2007-05-22, 12:52
Medlem
Alert! System Battery Voltage Is Low Strike F1 to continue, F2 to run the setup utility

Får upp denna text vaje gång jag startar datorn, funkar utmärkt att bara trycka F1 men det blir lite jobbig i längden.

Antar att det är batteriet på moderkortet?
e det svårt att byta?

lite konstigt också för jag har fortsat att trycka på F1 i kanske ett år nu utan att något har hänt
Citera
2007-05-22, 13:30
Medlem
merlin2s avatar
ja, det är batteriet på moderkortet, nej det är inte svårt att byta ut det.
för eller senare kommer det att sluta fungerar och då kommer du få mer problem är du vill ha så byt den nu i förebyggande syfte.

batteriet håller reda på alla inställningarna i biosen samt info om hårdvaran.
Citera
2007-05-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
... batteriet håller reda på alla inställningarna i biosen samt info om hårdvaran.

Då borde väl dessa inställningar försvinna när jag tar ut det nuvarande batteriet?
Citera
2007-05-22, 14:03
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towlie
Då borde väl dessa inställningar försvinna när jag tar ut det nuvarande batteriet?

NEJ, även om du tar ut batteriet så finns det ström i själva kretsarna i ca 5 min.
Tryck INTE på strömknappen medan du håller på att byta batteriet får då försvinner strömmen som finns kvar i kretsarna

det gäller att göra det snabbt, korrekt och hålla tungan rätt i munnen

edit. glöm inte att jorda dig när du håller på med datorns inre....
lycka till.....
Citera
2007-05-22, 14:12
Moderator
Falukropps avatar
En tjejkompis hade exakt samma problem på sin laptop. Har för mig det är en Dell. Det var nåt knas med nätadaptern på den.

Skulle ju helt klart höra av mig till supporten om du har garanti kvar.
Citera
2007-05-22, 15:05
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Köp bara ett vanligt klockbatteri i turkaffären! Sök och se vad du behöver för beteckning och fäst det med tejp, det finns två små kablar som du klipper bort från det nuvarande batteriet som brukar vara fastlödda. Sen virar du runt lite tejp för att förhindra kortslutning och koppplar in kontakten till moderkortet, allt detta under fem minuter...

Tråden borde för övrigt ligga i Hårdvara!
Citera
2007-05-22, 15:40
Medlem
merlin2s avatar
dem flesta datorer jag har jobbat har det inte behövts att lödda utan peta bort den gamla försiktigt med en skruvmejsel och sedan sakta trycka in den nya.

nyckelordet här är "Försikigt"
Citera
2007-05-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
En tjejkompis hade exakt samma problem på sin laptop. Har för mig det är en Dell. Det var nåt knas med nätadaptern på den.

Skulle ju helt klart höra av mig till supporten om du har garanti kvar.

Det är en dell faktist, har kollat upp det lite och det verkar som det är en hel del som får samma problem med sina dell datorer. Garantin har dock gått ut så inte mycket att göra åt det
Citera
2009-05-22, 15:15
Medlem
Jag har ett problem med det här då. Självklart ska ett nytt batteri sättas in, men jag undrar om det kan påverka program och spel. Både Football Manager och Photshop startas upp och sen stänger ner sig ganska snabbt igen, dessutom har skärmen haft vertikala och horisontella linjer som är gula och blåa. Lite allt möjligt där. Kan det ha något med att batteriet snart är slut, eller är det något annat det beror på?
Citera
2009-05-22, 17:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd flyttad till support.

//Mod
Citera
2009-05-22, 21:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vouti
Jag har ett problem med det här då. Självklart ska ett nytt batteri sättas in, men jag undrar om det kan påverka program och spel. Både Football Manager och Photshop startas upp och sen stänger ner sig ganska snabbt igen, dessutom har skärmen haft vertikala och horisontella linjer som är gula och blåa. Lite allt möjligt där. Kan det ha något med att batteriet snart är slut, eller är det något annat det beror på?
Det är något annat som orsakar dina problem, i princip kan man köra utan batteriet. med den enda komplikationen att man måste ange vissa grundinställningar varje gång datorn startas.

Citat:
Ursprungligen postat av Towlie
Det är en dell faktist, har kollat upp det lite och det verkar som det är en hel del som får samma problem med sina dell datorer. Garantin har dock gått ut så inte mycket att göra åt det

Jag har själv en gammal Dell laptop där batteriet är heldött och jag orkar inte byta det(8 små knappceller med krympplast kring, kostnad ett par hundra.

På min stationära Dell sitter det en knappcell 2032 kostnad ett par tior
Citera
2011-12-04, 11:36
Medlem
Tjena...

Alert! system battery voltage is low

har jag o och jag bytte nyss men det är samma sak...

Tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in