• 1
  • 2
2007-05-21, 10:48
Medlem
manodepressivs avatar
Hej. Jag har en fritös. Hur ofta måste jag byta oljan och hur länge kan den stå med oljan kvar? Är det bättre att hälla över oljan i någon annan behållare? Är det bäst med färsk olja varje gång?

Tack.
Citera
2007-05-21, 11:34
Medlem
Bolages avatar
Det bästa är nog om du låter oljan kallna i ett par timmar i fritösen, filtrerar den genom ett kaffefilter eller liknande och sen häller över den i nån slags behållare med lock som du har i kylen. Då kan du säkert använda den ett tiotal gånger. Så länge den verkar fräsch och så.
Citera
2007-05-21, 12:12
Medlem
woofers avatar
Oljans 6 fiender:

Vatten
Syre
Kol
Salt
Värme
Kemikalier (av typen fetlösande)

Om man kan hålla oljan så långt från dessa som möjligt så kan den utan problem användas hundratals ggr. Det som brukar vara största problemet är kol. Dvs bitar av det man friterar lossnar och blir sakta brännda i oljan. Kan man filtrera bort dessa partiklar efter man använt oljan så kommer den att hålla mycket längre.

Kall olja är ett helvete att filtrera så det görs lättast när den är varm. Det är dock inte helt enkelt att göra hemma då i princip enbart utrustning av metall fungerar och det är inte så där överdrivet lätt att handskas med 180 gradig olja. Vill man göra det ännu mer avancerat så kan man blanda i lite kalk innan man filtrerar oljan detta kommer att absorbera mycket av det vatten som finns i oljan och när man sedan filtrerar sin kalk/oljeblandning så kommer kalen att stanna kvar i filtret.

Du kan påverka oljans livslängd beroende på vad du friterar, pommes påverkar inte oljan så väldigt mycket så där kan man fritera rätt mycket med samma olja. Saker som befinner sig i frityrsmet kommer dock snabbt att försämra oljan.

Ska oljan inte användas på ett längre tag så bör den förvaras så att luft eller smuts kan komma åt den. Går det bara några dagar mellan att du friterar så kan den gott stå kvar i fritösen.

Sen kan det ju vara bra att veta att många livsmedel ger smak åt oljan. Har du tex kört räkor så kommer oljan att ge räksmak åt allt du friterar efter det.

Du märker om oljan är bra eller dålig. Ser den klar och fin ut, smakar inte konstigt och osar inte som fan då den värms upp så är den oftast helt ok.

När oljan börjar bli riktigt dålig så kommer den att skumma rätt rejält. Då menar jag inte dom små snabba bubblorna som normalt ska bli när man friterar utan att oljan mer eller mindre lödrar när man friterar. Då var det dags att byta olja för länge sedan.
Citera
2007-05-21, 23:13
Medlem
manodepressivs avatar
Tack så mycket för svaren. Det var vänligt.

Eftersom jag äter pommes minst en gång om dagen, oftast två, så räcker det med att jag byter olja en gång i veckan alltså? Eller har jag missförstått allt?

Citera
2007-05-21, 23:26
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv

Eftersom jag äter pommes minst en gång om dagen, oftast två, så räcker det med att jag byter olja en gång i veckan alltså? Eller har jag missförstått allt?

En vecka bör inte vara något som helst problem.
Citera
2007-05-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv

Inget ont om dina matvanor nu, utan mest rent allmänt, det kan väl inte vara så hälsosamt att äta friterat varje dag?

PS. Friterat är hur gott som helst!
Citera
2007-05-22, 17:51
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
När oljan börjar bli riktigt dålig så kommer den att skumma rätt rejält. Då menar jag inte dom små snabba bubblorna som normalt ska bli när man friterar utan att oljan mer eller mindre lödrar när man friterar. Då var det dags att byta olja för länge sedan.

Hände mig när jag gjorde falafel. Grejen var att jag först körde i 3 falafel "bollar" och sedan 3 till. När dom sista tre åkte i så började oljan bete sig som du beskriver.
Grejen är att jag har tillagat falafel på detta sätt en massa gånger, varje gång med ny olja. Och det är bara de två senaste gångerna oljan har betet sig på detta sättet.
Du har inte en aning om vad det är för fel på den? Kan den vara kass dirket från dunken?
Citera
2007-05-22, 18:01
Medlem
Quorthons avatar
Hemma här står oljan ett bra tag i fritösen innan det byts olja. Tycker stripsen blir godare om oljan använts ett par gånger redan.
Citera
2007-05-22, 19:07
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Hände mig när jag gjorde falafel. Grejen var att jag först körde i 3 falafel "bollar" och sedan 3 till. När dom sista tre åkte i så började oljan bete sig som du beskriver.
Grejen är att jag har tillagat falafel på detta sätt en massa gånger, varje gång med ny olja. Och det är bara de två senaste gångerna oljan har betet sig på detta sättet.
Du har inte en aning om vad det är för fel på den? Kan den vara kass dirket från dunken?

Låter väldigt märkligt om oljan skulle bete sig så direkt från dunken. Vad är det för olja? Om man värmt upp oljan så att den blir för varm så åldras den väldigt snabbt men det låter ändå otroligt att det skulle bli så med helt ny olja. Jag skulle gissa att det inte är bra olja du använder eller möjligen att din nuvarande dunk är ett måndagsexemplar med något form av fel eller möjligen förorening.

Citat:
Hemma här står oljan ett bra tag i fritösen innan det byts olja. Tycker stripsen blir godare om oljan använts ett par gånger redan.

Det håller jag med om. Helt ny olja smakar bara olja. Den får lite karaktär efter att ha använts några ggr.
Citera
2007-05-22, 23:40
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Låter väldigt märkligt om oljan skulle bete sig så direkt från dunken. Vad är det för olja? Om man värmt upp oljan så att den blir för varm så åldras den väldigt snabbt men det låter ändå otroligt att det skulle bli så med helt ny olja. Jag skulle gissa att det inte är bra olja du använder eller möjligen att din nuvarande dunk är ett måndagsexemplar med något form av fel eller möjligen förorening.

Rapsolja på 5 liters dunk av märket Zeta. Jag har använt samma dunkt dom senaste gångerna jag gjort det också. Blev jävligt förvånad när kastrullen "skummade" över när jag stod där och la sallad på ett tortillia bröd.
Citera
2007-05-22, 23:53
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Rapsolja på 5 liters dunk av märket Zeta. Jag har använt samma dunkt dom senaste gångerna jag gjort det också. Blev jävligt förvånad när kastrullen "skummade" över när jag stod där och la sallad på ett tortillia bröd.

Märkligt, rapsolja brukar vara väldigt bra att fritera i. Som sagt det skulle ju ev kunna vara så att det är något fel på din olja. Normalt så ska det bara bli små snabba bubblor. Skum tyder på att oljan är dålig.
Citera
2007-07-31, 13:03
Medlem
Gizmo_Kvacks avatar
woofer FB:s egen fritös expert Vilken olja och märke använder du dig av?

I instruktionsboken står det att man aldrig ska skaka korgen när man är klar utan man ska låta den droptorka. Beror detta att reslutatet blir bättre eller är det ur säkerhetsaspekt man inte ska skaka den?

Hur rengör du korgen efter användning? Eftersom kemikalier var en utav oljans fiender så kanske man inte ska tvätta den med Yes?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in