Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-22, 16:42
  #1
Medlem
menvafans avatar
Hejsan
Dagens situation är att jag har två fina burkar, jag har dock svårt att göra rätt för mig och välja vilken burk som ska få linux respektive windows.

Dator 1 (windows just nu)
Specs:
AMD sempron 2200+ 1.5 GHZ
1024 mb RAM
ATI radeon 9600 256 mb
200 gb hårdisk

Det här är min aktuella dator just nu, använder den till allt mellan himmel och jord.

Dator 2 (windows just nu)
Specs:
Intel Xeon CPU 2.80GHz (2 CPUs)
2024 mb RAM
GeForce4 Ti 4400
70 gb hårdisk

Den här datorn står och väntar på att bli inkopplad.


Just nu står jag på randen till att plocka tummen ur röven och installera Ubuntu på någon av dom. Eftersom dator 2 är av det kraftigare laget kanske jag ska ha windows på den för att kunna spela krävande datorspel, leka i inventor, 3d max och redigera feta bilder. Medans dator nummer 1 använder jag för nerladdningar, se på film, surfa och annat mindre krävande. Där kanske linux passar bättre in för att få en stabilare dator. Har också planerat att köpa en ny intern hårdisk som jag pular in i någon av dom.

Vad har ni att säga på ämnet? Vilken dator passar sig bäst för spel och vilken är bäst för kontorsarbete och tankning? Hjälp en lost soul!

PS: kanske ska nämna att jag är en TOTAL nybörjare på linux, dvs det här blir min första installation och närmande till open source-världen någonsin!

Hoppas det här är rätt forumdel och snälla lyncha mig inte för att jag nämner onda ord så som windows här inne.

Tummen upp
Menvafan
Citera
2007-05-22, 16:51
  #2
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Dator 2 Ser ut att passa väldigt bra till en spelserver om du är intresserad av något sådant.
Citera
2007-05-22, 20:39
  #3
Medlem
Sätt ubuntu på burk nr.1 , då du antagligen inte kommer använda prestandan lika mkt i linux som du kmr göra i windows (spela spel osv..)
Det är nog vad jag skulle göra
Citera
2007-05-22, 20:50
  #4
Medlem
Med tanke på vad du vill göra med Burk nr1 så är Ubuntu perfekt där. Nackdelen är att du har ATI kort men det går att fixa drivrutiner till det ändå.
Citera
2007-05-22, 20:57
  #5
Medlem
menvafans avatar
Det där med ATI-rutiner har jag också hört att det ska krångla lite, men det går nog att lösa med lite tårar...
Får bli så då, kastar ut windows och in me linux här. Jobbigt att behöva göra lite backuper på div saker först :S
Citera
2007-05-22, 21:13
  #6
Medlem
kvaveberusads avatar
Tycker absolut du ska testa linux och då Ubuntu 7.04 på din dator no1. Support för att få igång ditt ATIkort fixar du mha http://ubuntu-se.org/smf/index.php

piece of cake ;-)

Lycka till!
Citera
2007-05-22, 21:26
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Om det går att byta grafikkort mellan maskinerna så skulle man kunna flytta över ATi-kortet till burk 2 och Nvidia-kortet till burk 1. ATi-kortet är betydligt bättre i spel än det Nvidia-kortet (som är värdelöst till spel, men Linux har bra stöd för kortet)
Citera
2007-05-22, 21:37
  #8
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Det där med ATI-rutiner har jag också hört att det ska krångla lite, men det går nog att lösa med lite tårar...
Nä, det går faktsikt inte. ATIs support är bland det löjligaste som finns. Extrema buggar som att det inte går att starta om X har funnits i ett par år känns det som. Lite random krashar är också något man får leva med. Sky ATI som pesten.

Och med grafikkortet i dator två lär du inte kunna spela så mycket spel heller. Om det går byt grafikkorten.
Citera
2007-05-22, 22:28
  #9
Medlem
menvafans avatar
Ska se om det går bra, annars har jag ett liggandes på hyllan. Dock ett lite äldre kort, men duger nog till world of warcraft som är main priority
Citera
2007-05-22, 22:51
  #10
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Ska se om det går bra, annars har jag ett liggandes på hyllan. Dock ett lite äldre kort, men duger nog till world of warcraft som är main priority
World of Warcraft har jag spelat på linux, det fungerar alldeles utmärkt i wine. Och just när det kommer till att spela i wine är det extra viktigt med nvidia kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback