• 1
  • 2
2007-05-21, 21:56
Medlem
NoRegretss avatar
Jag vet inte hur de r med brbaradatorer.
MEN, jag har aldrig behvt moderkorts-drivrutiner.
Fr min del r de bara att spara de som ska sparas p en DVD-RW och stta i XP-skivan, starta om datorn och sedan formatera och installera en ny verson av XP.

Din vn borde veta precis hur man gr till vga nr man installerar om en dator.
Citera
2007-05-21, 22:23
Medlem
-HALL DR! Dirigo

Nu har vi allts och inte minst jag!!! redogjort fr de olika frhllandena i sammanhanget, att du inte behver snacka om "vafan det nu heter".

Och drp kan man undra ver vad det r fr dator-frhllande som du har? Har du byggt datorn sjlv p inkpta lsa delar ... s knyckt programmen ngonstans ifrn? Eller kpt den begagnad, med programmen inlagrade p HDD:en men med inga programskivor till?
Eller har du kpt den ny frdigbyggd, -med att du d vl fick programmen till? Minst en s kallad recovery-skiva, dvs. en skiva med alla programmen p.

Och p vad vet du verkligen att det mste till en hel-rengring av HDD:en? Allts i ett frhllande att du inte har tillgng till OS och de olika hrdvarornas drivrutin program.
Det dr kompisens tal om behovet av grafikkorts och moderkorts skivan, avser allts drivrutiner till de respektive.
Och att hitta moderkortets drivrutin p Ntet ...r ju ltt som en pltt; fr den som kan amerikanska datortekniska sprket. Som jag inte kan.

Men drp behver du vl n fler drivrutiner, till ljud- till ntverks-anslutnings-korten. ..ja allts jag r inte den rtte gubben att bertta.
Citera
2007-05-21, 22:29
Medlem
NoRegretss avatar
Drivrutiner till grafik och ljud Kan du ladda ner s fort du har ftt igng datorn och den r ominstallerad.
Det r bara att g ut p ntet och hmta hem.

Har fr mig att det ligger drivrutiner som stdjer de mesta frn grunden p xp-skivan.
S de ska inte vara ngra problem!
Citera
2007-05-21, 22:41
Medlem
-JA JUST DET! ...VL?

Som det lter lite konstigt med NoRegrets tips hr ovan, att man bara med ett OS installerat p datorn, kan anvnda den. T.ex. hmta drivrutiner till grafik-och och ntverksanslutnings korten frn Ntet. -Men att ..vl? det finns liksom grundlggande drivrutiner fr datorns hrdvaror i OS:ets programsvit. Med vilka man ndigt kan anvnda datorn. ...eller har jag fel?
Citera
2007-05-21, 23:05
Medlem
NoRegretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-JA JUST DET! ...VL?

Som det lter lite konstigt med NoRegrets tips hr ovan, att man bara med ett OS installerat p datorn, kan anvnda den. T.ex. hmta drivrutiner till grafik-och och ntverksanslutnings korten frn Ntet. -Men att ..vl? det finns liksom grundlggande drivrutiner fr datorns hrdvaror i OS:ets programsvit. Med vilka man ndigt kan anvnda datorn. ...eller har jag fel?

Javisst, det stmmer.
Sjlvkart s ska din vn se till att han har den senaste av "pirat" versionerna som slppts och r uppdaterade, s kanske du slipper gra ngot sjlv sen.
MEN! Jag uppmuntrar absolut inte att du ska ladda ner en kopia, alltid bsta att kpa och slippa problem som kan flja med kopior!
Citera
2007-05-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoRegrets
Javisst, det stmmer.
Sjlvkart s ska din vn se till att han har den senaste av "pirat" versionerna som slppts och r uppdaterade, s kanske du slipper gra ngot sjlv sen.
MEN! Jag uppmuntrar absolut inte att du ska ladda ner en kopia, alltid bsta att kpa och slippa problem som kan flja med kopior!

Shr r det ;P Min ldre bror kpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag ver den. Men han har flyttat till norrkping och jag bor kvar i vik.. Och han har dessutom drllt bort skivan fr moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad p datorn som min bror fick lna av ngon polare fr lngelngesedan.. S ngon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kr p denna kopia som jag ska f lna. Den har han tankat rtt s nyligt och jag tror att det r en nyare version. Han sa ngot om att det var en version som man ej behvde ngon "Nyckel" till ocks.. vet inte ifall det r ngot speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "s du slipper att gra ngot sjlv sen" och vad r det fr problem som kan flja med kopiorna? tack grabbar fr svaren!
Citera
2007-05-21, 23:17
Medlem
Shr r det ;P Min ldre bror kpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag ver den. Men han har flyttat och jag bor kvar i vik.. Och han har dessutom drllt bort skivan fr moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad p datorn som min bror fick lna av ngon polare fr lngelngesedan.. S ngon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kr p denna kopia som jag ska f lna. Den har han tankat rtt s nyligt och jag tror att det r en nyare version. Han sa ngot om att det var en version som man ej behvde ngon "Nyckel" till ocks.. vet inte ifall det r ngot speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "s du slipper att gra ngot sjlv sen" och vad r det fr problem som kan flja med kopiorna? tack grabbar fr svaren!
Citera
2007-05-21, 23:30
Medlem
NoRegretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigo
Shr r det ;P Min ldre bror kpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag ver den. Men han har flyttat och jag bor kvar i vik.. Och han har dessutom drllt bort skivan fr moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad p datorn som min bror fick lna av ngon polare fr lngelngesedan.. S ngon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kr p denna kopia som jag ska f lna. Den har han tankat rtt s nyligt och jag tror att det r en nyare version. Han sa ngot om att det var en version som man ej behvde ngon "Nyckel" till ocks.. vet inte ifall det r ngot speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "s du slipper att gra ngot sjlv sen" och vad r det fr problem som kan flja med kopiorna? tack grabbar fr svaren!

Problemen kan vara att det inte gr att uppdatera win (vilket jag inte gr nd), och att de inte finns drivrutiner till din dator, s som till ntverkskortet, moderkortet finns de frmodligen alltid!
Men, som sagt, de ska inte vara ngra problem. Drivrutiner till grafikkortet har du ju redan och allt annat kan du uppdatera sen nr datorn r ominstallerad, om du inte redan har skiva till de.

Behvs drivrutiner till ntverkskortet s kan du ju alltid ladda ner dem hos en vn och lgga in p mobilen, mp3 spelaren eller ett vanligt usb-minne. Frutsatt att dom inte finns p win skivan som du har i dina gor.

Lycka till och bertta grna hur de gick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in