2008-09-02, 00:01
Medlem
Ok, jag är ingen talpedagog eller så, men testa att;

Stänga käken helt (inte läpparna)
Skjut fram tungan så långt det går. Backa en billimeter när du når tänderna
Undvik att anstränga, eller spetsa till toppen på tungan (medför läspljud)
Låt sedan luften passera ovansidan på tungan (endast)
Och slutligen rapportera tillbaks =)

Ha det
Citera
2008-09-02, 05:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd Jag läspar.. fogad till gammal Lära sig att sluta LÄSPA?.

/Moderator
Citera
2008-09-02, 14:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jag har också tungspetsen precis innanför den undre tandraden, och ganska långt ned så att den inte bullar upp.
Precis. Ett "normalt" s uttalas alltså inte med tungspetsen, utan med tungryggen innanför tungspetsen.

S uttalade med tungspetsen finns t ex på Iberiska halvön - alltså i Spanien och Portugal. Vi andra uppfattar ofta dessa apikala s-ljud som sje-ljudsliknande. (Vilket inte ska förväxlas med de s i portugiskskan som verkligen uttalas som riktiga sje-ljud.)

Vad folk som läspar ofta gör är att de uttalar ljudet med tungspetsen, precis som, spanjorerna, men med övriga tungans position som vid vårt vanliga svenska s. Då hamnar tungspetsen för långt fram och går i överkäksframtänderna, och ett läspande ljud uppstår.

Den som läspar ska alltså försöka vika ner tungspetsen ner mot underkäksframtändernas baksida. Om det börjar låta som ett tje-ljud i stället har man vikt ner tungspetsen för långt.
Citera
2008-11-11, 00:55
Medlem
Läschpar fortfarande. Så bump...
Citera
2011-01-07, 00:38
Medlem
redbullzs avatar
läspar också lite smått, tror det beror på att jag producerar för mycket saliv, utöver detta har jag svårt att uttala S, F och T utan att göra något fult ljud.
Citera
2011-07-20, 22:55
Bannlyst
bump, Jag läspar när jag säger S, hatar verkligen det och efter jag fick käken ur led vart det ännu sämre, och när jag är full så går det knappt att höra vad jag säger så jävla iriterande finns det inget sätt att sluta? Upp skattar svar sjukt mycket.
Citera
2012-08-01, 23:18
Medlem
Går det verkligen att få bort läspande? (Viktigt)

Tjena. Har stött på ett dilemma och mår väldigt dåligt just nu.

Har under den senaste tiden börjat rappa och har stor potential, har kommit i kontakt med en kille som producerar åt mig och vi håller på med mitt debut-EP just nu. Allting har gått jävligt bra och så, men på sistone har en sak satt sig i mitt huvud och vägrar släppa.

När vi spelade in för några veckor sedan så uppenbarade sig brutala läsp-ljud i mina S från ingenstans. Vi har spelat in förr och det har aldrig låtit så, har alltid tyckt att mina S har låtit normala och ingen har någonsin anmärkt det heller. Från detta till brutala läsp-ljud. Hur vet jag inte. Detta har fått mig att bli jävligt deprimerad då detta är min dröm och en potentiell framtid för mig.

Jag har då på sistone gått och tänkt på detta och varje gång jag hör ett ord med bokstaven S så försöker jag härma det och tänker på att jag läspar. Alla säger att jag inte läspar, att dem inte märkt något i alla fall, men en kompis säger att jag alltid läspat lite. Vad har hänt?

Går det att få bort läspandet? Hur ska jag göra i sådanafall? Vill verkligen inte att det står i vägen för allt detta.
Citera
2012-08-01, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline

Går det att få bort läspandet? Hur ska jag göra i sådanafall? Vill verkligen inte att det står i vägen för allt detta.

Gå till en logoped. Dessutom finns det redan en tråd om detta:

https://www.flashback.org/t490916
Citera
2012-08-02, 01:10
Medlem
teamforce2s avatar
Läspandet har med placering av tungan att göra när du ska uttala S. Jag läspar själv lite men jag har aldrig riktigt brytt mig om det. Men om man tänker på det och försöker hitta sig fram tills det låter bra kan man öva sig fram den vägen. Men har man läspat hela livet kan det bli svårt att bli av med vanan och vart du skall placera tungan vid uttalet, Men det är absolut inte omöjligt.
Citera
2012-08-02, 01:29
Medlem
SamsonZs avatar
Om det aktualiserats i samband med din nuvarande inspelning skulle det också kunna ha en koppling till inspelningsförfarandet och den ljudkvalitet som uppnås. Det första att ta hörbar stryk vid sämre ljudkvalitet är s-ljudet, jfr. telefonledning, där s blir ohörbart, och liknande effekt kan en billig mikrofon eller ett "lossy" ljudformat innebära. Då jag rippar gamla LP-skivor som är slitna, eller finner andras rippar i alltför låg bitrate kvalitet, så är det just s-ljudet som blir lidande på ett sätt att det hela kan bli olyssningsbart och oanvändbart i seriösa sammanhang. Om det är så att du de facto läspar, kan det vara extra viktigt med professionell utrustning i studion för att få dig att låta så bra som möjligt.

På tal om läspning, så följer här ett exempel på en ogenomtänkt översättning från engelska-svenska:
"Ja, sade hon läspande".
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-02 kl. 01:31.
Citera
2012-08-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Tjena. Har stött på ett dilemma och mår väldigt dåligt just nu.

Har under den senaste tiden börjat rappa och har stor potential, har kommit i kontakt med en kille som producerar åt mig och vi håller på med mitt debut-EP just nu. Allting har gått jävligt bra och så, men på sistone har en sak satt sig i mitt huvud och vägrar släppa.

När vi spelade in för några veckor sedan så uppenbarade sig brutala läsp-ljud i mina S från ingenstans. Vi har spelat in förr och det har aldrig låtit så, har alltid tyckt att mina S har låtit normala och ingen har någonsin anmärkt det heller. Från detta till brutala läsp-ljud. Hur vet jag inte. Detta har fått mig att bli jävligt deprimerad då detta är min dröm och en potentiell framtid för mig.

Jag har då på sistone gått och tänkt på detta och varje gång jag hör ett ord med bokstaven S så försöker jag härma det och tänker på att jag läspar. Alla säger att jag inte läspar, att dem inte märkt något i alla fall, men en kompis säger att jag alltid läspat lite. Vad har hänt?

Uppenbarar sig läspandet bara pa inspelningar, eller hör din producent läspandet även när du rappar framför honom?

Om 1: byt mikrofon, precis som du redan blivit tipsad om.
Om 2: ta kontakt med en talpedagog, det är fullt möjligt att träna bort.

Jag läspade som ung, en talpedagog fick mig pa bättre tankar
Citera
2012-08-23, 18:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
På tal om läspning, så följer här ett exempel på en ogenomtänkt översättning från engelska-svenska:
"Ja, sade hon läspande".
Det där vare en klassiker i de svenska översättningarna av Richmal Cromptons Bill-böcker. Där var den konventionella formuleringen Ja, läspade Violet. Eftersom Violet var en ur Bill och hans killgängs synvinkel synnerligen fånig tjejflicka, underströk denna översättning ytterligare hennes fånighet - hon läspade till och med på ord som inte innehöll något s!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in