• 1
  • 2
2007-05-22, 16:17
Medlem
Har ett Intel kort med integrerat ljud och enligt enhetshanteraren är allt installerat som det ska men det kommer inget ljud. Om jag kolla i equalizern (stavning) så ser jag att han ger ut ljud men det kommer inget. Har testat både mina högtalare och mina lurar. Vad kan vara fel.
Citera
2007-05-22, 16:35
Medlem
kontrollpanelen>>>ljud & ljudenheter

i fliken ljudenheter så ser du till så ditt ljudkort är valt som ljuduppspelningsenhet
Citera
2007-05-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBoy
kontrollpanelen>>>ljud & ljudenheter

i fliken ljudenheter så ser du till så ditt ljudkort är valt som ljuduppspelningsenhet

har bara ett alternativ där så...
Citera
2007-06-07, 20:35
Medlem
har kommit fram till att det inte bara är jag som har detta problemet. Köpte datorn från ett IT cafe där ljudet funkade fint men efter ominstallation här hemma la det av. Flera stycken som har samma problem, ljudet funkade på datorn nere på cafet men inte efter ominstallation. Kan ju inte vara en kollektiv datorstrejk... Har installerat det på exak samma sätt som den va innan och med sammas skiva, win XP home (orginal). Har ljud enligt equalisern, mätarna rör sig men det kommer inte ut nåt.
Citera
2007-06-07, 23:01
Medlem
Nu är det så att du måste installera drivrutinerna till ditt ljudkort, alla datorer som köps nya får man med en skiva till ditt MB använd den och allt fixar sig.

Det är ett nybörjar fel, folk installerar om Windows och allt funkar prima utan ljudet, 99% är att det fattas drivrutiner.
Citera
2007-06-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Nu är det så att du måste installera drivrutinerna till ditt ljudkort, alla datorer som köps nya får man med en skiva till ditt MB använd den och allt fixar sig.

Det är ett nybörjar fel, folk installerar om Windows och allt funkar prima utan ljudet, 99% är att det fattas drivrutiner.

installerade själv alla datorer på cafet utan mb skiva flera gånger och då funkade dom. Det är ett ATI chips på det men det finns inga drivrutiner till moderkorttet på deras sida. Ljudet är installerat.
Citera
2007-06-08, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
installerade själv alla datorer på cafet utan mb skiva flera gånger och då funkade dom. Det är ett ATI chips på det men det finns inga drivrutiner till moderkorttet på deras sida. Ljudet är installerat.

Trust me, att du installerar Windows betyder inte att ljudet kommer fungera. Att det inte finns en skiva är bull****.

(edit) jag har aldrig fått ljudet att fungera utan att installer drivrutinerna efter ominstallation av Windows, har tagit motherboard skivan jag har fått med eller laddat ner det från nätet. Ge mig exakt info om produkt namn på ditt MB och jag kommer hitta rätt drivrutiner till ditt ljudkort.

Som exempel: http://global.msi.com.tw/index.php?f...=1&prod_no=255

Realtek drivrutinerna på länken ovan är vad jag MÅSTE använda för att få ljudet att fungera.
Citera
2007-06-08, 10:55
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis.

Öppna lådan, kolla vad du har för chip, alt. i manualen.

Oftast har man realtek, C-media, creative, VIA, eller något liknande CHIP som producerar ljudet, samma sak med nätverks chip.

Dessa drivrutiner finns inte på windows skivan, i vissa fall finns det med äldre drivrutiner och det kan funka om man har tur, men som regel får man ta ner dem själv från nätet, installera och sedan har du ljud.

Bara skriva ner vad det är för chip, siffrorna osv och börja söka på nätet.
Citera
2007-06-08, 19:11
Medlem
Det var jag som drev internet cafet och installerade om alla datorer flera gånger och jag använde aldrig nån MB skiva eller andra skivor för den delen.
Har kollat på moderkortet men det står ingen modell på det som det brukar göra, Det enda jag har hittat är att det är ett Intel chpset på det. Har kört ett prog som berättar vad det är för nåt kort men har inte hittat drivrutiner till det ändå. Ska kolla upp det igen så får Ni jätte gärna testa om Ni hittar det. För jag fattar inget.
Citera
2007-06-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Det var jag som drev internet cafet och installerade om alla datorer flera gånger och jag använde aldrig nån MB skiva eller andra skivor för den delen.
Har kollat på moderkortet men det står ingen modell på det som det brukar göra, Det enda jag har hittat är att det är ett Intel chpset på det. Har kört ett prog som berättar vad det är för nåt kort men har inte hittat drivrutiner till det ändå. Ska kolla upp det igen så får Ni jätte gärna testa om Ni hittar det. För jag fattar inget.

Spelar roll ifall du har drivit Microsoft på grund att du har fel, frågar du efter hjälp på ett public forum får du finna dig att ta in folks svar. Ifall du vill ha hjälp med att hitta drivrutiner till ditt Mb borde du skriva ut vad det heter inte bara Intel för dom har gjort lite mer än bara ditt MB.

Kolla produkt namn, nummer och allt vad som kan behövas, gå till produkt tillverkarens hemsida(ALLA har en), sök efter ditt Mb och läs.

Installerar man ett Windows FRÅN Windows(rakt över) behövs antagligen inte drivrutinerna till ljudet, formatera on HD och nytt Windows är det GARANTERAT att du behöver slänga in drivrutiner för ljud.
Citera
2007-06-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Spelar roll ifall du har drivit Microsoft på grund att du har fel, frågar du efter hjälp på ett public forum får du finna dig att ta in folks svar. Ifall du vill ha hjälp med att hitta drivrutiner till ditt Mb borde du skriva ut vad det heter inte bara Intel för dom har gjort lite mer än bara ditt MB.

Kolla produkt namn, nummer och allt vad som kan behövas, gå till produkt tillverkarens hemsida(ALLA har en), sök efter ditt Mb och läs.

Installerar man ett Windows FRÅN Windows(rakt över) behövs antagligen inte drivrutinerna till ljudet, formatera on HD och nytt Windows är det GARANTERAT att du behöver slänga in drivrutiner för ljud.

klart ja tar svaren av dom men jag försöker förklara att ljudet funkade till jag installerade om datorn. Installerade vista men ljudet funkade inte i det så ja la in XP igen men då funkade de inte heller, fast det gjorde det dagarna innan men samma skiva. samma hårdvara, samma uppdateringar, det enda som skiljde var att den va inte kopplad till samma nätverk. Men ska kolla upp moderkortet så fort jag har tid.
Citera
2007-06-13, 12:40
Medlem
Så här ser mitt moderkort ut. Hoppas nån vänlig själ kan hitta drivrutiner såmitt ljud funkar.

http://profile.imageshack.us/user/po...41/cpuzrk0.png
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in