Citat:
Ursprungligen postat av en-apa
Jag kanske tar et väl stort skutt off-topic men jag undrar hur du förenar den egoistiske och ensamme människan med att man lever tillsammans? Med moral? Handlar allt om att låtsas vara moraliska där man egentligen i sina fria val väljer det som gynner en själv mest, som ger en den gemenskap och sociala närhet som man önskar? Moral som ett redskap då typ?
Om vi inte ska handla så som vi vill att andra ska handla, skulle man kunna säga att man moraliskt blir väldig skev. Det ses som en grundpelare. Det ses som märkligt, om man själv gör något, men inte vill att andra ska göra samma sak. Eller att man själv fördömer en annan för att göra något, och i nästa stund gör de själv. Jag frågar mig hur du ser på det?
jag menade mer att jag tycker det är lite störande att Sartre utformar en moral som på något sätt legitimerar hans politiska ståndpunkt. det behöver ju inte vara så, men jag tror ändå att hans politiska övertygelse spelade roll när han stakade ut de moraliska aspekterna i existentialismen. om någon är av annan uppfattning så hade varit intressant att få höra, men jag tycker att den moraliska delen av hans existentialism känns lite påklistrade. men som sagt, hade varit givande att få höra ett motargument på detta påstående..
och att förena den ensamma och egoistiska människan med att vi lever tillsammans - jag tror bara inte att de existentialistiska tänkarna är såna som direkt identifierar sig med den sammanhållning och gemenskap som samhället utgör. för att ta tre av de tidigaste, som alla har ett finger med i "grundandet" (eller kanske snarare uppkomsten) av existentialismen, kierkegaard, schopenhauer och nietzsche, så är alla dessa tre utbölingar. det viktigaste för dom är heller inte att ta reda på vad de ska göra för att passa in i samhället utan att skapa sanningar anpassade efter dom, som legitimerar utanförskapet de känner. de ser på samhället med förakt och beskyller människorna som befinner sig på insidan av samhället för att vara endera dussinmänniskor, överflödsmänniskor, flockdjur.. samma sak gäller existentialistiska tänkare inom litteraturen, kafka, cioran och herman hesse, för att några exempel, har grundat hela sina författarskap på utanförskapet. och med sina böcker försökt utreda och undersöka detta utanförskap.
alltså, existentialisterna identifierar sig inte med samhället utan med sig själva.
och angående huruvida man ska handla som man vill att andra ska handla, eller ej. jag säger inte emot det, utan menar endast att det inom existentialismen (vad det nu är) är irrelevant. istället; att handla som om ingen annan fanns. att förtränga omvärlden och gå in i sig själv, för att där, i de djupaste skikten av subjektiviteten, hitta en sanning som är sann för en själv. det vill säga, man ska följa sig själv, inte ett moraliskt system som andra har uppmanat en att följa.
tack för svaret förresten, det var intressanta frågor.