dröm att få hjälp med, samma som att folk vill gå ned i vikt.
Citera
2015-12-22, 07:48
Medlem
För att lära sig att sluta läspa, kul att ordet läspa som avser svårighet att uttala bokstaven S innehåller bokstaven S. . Ja mitt tips är att leka med tunga inne i munnen och höra hur det låter då vid tungans olika placeringar för att få fram rätt s. Tag även hjälp av en kompis eller så som kan visa och förklara hur s ljudet "tillverkas". Jämför med din kompis hur det låter.
Det handlar medvetandegöra ljudet och att träna.

Försök att komma på ord/ljud där du verkligen kan få fram ett vanligt s och gör detta ofta så att du lär dig hur det ska kännas i munnen. Det handlar om att få till tungan.

Hur låter det tex när du försöker väsa som en orm. Läspar du då?
Som sagt hitta ljud där du inte läspar och sedan kopiera det ljudet i ett ord
Citera
2015-12-22, 21:25
Medlem
ArneIIIs avatar
Nu var det ju ett antal årtionden sedan jag gick i grundskolan men sköts inte detta via tidiga insatser under skoltid numera?

När jag gick i skolan kom det logopeder till oss och vi fick sitta i grupper och träna. Och jag kan lova er, man kom inte därifrån förrän man var helt felfri.

Kanske anses kränkande nu? Vad vet jag?
Citera
2015-12-25, 13:20
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Nu var det ju ett antal årtionden sedan jag gick i grundskolan men sköts inte detta via tidiga insatser under skoltid numera?

När jag gick i skolan kom det logopeder till oss och vi fick sitta i grupper och träna. Och jag kan lova er, man kom inte därifrån förrän man var helt felfri.

Kanske anses kränkande nu? Vad vet jag?

Wow, grupp-logopedi! Ännu några årtionden bakåt: Jag gick hos en talpedagog när jag gick i fjärde klass, en trevlig dam som fick bort mitt läspande effektivt på en termin. Trodde faktiskt att det funkade så nuförtiden också.
Citera
2016-03-14, 16:12
Medlem
deadhead.s avatar
Helt ärligt så har jag haft väldiga problem med mina uttal sedan barndomen och det har satt sig i mitt psykes centrum. De präglade en del av skoltiden med umgänge då jag inte kunde uttala vissa bokstäver som alla andra kunde.

För ungefär ett år sedan såg jag tråden om just läspning efter att ha försökt med precis allt förutom att gå hos någon som lär ut då ekonomin inte har tillåtit det. Har verkligen gått in hårt i övningarna som medlemmarna har rekommenderat och jag skulle säga att mitt uttal är som "normalt" efter alla inlägg av er!

En stor sten har lättat från mina axlar, en självkänsla har börjat skapats inom mig. Det kan låta löjligt men allting är inte självklart här i världen. Tack!
Senast redigerad av deadhead. 2016-03-14 kl. 16:16.
Citera
2016-03-15, 17:24
Bannlyst
Har de slutat med "talfröken" i skolorna? Hur kommer det sig att så många verkar lida av detta?

Jag har aldrig träffat någon normal svensk som läspar och det är faktiskt otroligt irriterande att tvingas lyssna på någon som läspar tala under någon längre period.

Själv stör jag mig oerhört på människor som inte kan säga riktiga R (alltså icke skåningar).
Vanligt talfel i tex ryskan och man stöter ofta på människor som har det här talfelet.

Carl Bildt låter lite åt det hållet - möjligen är han från sydligare trakter och har tappat alla annan dialekt förutom det skånska R et. Har aldrig forskat i saken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in