Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-21, 20:29
  #1
Medlem
Hej, jag kan inte så värst mycket om datorer men min dator är i behov av en formatering. Min polare som ska hjälpa mig säger att jag måste ha grafikkortsskivan och moderkortsskivan för att kunna formatera datorn. Men jag har bara grafikskortskivan. Hur ska jag nu gå till väga när jag ej har skivan..? Går det att formatera datorn utan att behöva skivan.. ?
Citera
2007-05-21, 20:36
  #2
Medlem
Ondkvists avatar
Att formatera innebär att du skapar ett tomt filsystem på en lagringsenhet och har inget med grafikkort eller moderkort att göra.

Men när du sedan ska installera ett operativsystem på den formaterade enheten behöver du chipset-drivrutiner till moderkortet samt övriga drivrutiner till till exempel grafikkort och ljudkort.

Kolla upp vad du har för moderkort och ladda ner drivisarna från nätet från en annan dator och lägg på något flyttbart medium.
Citera
2007-05-21, 20:36
  #3
Medlem
Micke666s avatar
D räcker med att ha en XP-skiva för att formatera om datorn.
Sätt i XP'n o starta om datorn sen så e're bara välja installation o sen välj formatera partion.
Citera
2007-05-21, 20:39
  #4
Medlem
kortet är ett msi kt4v (ms-6712) Finns drivrutinerna att tanka från internet? Kan tilllägga att XP skivan som polaren har är en "fejk" version, men det fungerar perfekt för honom så jag antar att det ej ska spela någon roll?
Citera
2007-05-21, 20:43
  #5
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigo
kortet är ett msi kt4v (ms-6712) Finns drivrutinerna att tanka från internet? Kan tilllägga att XP skivan som polaren har är en "fejk" version, men det fungerar perfekt för honom så jag antar att det ej ska spela någon roll?
Gå in på http://global.msi.com.tw/index.php, där borde det finnas drivrutiner.
Citera
2007-05-21, 20:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Gå in på http://global.msi.com.tw/index.php, där borde det finnas drivrutiner.

Tack, Men jag fattar fan ingenting av sidan =/ Är det någon som skulle vilja hjälpa mig att hitta drivrutinerna? kortet är alltså ett msi kt4v (ms-6712)
Citera
2007-05-21, 20:52
  #7
Medlem
ETT ANNAT SÄTT ATT BERÄTTA:

Att benämningen formatera, brukar handla om att så kallat formatera skivminnen, inte minst att formatera hårddisken; dess skivor. Att man, ett program, magnetiskt delar in skivytorna i olika delar, olika sektorer. Ett program som brukar finnas med i operativsystemets programsvit.
Och innan formateringen, bör skivorna så kallat partitioneras; också med ett program som brukar vara med i operativsystemet.

Och när man låter formateringsprogrammet, och nog också partitioneringsprogrammet, formatera respektive partitionera skivan, suddas tidigare inlagrat på skivorna bort bort. ...ja, inte riktigt bort bort. För med lite särskilda program kan man se vad som har varit inlagrat på skivan.

Ondkvists snackande här ovan om: Men när du sedan ska installera ett operativsystem på den formaterade enheten behöver du chipset-drivrutiner till moderkortet (alltså drivrutin för moderkortet) samt övriga drivrutiner till, till exempel grafikkort och ljudkort.
-Jomenvisst! är helt rätt. ..men ju inget som Dirigo frågade om.
Citera
2007-05-21, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
ETT ANNAT SÄTT ATT BERÄTTA:

Att benämningen formatera, brukar handla om att så kallat formatera skivminnen, inte minst att formatera hårddisken; dess skivor. Att man, ett program, magnetiskt delar in skivytorna i olika delar, olika sektorer. Ett program som brukar finnas med i operativsystemets programsvit.
Och innan formateringen, bör skivorna så kallat partitioneras; också med ett program som brukar vara med i operativsystemet.

Och när man låter formateringsprogrammet, och nog också partitioneringsprogrammet, formatera respektive partitionera skivan, suddas tidigare inlagrat på skivorna bort bort. ...ja, inte riktigt bort bort. För med lite särskilda program kan man se vad som har varit inlagrat på skivan.

Ondkvists snackande här ovan om: Men när du sedan ska installera ett operativsystem på den formaterade enheten behöver du chipset-drivrutiner till moderkortet (alltså drivrutin för moderkortet) samt övriga drivrutiner till, till exempel grafikkort och ljudkort.
-Jomenvisst! är helt rätt. ..men ju inget som Dirigo frågade om.



Hehe, gjorde mig inte så mycket klockare MEN, Som frågan lyder.. ÄR det någon som skulle kunna hjälpa mig att ladda hem drivrutinerna?
Citera
2007-05-21, 21:01
  #9
Medlem
Ondkvists avatar
Byt till starkare glasögon, Gavne.

EOD.
Citera
2007-05-21, 21:07
  #10
Medlem
ingen =/ ?
Citera
2007-05-21, 21:15
  #11
Medlem
-BÖRJA FRÅN BÖRJAN!!!!!!!!!

-Börja med att fråga denne vår dator-lite-kunnige vän Dirigo vad det HELA! handlar om? Varför detta behovet "av en formatering". ..kan det månne vara så att Dirigo, nu har blivit tillsnurrad av svårförståliga redogörelser? Bland annat med tal om att skapa ett tomt filsystem.
Citera
2007-05-21, 21:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-BÖRJA FRÅN BÖRJAN!!!!!!!!!

-Börja med att fråga denne vår dator-lite-kunnige vän Dirigo vad det HELA! handlar om? Varför detta behovet "av en formatering". ..kan det månne vara så att Dirigo, nu har blivit tillsnurrad av svårförståliga redogörelser? Bland annat med tal om att skapa ett tomt filsystem.

hm så här är fallet Jag tycker att datorn är seg som satan och har gjort allt för att åtgärda skiten men inget verkar hjälpa. + att jag har massa skit på den som inte går att ta bort som jag vill ha bort osv. Så en omformation eller vafan det nu heter skulle sitta fint känner jag Men, min polare som ska hjälpa mig har en XP skiva som han ha tankat hem å bränt ut. Men för att kunna formatera datorn och instalera det os versionen så måste jag enligt honom ha Grafikkorts skivan och moderkorts skivan. Jag har Endast grafikkorts skivan.. Så jag tankade något program som heter Everest och det visade sig att mitt moderkort heter msi kt4v (ms-6712). Så jag är ibehov av drivrutinerna till detta kort har jag förstått., Har jag förstått detta rätt nu? Och är det någon som kan hjälpa mig att hitta rutinerna? //dirigo
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback