2007-05-21, 18:30
Medlem
locmans avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...52196&rss=1399

riktigt kul att en svensk lyckats ta hem segern, hade ingen aning att sverige hade någon så framgångsrik sommelier... någon som träffat på Andreas kanske??
Citera
2007-05-21, 18:59
Medlem
FNGs avatar
Ett flertal gånger, vi har arbetat ihop bland annat. Andreas är sjukt kompetent och det är honom ett väl förunnat guld!

//FNG
Citera
2007-05-21, 19:27
Medlem
Mysonoxens avatar
Härligt med en svensk seger och PM har man både hört bra om från andra mat-och vinintresserade + läst en massa positivt om i White Guide, så snart blir det väl ett besök i Växjö hos en kompis som arbetar som kock där (tyvärr inte på PM men det hindrar ju inte ett besök).
Citera
2007-05-21, 21:01
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Härligt med en svensk seger och PM har man både hört bra om från andra mat-och vinintresserade + läst en massa positivt om i White Guide, så snart blir det väl ett besök i Växjö hos en kompis som arbetar som kock där (tyvärr inte på PM men det hindrar ju inte ett besök).

Ja, jag håller med, man har hört en jäkla massa om PM. Jag vill också dit och äta. Larsson är ju "Kreativ" Chefssommelier och de har även en "Operativ" Chefssommelier. Larson hjälper till med det kreativa osv, men i mångt och mycket är hans anställning endast till för att han ska får tävla. Man måste vara verksam som sommelier på restaurang för att få vara med i SM, EM, VM osv.

//FNG
Citera
2007-05-21, 21:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Ja, jag håller med, man har hört en jäkla massa om PM. Jag vill också dit och äta. Larsson är ju "Kreativ" Chefssommelier och de har även en "Operativ" Chefssommelier. Larson hjälper till med det kreativa osv, men i mångt och mycket är hans anställning endast till för att han ska får tävla. Man måste vara verksam som sommelier på restaurang för att få vara med i SM, EM, VM osv.

//FNG

Lite som att anställa Harry Waugh om han varit i livet. Waugh hade förlorat luktsinnet efter en bilolycka och var känd som en av de bästa att identifiera viner. På en provning av Bordeauxviner årg. 1975 (efter olyckan) lyckades han identifiera fler bordeauxer än bl.a. Clive Coates, Michael Broadbent och Robert Parker som var närvarande på provningen enbart genom att titta på vinet kolla texturen och väga det i glaset.
Citera
2007-05-21, 21:13
Medlem
locmans avatar
Citat:

//FNG

räcker det inte att man e barchef för sm? har för mig att vi fått en inbjudan o då va minsta behörigheten som fick ställa upp barchef, fast ja kan ha fel de kan ju vart någon mindre tävling... vet dock att de stämmer i em samt vm
Citera
2007-05-21, 22:00
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
räcker det inte att man e barchef för sm? har för mig att vi fått en inbjudan o då va minsta behörigheten som fick ställa upp barchef, fast ja kan ha fel de kan ju vart någon mindre tävling... vet dock att de stämmer i em samt vm

Vad jag menade var att man måste vara anställd på en restaurang med utskänkningstillstånd. Du kan alltså inte ställa upp om du är egenföretagare eller arbetar på en importör t.ex. Sen om man är barchef eller Sommelier spelar ingen roll, det är bara att ställa upp i SM. Man börjar med ett helvetiskt teoriprov som håller på ett gäng timmar, sen får man veta om man går vidare eller inte till att köra finalen på Scen inför publik.

Lattjo!

//FNG
Citera
2007-05-21, 22:14
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Vad jag menade var att man måste vara anställd på en restaurang med utskänkningstillstånd. Du kan alltså inte ställa upp om du är egenföretagare eller arbetar på en importör t.ex. Sen om man är barchef eller Sommelier spelar ingen roll, det är bara att ställa upp i SM. Man börjar med ett helvetiskt teoriprov som håller på ett gäng timmar, sen får man veta om man går vidare eller inte till att köra finalen på Scen inför publik.

Lattjo!

//FNG

Undrar om MW inte är det värsta elddopet. En sommelier jag känner som är mycket duktig testade, men det blev för mycket då han gick bet på alla handelslagar och liknande som skulle pluggas in på engelska
Citera
2007-05-22, 14:12
Medlem
locmans avatar
Citat:

Lattjo!

//FNG

ok då e jag med.. de vart inte min mnening att ifrågasätta va mest nyfiken...
Citera
2007-05-22, 15:13
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Undrar om MW inte är det värsta elddopet. En sommelier jag känner som är mycket duktig testade, men det blev för mycket då han gick bet på alla handelslagar och liknande som skulle pluggas in på engelska

Jo för helvete!

MW kräver typ fyra års studier, sjuklig blindprovningskompetens, att man blir publicerad i press och en jävla massa grejer. Har bekanta som håller på med det där. Det är ett helvete. På riktigt.

SM är ingenting i jämförelse, men det är svårt!

//FNG
Citera
2007-05-22, 15:13
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
ok då e jag med.. de vart inte min mnening att ifrågasätta va mest nyfiken...

Nä, det är lugnt. Det var nog mest jag som var otydlig.

//FNG
Citera
2007-05-22, 16:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Jo för helvete!

MW kräver typ fyra års studier, sjuklig blindprovningskompetens, att man blir publicerad i press och en jävla massa grejer. Har bekanta som håller på med det där. Det är ett helvete. På riktigt.

SM är ingenting i jämförelse, men det är svårt!

//FNG

Hade jag tid och hade varit lite yngre och barnlös singel hade jag nog testat något av det där i alla fall...

Deltog i en kombinerad tävling och provning med en del prominenta vinpersonligheter för många herrans år sedan, då jag var mer eller mindre rookie och placerade mig förvånansvärt nog långt upp på den högre halvan. Grämer mig dock att jag i blindprovning blandade ihop en Trotanoy med en Vieux Château Certan, även om området var rätt...

Dessutom kände inte en stor del av de deltagande till att det finns en vit grand cru i Côte de Nuits, vilket nästan chockade mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in