• 1
  • 2
2007-05-21, 10:50
Medlem
Hej

Min sambo blev sjuk, fick som vi först trodde tillfälligt psykos för 2,5 år sen, han var 33 vi trodde att det berodde på trötthet, stress osv,
Men han blev aldrig frisk efter det, han slutade med medicin som han skulle ta i minst 6 månader, sen efter det har han börjat isolera sig, men det är inte det som är problemet
I fjol började han förändra sig på riktig!! Började bli aggressiv, misstänksam mot mig UTAN anledning, kan ej behålla jobb, oansvarig, allt tvärtom mot hur han var innan
Slutade leka med barnen, samt göra saker han brukade göra hemma tex
En gång så tog han av påslakanet eftersom han gillade inte färgen!!! Han var aldrig pettig innan! Han stängde av larmet osv, höll på och kastade mina saker eller våra bara för att kivas eller så möblerade han om
Började läsa kneppiga böcker, typ geometri för gymnasiet, jag förstår han gillade matte som han säger men det är sjukt att studera trianglar osv, äter sunt, alltså sundare än innan, ändrar matvanor
Jag är hans största fiende nu eftersom jag har sagd många ggr att jag o barnen tycker att han behöver prata dem doktor o även hans familij märkte det, han är redan arg på mig för att jag tog honom till sjukhuset för 2,5 år sen, han sa att de ville förgifta honom på sjukhuset bla bla…o att jag ville ta hans hus(huset delar vi på)
Han är bättre vissa dagar, vissa är han riktig sjuk, jag ser då hans ansiktutryck, den är hemskt!!!!
Jag tror han har schizofreni alt allvarliga personlighetsstörningar, har tom läst psykiatri i 2 år så. Han har dem negativa symtom tror jag, det blir på något sätt mindre av han. I hans släkt finns två som har schizofreni fick jag reda på .
Hur ska jag få honom att gå till doktorn?!?! Jag ringde sjukhuset de sa att han måste komma själv alt att polisen kommer med honom om han gör något dumt, men jag är lite rädd för han, han slog mig några ggr utan anledning, tom hotade mig en gång, han hatar all slags medicin
Problemet är att jag älskar honom o vet han älskar mig, men….
Jag vill hjälpa honom, han är ju pappa till mina barn, det blir värre om han inte får hjälp, jag vet att man kan leva med sjukdomen bara man får medicin!!!
Jag vet att vi kan sälja huset så jag kan flytta men jag vill inte, inte nu i alla fall, jag vill rädda allt, hjälpa honom, han var (är) ju min bästa vän, han var världens snällaste, mest ansvarsfullaste och käraste mig person innan han blev sjuk, nu är han tvärtom, det är en sjukdom han är ej medvetet om den, jag tycker så synd om honom men det är synd om oss med eftersom han är sjuk o det är vi som lider mest!!!!!!!!!bara jag pratar om att han är sjuk så blir han arg o säger att jag är sjuk!
Snälla skriv om ni hade samma situation och hur ni hade löst det!! Jag behöver verkligen hjälp, har redan fått ångest gick ner 6,5 kg på 2 månader, ok det behövde jag ju men det är inte det, bara det att jag har fått psykosomatiska besvär, sover dåligt mm
Kan ej koncentrera mig på någonting plus dålig ekonomi o inget hjälp från han

Tacksam för alla svar
Citera
2007-05-21, 15:54
Medlem
meelows avatar
Han behöver medicin, och så snart som möjligt!!! Börjar han bli paranoid på dig eller barnen så kan det ju dessutom bli farligt.. Finns det inget du kan göra för att få honom att börja äta mediciner, eller lägga in sig frivilligt ett tag? Hur ser det ut med sömnen? Jobbig situation.
Citera
2007-05-21, 16:13
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monia33
Hej

