• 1
  • 2
2007-05-22, 01:16
Medlem
gandihellfishs avatar
Tjo, jag har ett problem med min dator efter att jag flyttade den till ett LAN.
När jag skulle koppla upp den så hördes bara ett litet klick från nätagget
vilket löste sig när jag kopplade ur allt o in igen, sen när ajg startade datorn så
kom "NTLDR is missing, press any key to restart" jag vet att jag råkade glömma IDE kabeln ute när jag startade första gången men sen kopplade jag in den.
Jag vet att jag har varigt med om detta problemet innan med min laptop då det
var ett Linux relaterat fel vilket allt löste sig med guiden från
http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm . Jag har testat allt som står där o skivan fungerar alldeles utmärkt. jag kan dock inte återställa allt som det ska vara, det är ganska irriterande när datorn bara startas på det
andra alternativet. hur fixar jag detta ? jag antar att det är ett bios relaterat problem, just därför jag tycker att denna tråden hamnar under Hårdvara.

Tack på förhand.
Citera
2007-05-22, 08:33
Medlem
Finitos avatar
När detta hände mig så gjorde jag en tråd på sweclockers, och nästan alla tyckte att jag skulle formatera, det gjorde jag. Och det löste problemet.
Citera
2007-05-22, 09:13
Medlem
Jag har alltid haft såhär när jag inte har något OS på datorn. Då kommer NTLDR is missing upp, sen installerar jag tex. Win XP och då rullar datorn på!
Citera
2007-05-22, 09:44
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Tjo, jag har ett problem med min dator efter att jag flyttade den till ett LAN.
När jag skulle koppla upp den så hördes bara ett litet klick från nätagget
vilket löste sig när jag kopplade ur allt o in igen, sen när ajg startade datorn så
kom "NTLDR is missing, press any key to restart" jag vet att jag råkade glömma IDE kabeln ute när jag startade första gången men sen kopplade jag in den.
Jag vet att jag har varigt med om detta problemet innan med min laptop då det
var ett Linux relaterat fel vilket allt löste sig med guiden från
http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm . Jag har testat allt som står där o skivan fungerar alldeles utmärkt. jag kan dock inte återställa allt som det ska vara, det är ganska irriterande när datorn bara startas på det
andra alternativet. hur fixar jag detta ? jag antar att det är ett bios relaterat problem, just därför jag tycker att denna tråden hamnar under Hårdvara.

Tack på förhand.

Jag har haft samma problem och det löste jag genom att ha windowsskivan i under uppstarten.
Citera
2007-05-22, 09:44
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Jag har haft samma problem och det löste jag genom att ha windowsskivan i under uppstarten.
Men det funkar ju med min special skiva. jag måste lösa det permament
Citera
2007-05-22, 10:02
Medlem
indens avatar
Citat:
Men det funkar ju med min special skiva. jag måste lösa det permament

Ok, jag behövde bara ha i den en gång och sen var det fixat. Det var ett par år sedan och jag vet att jag läste om det i ett forum då. Ska se om jag kan hitta dit igen.

http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

Där finns det lite mer. Jag vill minnas att jag raderade boot.ini också när jag hade samma fel.
Citera
2007-05-22, 11:26
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Ok, jag behövde bara ha i den en gång och sen var det fixat. Det var ett par år sedan och jag vet att jag läste om det i ett forum då. Ska se om jag kan hitta dit igen.

http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

Där finns det lite mer. Jag vill minnas att jag raderade boot.ini också när jag hade samma fel.
Jag ska testa det sen när jag kommer hem.
Men läste ni inte #1 ordentligt ? det va den länken jag posta i tråden.
Citera
2007-05-22, 12:45
Medlem
Flytande_argots avatar
När jag jobbade på Ericssons IT-enhet för ett antal år sedan så fick vi det där problemet lite då och då. Det enda man behöver göra är att lägga NTLDR, boot.ini plus två .sys filer på en diskett och boota från den och sedan återställa NTLDR när windows startat upp.

Lär påpeka att det var NT vi körde på den tiden, så "ett antal år sedan" var rätt många år sedan!
Citera
2007-05-22, 13:04
Medlem
indens avatar
Citat:
Jag ska testa det sen när jag kommer hem.
Men läste ni inte #1 ordentligt ? det va den länken jag posta i tråden.

haha...fan vad dum jag är...jag ber om ursäkt...
Citera
2007-05-22, 13:59
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
När jag jobbade på Ericssons IT-enhet för ett antal år sedan så fick vi det där problemet lite då och då. Det enda man behöver göra är att lägga NTLDR, boot.ini plus två .sys filer på en diskett och boota från den och sedan återställa NTLDR när windows startat upp.

Lär påpeka att det var NT vi körde på den tiden, så "ett antal år sedan" var rätt många år sedan!
Jag har redan gjort det, bytt ut dom 3 filerna som guiden säger. Om ni läser guiden jag och inden länka så kan jag säga att allt är redan gjort. allt är rätt gjort och i rätt ordning osv. jag behöver som sagt en permanent lösning.
Nu är jag hemma igen, ska testa det med windows skivan NU.
Citera
2007-05-22, 14:04
Medlem
rolllers avatar
Råkade ut för samma skit på jobbet, följde alla tipps och trix jag hittade, men det slutade med att jag fick formatera om....
Citera
2007-05-22, 14:11
Medlem
gandihellfishs avatar
Okey...windows skivan hjälpte ingenting, för skojjs skull tänkte jag köra en fixmbr när jag vet att den är lite kvaddad men funkar, så in i återställningskonsollen o där står det att den bara hittar windows på D:\...mitt ligger på C:\
Boot.ini
Jag vet att det är det andra alternativet som fungerar i uppstarten, så är det min boot.ini
som spökar ? ska jag köra ngt special fix som settar booten på multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows= ??
om så, snälla säg mig EXAKT vad jag ska skriva. har vetat innan men glömt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in