Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-25, 19:30
  #1957
Medlem
Shamonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Funderar på att köpa en macbook air som jag ska ha till skolan senare i höst. Är det värt? Har redan en kraftfull pc för spel.

Klart det är värt! Har du pengarna så kommer du inte bli nöjdare med någon annan ultralätt bärbar än vad du blir med Airen Och den är gjord i aluminium, liksom
2011-03-25, 20:09
  #1958
Medlem
Hur är det med programmering på en MacBook? I OSX såklart. Klarar den C++? Kommer jag att kunna köra kod som jag kompilerar med något program i OSX på en Windows maskin?
2011-03-26, 17:45
  #1959
Medlem
Har gjort lite forskning om detta, men är inte 100%..

Gäller inte garantin/världsgarantin om man inte har apple protection plan? Har en BBA som ska hem från USA för övrigt...

fredens ut..
2011-03-27, 21:47
  #1960
Medlem
aficios avatar
Vet att det redan finns 700 miljarder andra såna här frågeställningar, men vill vara helt säker på att jag väljer rätt vid ett sånt här köp.

För mig står det mellan 15" low och high end. Kan väldigt lite om sånt här, men vet att grafikkortet i high är betydligt bättre än i low. Processorn är ju också något bättre. Men frågan är om det för mig är värt de 2600 kronorna som skiljer. Jag kommer använda datorn till surfande,musik/film/kolla på bilder och studier i första hand. Alltså inga direkt avancerade grejer så som filmredigering och så, och troligtvis inga avancerade spel heller. Det är väl främst vid såna här aktiviteter det bättre grafikkortet behövs? Och även om man nu skulle få för sig att spela tyngre spel så kan det väl inte vara hela världen att göra det på low-versionen?

2600 kr är ju inte mycket i relation till priset egentligen..För övrigt tänkte jag ta SSD 128 GB samt High Res-skärmen. Sen angående iWork och så, det funkar väl lika bra att ladda ner Office eller? Och är det någon idé att lägga till den extremt dyra garantin?

Tack på förhand!
2011-03-28, 16:18
  #1961
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aficio
Vet att det redan finns 700 miljarder andra såna här frågeställningar, men vill vara helt säker på att jag väljer rätt vid ett sånt här köp.

För mig står det mellan 15" low och high end. Kan väldigt lite om sånt här, men vet att grafikkortet i high är betydligt bättre än i low. Processorn är ju också något bättre. Men frågan är om det för mig är värt de 2600 kronorna som skiljer. Jag kommer använda datorn till surfande,musik/film/kolla på bilder och studier i första hand. Alltså inga direkt avancerade grejer så som filmredigering och så, och troligtvis inga avancerade spel heller. Det är väl främst vid såna här aktiviteter det bättre grafikkortet behövs? Och även om man nu skulle få för sig att spela tyngre spel så kan det väl inte vara hela världen att göra det på low-versionen?

2600 kr är ju inte mycket i relation till priset egentligen..För övrigt tänkte jag ta SSD 128 GB samt High Res-skärmen. Sen angående iWork och så, det funkar väl lika bra att ladda ner Office eller? Och är det någon idé att lägga till den extremt dyra garantin?

Tack på förhand!

Ta low i ditt fall. Du verkar inte va i ett behov av den högre modellern.
Jag använder bara iWork eftersom det inte finns ett behov för Office i mina ögon.
iWork klarar av allt Office gör, billigare, speciellt Keynote är mkt snyggare än PowerPoint.
Självklart går ett Pages dokument att sparas som ett Word dokument så oroa dig inte för kompabilitet när du skickar mellan datorer.

Från inköpsdatumet har du 364 dagar på dig att köpa Applecare.
På den 365:e så går garantin ut och du kan inte köpa till Applecare längre.
Mitt råd är ja, det är värt att köpa till de, för om ngt händer din dator kan de kosta dig tusenlappar att få den fixad.
Men inget du behöver köpa till direkt nu, som sagt.. du har 364 dagar på dig för de.
2011-03-28, 23:16
  #1962
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovet80
Hur är det med programmering på en MacBook? I OSX såklart. Klarar den C++? Kommer jag att kunna köra kod som jag kompilerar med något program i OSX på en Windows maskin?

