2007-05-22, 20:27
Medlem
LetsKickSomes avatar
Jag har läspat hela mitt liv. På senare tid har jag börjat störa mig på det mer och mer. Jag har försökt att sluta läspa själv genom att ha tungan på annat sätt m.m., men jag lyckas verkligen inte. Det är inte så vanligt att folk läspar, kanske en på tio eller nåt. Så det borde inte vara så svårt att kunna säga "s" utan att lesba tycker man.

Något tips på hur ska jag gå tillväga för att lösa det här?

edit: stavfel
Citera
2007-05-22, 20:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Det stavas läspa, men ser förvisso skoj ut med en önskan att sluta lesba från LetsLickSome
Avhjälps lättare med hjälp av en logoped nära dig än per textforum. -Lycka till!
Citera
2007-05-22, 20:46
Medlem
Ruskigbusss avatar
LÄSPA - för tusan.

Lesba är något som två (eller fler) kvinnor kan göra tillsammans.

*Ö>Språk*

/Mod
Citera
2007-05-22, 20:47
Medlem
LetsKickSomes avatar
haha okej, läspa är det...
Citera
2007-05-22, 20:55
Medlem
Frantics avatar
Kan du bita ihop framtänderna i överkäken och underkäken eller är det ett glapp där? Pröva att hålla bak tungspetsen lite så att den inte är fram och nosar på framtänderna också.
Citera
2007-05-22, 20:55
Medlem
Farbror Sallads avatar
Man kan ju läspa på massa olika sätt. Med tungan, med läppen, genom att inte sätta ihop tänderna riktigt, med mera.
Är det så att tungan är i vägen så får du försöka tänka på att dra in den vid S-ljud. Jag satt just och försökte konstatera hur läspandet går till, och var jag själv "gör av" tungan vid S-ljud. Den ligger platt på botten så att säga, men toppen är ända framme vid undre framtändernas kant. Flyttar jag den bakåt så låter det helsjukt. Jag kan tänka mig att det är ganska bökigt att komma tillrätta med.

Tillägg: Förresten biter jag tydligen inte ihop käkarna vid S-ljud, vilket jag trodde.
Citera
2007-05-22, 20:58
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Man kan ju läspa på massa olika sätt. Med tungan, med läppen, genom att inte sätta ihop tänderna riktigt, med mera.
Är det så att tungan är i vägen så får du försöka tänka på att dra in den vid S-ljud. Jag satt just och försökte konstatera hur läspandet går till, och var jag själv "gör av" tungan vid S-ljud. Den ligger platt på botten så att säga, men toppen är ända framme vid undre framtändernas kant. Flyttar jag den bakåt så låter det helsjukt. Jag kan tänka mig att det är ganska bökigt att komma tillrätta med.

Tillägg: Förresten biter jag tydligen inte ihop käkarna vid S-ljud, vilket jag trodde.
Jag har också tungspetsen precis innanför den undre tandraden, och ganska långt ned så att den inte bullar upp.
Citera
2007-05-22, 21:03
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetsKickSome

Något tips på hur ska jag gå tillväga för att lösa det här?

Jo, du får flera att gnägga, och gott så. Men det är så utstuderat i sin "felstavning" att det blir lite trist.

Eller så är jag den ULTIMATA cynikern. Rätt ok, det med.
Citera
2008-09-01, 22:04
Medlem
Jag läspar..

Som rubriken lyder.. Nån som sitter inne på nåt tips som kan hjälpa mig att sluta läspa?
Hur håller ni tungan när ni säger S? Tacksam för svar...
Senast redigerad av AnonymPlz 2008-09-01 kl. 22:07.
Citera
2008-09-01, 22:31
Medlem
Försök hitta någon praktiskt inriktad kursbok för logopeder/talpedagoger. De måste ju rimligtvis ha utvecklat en metod för att hantera problemet.
Citera
2008-09-01, 22:34
Medlem
efter att jag fått min tandställning så läspar jag en del, jävligt jobbigt må jag säga
Citera
2008-09-01, 22:37
Medlem
Studspojkens avatar
Det gjorde jag också, men det ordnade sig när jag fick gå hos en talfröken (logoped tror jag) under lågstadiet. Har du fått nån hjälp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in