Min sambo blev sjuk, fick som vi först trodde tillfälligt psykos för 2,5 år sen, han var 33 vi trodde att det berodde på trötthet, stress osv,
Men han blev aldrig frisk efter det, han slutade med medicin som han skulle ta i minst 6 månader, sen efter det har han börjat isolera sig, men det är inte det som är problemet
I fjol började han förändra sig på riktig!! Började bli aggressiv, misstänksam mot mig UTAN anledning, kan ej behålla jobb, oansvarig, allt tvärtom mot hur han var innan
Slutade leka med barnen, samt göra saker han brukade göra hemma tex
En gång så tog han av påslakanet eftersom han gillade inte färgen!!! Han var aldrig pettig innan! Han stängde av larmet osv, höll på och kastade mina saker eller våra bara för att kivas eller så möblerade han om
Började läsa kneppiga böcker, typ geometri för gymnasiet, jag förstår han gillade matte som han säger men det är sjukt att studera trianglar osv, äter sunt, alltså sundare än innan, ändrar matvanor
Jag är hans största fiende nu eftersom jag har sagd många ggr att jag o barnen tycker att han behöver prata dem doktor o även hans familij märkte det, han är redan arg på mig för att jag tog honom till sjukhuset för 2,5 år sen, han sa att de ville förgifta honom på sjukhuset bla bla…o att jag ville ta hans hus(huset delar vi på)
Han är bättre vissa dagar, vissa är han riktig sjuk, jag ser då hans ansiktutryck, den är hemskt!!!!
Jag tror han har schizofreni alt allvarliga personlighetsstörningar, har tom läst psykiatri i 2 år så. Han har dem negativa symtom tror jag, det blir på något sätt mindre av han. I hans släkt finns två som har schizofreni fick jag reda på .
Hur ska jag få honom att gå till doktorn?!?! Jag ringde sjukhuset de sa att han måste komma själv alt att polisen kommer med honom om han gör något dumt, men jag är lite rädd för han, han slog mig några ggr utan anledning, tom hotade mig en gång, han hatar all slags medicin
Problemet är att jag älskar honom o vet han älskar mig, men….
Jag vill hjälpa honom, han är ju pappa till mina barn, det blir värre om han inte får hjälp, jag vet att man kan leva med sjukdomen bara man får medicin!!!
Jag vet att vi kan sälja huset så jag kan flytta men jag vill inte, inte nu i alla fall, jag vill rädda allt, hjälpa honom, han var (är) ju min bästa vän, han var världens snällaste, mest ansvarsfullaste och käraste mig person innan han blev sjuk, nu är han tvärtom, det är en sjukdom han är ej medvetet om den, jag tycker så synd om honom men det är synd om oss med eftersom han är sjuk o det är vi som lider mest!!!!!!!!!bara jag pratar om att han är sjuk så blir han arg o säger att jag är sjuk!
Snälla skriv om ni hade samma situation och hur ni hade löst det!! Jag behöver verkligen hjälp, har redan fått ångest gick ner 6,5 kg på 2 månader, ok det behövde jag ju men det är inte det, bara det att jag har fått psykosomatiska besvär, sover dåligt mm
Kan ej koncentrera mig på någonting plus dålig ekonomi o inget hjälp från han

Tacksam för alla svar

Det låter onekligen som om han har någon psykossjukdom (schizofreni är en av dem, men om jag minns rätt så behöver man vara "sjuk" i mint 6 månader för att få diagnosen"). Vissa personlighetsstörningar kan också övergå i psykoser.

Om det är så att han tappat verklighetsförankring (vilekt han tycks ha gjort) så är jag rädd att du inte har så mycket annat val än att se till att han kommer till sjukhus, gör han det inte frivilligt är det polis som gäller. Väldigt få människor med psykosbesvär "tillfrisknar" på egen hand, utan behöver medicin för att återfå ett "normaltillstånd". Du får nog räkna med att det som behövs för ett normalt familjeliv är kontinuerlig medicinering samt insikt i sin sjukdom.

Det finns en ökad risk för att han, i ett psykostillstånd, gör sig själv eller andra illa. Så för din, dina barn och hans egen skull, få honom inlagd.

Jag tycker också att du ska undersöka om det finns något anhörigstöd i din stad, för anhöriga till människor med psykiska problem.

Hoppas det löser sig.
Citera
2007-05-21, 16:28
Medlem
tack för alla svar

Han vill ej ha medicin, tror inte att han är sjuk, där ligger problemmet!!!!!
sover så där, har friskare dagar o sjukare, barnen är han snäll mot, jag är fiende eftersom jag vill att han går till doktor, allt han gör hobby mm gör han helst själv,isolering till motsatsen hur han var innan,
vissa dagar som sagd är han helt normal, ingen skulle tro att han är sjuk, men de andra dagar kan bli katastrof, han gör sig inte illa, aldrig
är rädd att anmäla han, men det kanske blir så till slut, hoppas han KAN tacka mig någon gång men jag tror inte på det eftersom första gång vi åkte med han till psyket pga hans psykoser men då blev han aldrig tacksam tvärtom han var o är fortfarande arg att jag åkte med han dit
krya på er
Citera
2007-05-22, 00:55
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
tack för alla svar

sover så där, har friskare dagar o sjukare, barnen är han snäll mot, jag är fiende eftersom jag vill att han går till doktor, allt han gör hobby mm gör han helst själv,isolering till motsatsen hur han var innan,
vissa dagar som sagd är han helt normal, ingen skulle tro att han är sjuk, men de andra dagar kan bli katastrof, han gör sig inte illa, aldrig
är rädd att anmäla han, men det kanske blir så till slut, hoppas han KAN tacka mig någon gång men jag tror inte på det eftersom första gång vi åkte med han till psyket pga hans psykoser men då blev han aldrig tacksam tvärtom han var o är fortfarande arg att jag åkte med han dit
krya på er

Oj,oj,oj...

Är min första tanke.

Vad fruktansvärt för er allihop.

Men, även om DU älskar honom så skall du inte bortse från att han de facto redan använt våld emot dig en gång. Det är inget bra tecken alls.

Hur mår barnen?
Har de reagerat på sin "nya" pappa?