Går utmärkt att programmera, och ja du kan programmera i C++.

Om programmet kommer gå att köra beror ju helt på hur du programmerar det (t.ex. om du använder Cocoa, fast det är inte i C++), men det finns inga "spärrar" i OS X som hindrar dig från att koda program som fungerar på Windows.
2011-03-29, 23:31
  #1963
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kort svar:

Köp den något långsammare och maxa istället minnet. Helt klart mer prisvärt (och minnen ska du köpa själv – inte från Apple Store).

Tangentbord o trackpad = fantastiska. Lägg vid behov till tredjepartsprogram som utökar funktionaliteten på trackpaden (exempelvis BetterTouchTool).
Hej igen

När du skrev ovanstående svar svarade du på ett av mina inlägg där jag inte var helt ärlig, vilket jag insåg när jag för någon dag sedan såg Crysis 2-trailern. Jag vill kunna köra aningen nya FPS-spel på min Macbook, åtminstone på medium, med en någolunda skärmupplösning. (iallafall över 800x600 som vissa verkar sjunka till för att datorn ska palla)

Jag hoppades att du visste något om vad som gäller för mig då. Kan det hjälpa att maxa RAM-minnet till 8GB (bootcamp windows 7+crysis/crysis 2-liknande spel) eller är det att köpa den dyrare versionen som gäller?

Hur mycket skillnad kan jag förvänta mig om jag köper den dyrare versionen, prestandamässigt vid spel?


Stort tack på förhand

Mvh
Joomla
2011-03-30, 00:22
  #1964
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Hej igen

När du skrev ovanstående svar svarade du på ett av mina inlägg där jag inte var helt ärlig, vilket jag insåg när jag för någon dag sedan såg Crysis 2-trailern. Jag vill kunna köra aningen nya FPS-spel på min Macbook, åtminstone på medium, med en någolunda skärmupplösning. (iallafall över 800x600 som vissa verkar sjunka till för att datorn ska palla)

Jag hoppades att du visste något om vad som gäller för mig då. Kan det hjälpa att maxa RAM-minnet till 8GB (bootcamp windows 7+crysis/crysis 2-liknande spel) eller är det att köpa den dyrare versionen som gäller?

Hur mycket skillnad kan jag förvänta mig om jag köper den dyrare versionen, prestandamässigt vid spel?


Stort tack på förhand

Mvh
Joomla
Jag spelar inte själv, så jag har dessvärre ingen aning.

Dock tycker jag mig märka att denna fråga inte är direkt ovanlig, så jag gissar att svaret finns här någonstans.
2011-04-01, 01:42
  #1965
Medlem
Läs följande test som specifikt jämför grafikprestanda i nya MBP-modellerna.
http://barefeats.com/mbps04.html

Slutsatsen är:
"The 6950M is a different beast than the 6490M", rejält mycket bättre prestanda.
8GB vs 4GB RAM lär inte göra nån direkt uppenbar skillnad vad gäller spelprestanda. Kanske 2-3%, inte mer. 4GB är inte tokmycket, men tillräckligt.

Barefeats har mycket prestandatester överhuvudtaget för Mac. De testar dock i princip enbart i Mac OS, man kan generellt lägga på mellan 10-50% FPS vad gäller Windowsspel, dessvärre flyter spelen rätt mycket bättre i Windows.
2011-04-02, 16:55
  #1966
Medlem
Hej,

Jag går i tankar om att köpa en MPB '15 som jag ska göra musik på, LogicPro främst. Någon som har tips på vilken jag bör köpa? Kan ju köpa den för 16 k, eller är det värt att köpa begagnat?

Mvh
2011-04-03, 16:02
  #1967
Medlem
tzjs avatar
I och med de nya köprådstrådarna i Hårdvara (Mac), så tar vi och låser denna tråd.
Det går fortfarande bra att leta efter svar i denna tråd, så kasta gärna ett öga i den innan ni postar en ny tråd.

Tråd låst.
/mod.
__________________
Senast redigerad av tzj 2011-09-27 kl. 08:38.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback