2010-03-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxxor
Jag ska inom en kort framtid byta från PC till MAC och har lite funderingar om detta.

Jag har en del externa hårddiskar, måste dessa formateras om för att fungera på MAC?

Just nu använder jag mestadels pirat-programvaror, som t.ex Visma SPCS och Photoshop CS4, som jag använder dagligen och är i stort behov av. Hur bör jag göra för att inte förlora information i SPCS och finns dessa program för nedladdning till MAC?

Vad finns det för andra aspekter som är viktiga att ta i beaktning innan man byter från PC till MAC?

Det som jag upplevde mest irriterande när jag switchade var att Mac inte stödjer NTFS.
NTFS är filsystemet som de flesta hårddiskar använder (FAT32 finns givetvis också men där har du en begränsning på ca. 4GB per fil). Alltså var jag tvungen att antingen köra FAT32 och undvika stora filer (funkade både PC & Mac) ELLER ha två partitioner på USB-minnet, ett för Mac och ett för PC.

Nyare USB-minnen kan man inte formatera från Windows till FAT32 (iaf. "större" nya minnen ca. 8-16GB). Då satt jag i skiten, hade jag ett skolarbete på min NTFS partition på minnet var jag tvungen att gräva fram en PC för att få fram det.

Jaja skitsamma, det löses enkelt genom att installera:

NTFS-3G for Mac (gratis) finns här:
http://sourceforge.net/projects/catacombae/files/NTFS-3G%20for%20Mac%20OS%20X/2010.1.16/ntfs-3g-2010.1.16-macosx.dmg/download

Sidan med mer info om det finns här (finns en gratisversion NTFS-3G och en köpeversion - Tuxera NTFS): http://macntfs-3g.blogspot.com/

Det viktiga är att du avmonterar USB-minnen och externa HDD's korrekt i Mac OSX och i Windows genom "Äpple+E" i Mac (tangentbordsgenväg) eller "Avmontera" när du öppnat en meny.

I Windows kan du antingen öppna upp en meny och klicka "Avmontera" eller "Eject" eller gå ner i "Systray" brevid klockan och klicka på den gröna pilen "Säker borttagning av maskinvara".
Programmet (NTFS-3G) gillar visst inte alls att montera NTFS enheter som inte blivit korrekt avmonterade.

Hmm..
Jag har själv flyttat över kunders filer från SPCS/Visma och de filerna ligger lite olika beroende på vilket os du har (XP eller Vista). Det bästa är att ringa deras support på:
Support 0470-70 62 00 support@vismaspcs.se
(Flyttat över filer mellan Windows burkar med XP/Vista/Win7 osv.)

Mycket kompetenta och mycket trevliga, ett stort plus.

Som tidigare användare sa kan du antingen köra virtualiseringsprogram.
Finns både gratis (VirtualBox) och köpeversioner som Paralells eller liknande program.
BootCamp kan du också köra men måste då starta om mellan Windows & Mac.

Edit:

Finns ett program som heter "Undercover" av företaget "Orbicule".
Blir datorn stulen kan programmet när tjuven kopplar upp sig på nätet ta bilder av honom med webbkameran, spåra via IP-nr (efter ISP's godkännande och efter Polisen hört av sig till dem), spela in vad tjuven gör på skärmen och fungerar inte det simulerar den hårdvarufel.

Efter den känner av när datorn lämnats in till en auktoriserad Apple återförsäljare eller dylikt så säger den att den blivit stulen och att man ska ringa till företaget.

Billigt ca. $40 tror jag eller mindre. Väl investerade pengar om du kommer ha dyra licenser av SPCS och bokföring som är ovärdeligt rent tidsmässigt och ev. pengamässigt också.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-03-01 kl. 19:02.
2010-03-01, 19:54
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrigleys
Okej men är det värt att lägga 3k till och få 4670?

edit: minnet?...pratade du om ram-minnet? ;o

Ska du köpa extra minnen se då fan till att INTE köpa dem på Apple Store, jävla ockerpriser.
2010-03-01, 21:30
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxxor
Jag ska inom en kort framtid byta från PC till MAC och har lite funderingar om detta.

Jag har en del externa hårddiskar, måste dessa formateras om för att fungera på MAC?

Just nu använder jag mestadels pirat-programvaror, som t.ex Visma SPCS och Photoshop CS4, som jag använder dagligen och är i stort behov av. Hur bör jag göra för att inte förlora information i SPCS och finns dessa program för nedladdning till MAC?

Vad finns det för andra aspekter som är viktiga att ta i beaktning innan man byter från PC till MAC?

Det ska inte behöva formateras om. Jag är nybliven Mac-ägare sedan tre dar
Har också ett par externa hårddiskar, och det var hur enkelt som helst att flytta över filer från dom till datorn. Finns inga aspekter att ta i beaktning, byt bara och fort som fan. Jag kommer aldrig att köpa en PC igen. Ones you go mac, you never go back Jag är helt såld.

Citat:
Ursprungligen postat av melu
Ja, ja, ja, ja, ja...

Om du vill flytta över saker från PC till Mac går det enkelt med programvaror som färdigt finns på Mac.