En grej skulle ju vara att DU beställer tid inom öppenvården för samtal, för DIG. Då får du stöd, utan att han är insyltad, och, de kan tala om för dig när han går över gränsen.

Annars, hota med separation / skilsmässa om inte NI ( inte bara han, säg NI, mycket viktigt!) reder ut era problem.
Citera
2007-05-22, 01:12
Medlem
Citat:
tack för alla svar

J det verkar onekligen som schizofreni tycker jag också, typiskt detta att de själva inte inser sitt problem. Det är så synd att han inte vill ta mediciner, har sett fall där den drabbade i stort sett blivit helt frisk med hjälp av det! Problemet med dessa människor ar att då när de är "friska" slutar de ta sina mediciner och direkt är sjukdommen tillbaka... Därför borde alla med denna diagnos tvångsmedicineras för att vi ska kunna få bukt med alla psykiskt sjuka som går och dödar folk hej vilt i samhället i dag!
Citera
2007-05-22, 05:13
Medlem
Har han redan slagit dig så är det absolut lättaste sättet att få honom under vård att göra en polisanmälan. Det har visserligen en ocean av känslomässiga aspekter, men då kan han ju bli dömd till vård där han inte har någon möjlighet att sluta ta sin medicin och så vidare.
En polisanmälan är ju långt ifrån okomplicerad, och kanske inte ens leder någonstans. Vill du gå vårdkedjan så vet du ju vilken behandlande läkare han haft för sin initialpsykos, (eller minst vilken vårdavdelning det var) och att kontakta den personen är nog ett bra sätt.
En lokal RSMH-avdelning kan möjligtvis också vara ett bra stöd.
Att "tjata" eller hoppas på insikt kommer inte att fungera.

Som en sista grej kan jag ju tillägga att allt behöver inte vara ett "sjukt" beteende. Man får faktiskt vilja byta lakan helt utan att det ska vara ett inslag i schizofreni, oavsett om man aldrig har brytt sig tidigare. Det är nog lätt hänt att du som anhörig ser varje handling som ett symptom, vilket ökar din oro, vilket spär på hans paranoia.
Citera
2007-05-22, 08:16
Medlem
iatross avatar
Jag tycker inte att polisanmälan är till gagn för någon i nuläget. Det enda polisen kan göra är att om han är uppenbart psykotisk, köra honom till psykakuten för en bedömning, och en polishämtning eller ens ett besök av polisen kan vara väldigt traumatiskt för alla. Dessutom finns risken att han fortfarande är så pass "frisk" att han kan skärpa till sig. Det är klart svårare att lura en läkare, och läkaren behöver inte lika starka skäl för att få honom till en psykiatriker.

En del har skrivit att DU skall försöka få honom inlagd, men det är inget som DU kan göra. Det du kan göra är att få honom till en läkare för bedömning, inget annat. Eftersom din sambo tidigare varit sjuk och uppenbarligen slutat med sin medicin finns det alltså depot-injektioner som man tar tex varannan vecka, och skulle han utebli såhar man lite tid på sig att reagera till skillnad från om man medicinerar med tabletter i hemmet, utan planerad kontakt och uppföljning hos psykiatrin.

Du kanske kan försöka att få stöd från någon vän eller anhörig till din sambo, och att den personen får ta på sig att kontakta sjukvårdsrådgivningen för att få hem en distriktsläkare. På det sättet kanske aggressioner inte riktas mot dig och dina barn.

Om din sambo inte litar omgivningens oro, och dessutom haft tendenser till att vara aggressiv så bör han verkligen ha hjälp. Han är förmodligen livrädd under ytan eftersom han är misstänksam även mot dig, som han iaf tidigare litat på. Risken att något allvarligt händer är väl inte jättestor kanske, men det finns en klart ökad risk ju sjukare han blir, för han kommer inte bli bättre på egen hand.

Jag tycker också att du skall ha regelbunden kontakt psykiatrin per telefon för att få stöd om vad du kan göra. Glöm inte sjukvårdsupplysningen som sagt, för det är dom som kan skicka hem en läkare till er.
Citera
2007-05-22, 09:47
Medlem
Dystopi jag förstår att man behöver inte vara sjuk bara för att man byter påslakanen saken är att han tog av den o sov under själva täcken, han bytte ej ens

Barnen ja,, en av dem eftersom den andra är liten gillar ej sin nya pappa, men hon förstår att han är sjuk men saknar den friske

polisanmälan skulle leda att han blir inlagd på sjukhuset, ej annat, så sa dem när jag ringe sjukhuset, att om han gör något dumt så ska jag ringa polisen, finns ej annat val
Citera
2007-05-22, 09:49
Medlem
Tack Iatros, du ger mycket bra råd, ska faktiskt prata med sjukvårdupplysningen
ha det bra
Citera
2007-05-22, 10:14
Medlem
iatross avatar
Citat:
Tack Iatros, du ger mycket bra råd, ska faktiskt prata med sjukvårdupplysningen