I princip inget du behöver ta i aktande förutom att du kommer börja njuta mera av att vara på datorn. Du kommer att bli så glad av att använda Mac att du ofta kommer se dig själv le utan orsak i skärmens spegling. Får du en orgasm medan du photoshoppar, bli inte överraskad! Det är bara den underbara världen av Mac.

Så sant!
2010-03-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Ska du köpa extra minnen se då fan till att INTE köpa dem på Apple Store, jävla ockerpriser.

okej
2010-03-02, 09:03
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Allt med äpple loggan är dyrt! Det vet alla mac användare...

@Wrigleys, ram-minnet behöver du inte oroa dig för direkt när du köper datorn. Det är lätt som fan att smälla in.
2010-03-02, 15:27
Medlem
Funderade först på 21,5" för 11k men sen tänkte jag att, att jag inte vill ångra att jag inte köpte något värre.. (stavning)
När jag köper datorn vill jag ha den ett tag och inte behöva byta direkt så det lutar nog åt 27" i5 ska bara få ihop cashen.
2010-03-02, 16:03
Medlem
Har länge väntat på en uppdatering av MBP, men idag var det droppen. Började vänta i December, och har varje Tisdag sedan den 26e januari längtat för att se hur Apples webshop går ner. Men nej... Så nu blir det en MBP 13" 2,26 Ghz 2 GB ram... Och det var inte så att jag behövde uppdateringen, det var bara det att det hade varit kul att få lite mer värde för pengarna... Men sådan Tec-nörd är jag inte

Så, något jag behöver veta innan jag inhandlar min nya Mac?
2010-03-03, 02:22
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Allt med äpple loggan är dyrt! Det vet alla mac användare...

Är inget  på stickorna mig veterligen
2010-03-03, 10:21
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Är inget  på stickorna mig veterligen
Nej men de skickas från det företagets försäljningsställen och då ingår automatiskt loggan...
2010-03-03, 17:33
Medlem
Har nu funderat ett tag på att köpa en macbook pro 13, är det verkligen värt alla pengar?
Kan ju köpa en pc-laptop för 8-9k med samma prestanda... Vet att den kommer uppgraderas snart men vad tror ni det kommer vara för hårdvara i den då? och vad kommer den kostar?

Jag är inte som någon vanlig svensson, JAG LEVER MED MIN DATOR! Jag ställer krav på min dator och vid minsta lilla fel så ska jag lösa det.

Just nu kör jag Arch Linux, jag gör allt möjligt med datorn, html, bild/video redigering, jag "hackar" elr vad fan man ska säga också en del.

Jag vet att allt det jag skrev kommer fungera mycket bättre på en mac men jag är rädd att jag ska bli "inlåst".

Känns ju så otroligt onödigt att köpa en mac och sen endå installera Linux på den och det misstaget vill jag inte göra.
2010-03-04, 15:02
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acc3pt
Har nu funderat ett tag på att köpa en macbook pro 13, är det verkligen värt alla pengar?
Kan ju köpa en pc-laptop för 8-9k med samma prestanda... Vet att den kommer uppgraderas snart men vad tror ni det kommer vara för hårdvara i den då? och vad kommer den kostar?

Jag är inte som någon vanlig svensson, JAG LEVER MED MIN DATOR! Jag ställer krav på min dator och vid minsta lilla fel så ska jag lösa det.

Just nu kör jag Arch Linux, jag gör allt möjligt med datorn, html, bild/video redigering, jag "hackar" elr vad fan man ska säga också en del.

Jag vet att allt det jag skrev kommer fungera mycket bättre på en mac men jag är rädd att jag ska bli "inlåst".

Känns ju så otroligt onödigt att köpa en mac och sen endå installera Linux på den och det misstaget vill jag inte göra.
Eeeh... för det första så är en mac nästan linux - du har hela bashterminalen till ditt förfogande och du kan köra typ alla grafiska program via gtk, qt och X11.
För det andra kan du lägga in windows också - mac är den enda dator där du kan köra alla tre os - Win, OS X och linux.
För det tredje: nej, du hittar ingen dator med samma egenskaper till ett lägre pris. Touchpad saknar helt motstycke, skärm och batteri är svårjämförda.
För det fjärde: den kommer nog inte bli billigare, men sannolikt uppgraderas specarna en aning snart. Eventuellt till i5-processorer.
2010-03-04, 20:51
Medlem
MatMammas avatar
hej

Var idag på macforum i GBG och kollade in en Imac 27 tum. Kan inte säga annat än att jag blev sugen som faan,

Men nu är de så att de är ju inte jag som betalar tyvärr Så farsan vill veta vad en motsvarande PC kostar. Någon som har ett hum? Jag har resonerat såhär:

Själva burken (hårdvaran) kostar ungefär 9-10 k, sen måste man ha en skärm också. Tyvärr finns de väl ingen skärm som kan mäta sig helt med Imacen på grund av deras höga upplösning 2560 x 1440. I alla fall hittade en 27 tums för 4 k. Sen så måste man ju ha operativsystem och officepaket. De blir ju minst 3 k till. Kan detta stämma? Eller någon som har kunskap nog att bygga ihop en dator och sedan länka den så jag kan visa för farsan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in