2007-05-21, 08:57
Medlem
kalabalikens avatar
Jävla skit! I helgen skulle jag vara duktig och köra tralltvätt på altanen (vanligt tryckimpregnerat virke). Sagt och gjort, ut med kemikalien, vänta och sedan skura. Nu har det visat sig att jag gick på lite väl hårt med skurborsten, eller så var den väl hård helt enkelt. Ytan på altanen har i alla fall blivit uppruggad en aning. Små mjuka fjun har det blivit. Nu är det då frågan om vad jag ska göra. Gilla läget och bara olja in? Slipa med nåt fint sandpapper och sedan olja? Eller nåt annat alternativ.
Citera
2007-05-21, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Jävla skit! I helgen skulle jag vara duktig och köra tralltvätt på altanen (vanligt tryckimpregnerat virke). Sagt och gjort, ut med kemikalien, vänta och sedan skura. Nu har det visat sig att jag gick på lite väl hårt med skurborsten, eller så var den väl hård helt enkelt. Ytan på altanen har i alla fall blivit uppruggad en aning. Små mjuka fjun har det blivit. Nu är det då frågan om vad jag ska göra. Gilla läget och bara olja in? Slipa med nåt fint sandpapper och sedan olja? Eller nåt annat alternativ.

Slipa och olja är det som gäller om du inte vill ha stickor i fötterna
Citera
2007-05-21, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Slipa och olja är det som gäller om du inte vill ha stickor i fötterna

Kallpressad linolja och balsamterpentin 50/50
Citera
2007-05-21, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz

Kallpressad linolja och balsamterpentin 50/50

Ska du använda linolja så tänk på att trasor med linolja självantänder och alltså ska läggas i plåtbruk med lock, nyligen brann ett hus ner till grunden i Västerås efter att man linoljat altanen och lämnat kvar en tras på altanen. http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=381354
Citera
2007-05-21, 10:41
Medlem
kalabalikens avatar
Slipning ikväll alltså!
Jag har Jotun Träolja med kinesisk träolja eller vad den nu heter exakt. Så jag tror att jag kör med den.
Citera
2007-05-22, 07:39
Medlem
Blöt altanen med vatten, vänta 10 min använd därefter en plastskrapa (av den typen man använder på bilar vintertid) och skrapa bort överflödiga lösa träfibrer.
Låt träet torka ordentligt. Oljas slutligen med linolja.
En mer avancerad metod att få oljan att tränga in i träet är att värma oljan till hög temperatur...
Men det är en annan historia...

Lycka till!!!
Citera
2007-05-22, 10:37
Bannlyst
Citat:
Slipning ikväll alltså!
Jag har Jotun Träolja med kinesisk träolja eller vad den nu heter exakt. Så jag tror att jag kör med den.

Hur blev reslutatet?

Citat:
Ursprungligen postat av camelix
Låt träet torka ordentligt. Oljas slutligen med linolja.
En mer avancerad metod att få oljan att tränga in i träet är att värma oljan till hög temperatur...
Men det är en annan historia...

Lycka till!!!

Har du testat detta? Använder du kokt eller rå linolja? Någon blandning?
Citera
2007-05-22, 11:21
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz
Hur blev reslutatet?

Har du testat detta? Använder du kokt eller rå linolja? Någon blandning?

Har lite ont i knäna idag! 20 kvadratmeter lätt slipat med 120 sandpapper. Jag måste säga att det var lätt att få bort fibrerna. Resultatet ser bra ut än så länge, men jag har inte oljat än. Det blir ikväll om vädret håller i sig och ungarna somnar i vettig tid.

Nix, jag har inte testat med linolja och balsamterpentin. Jag har varit nöjd med Jotuns Träolja förut (den med kinesisk träolja, de har en annan också)
Citera
2007-05-22, 11:22
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Blöt altanen med vatten, vänta 10 min använd därefter en plastskrapa (av den typen man använder på bilar vintertid) och skrapa bort överflödiga lösa träfibrer.
Låt träet torka ordentligt.

Lycka till!!!

Tack för tipset. Det verkar rätt enkelt. Kanske kör detta nästa gång om det skulle behövas.
Citera
2007-05-22, 20:48
Medlem
Jag föredrar "Happywood" som tillverkas av prols fabrik...
69% torrhalt linolja som jag blandar med 20% balsamterpentin...
Torka bort överflödig olja med en trasa.....
Prols träolja tillverkas i sverige för svenska förhållanden och passar utmärkt på impregnerat trä.
Kan även pigmenteras för att få önskad kulör på träet.

På riktigt gammal (grå, sprucken) trall så kan teaklasyr göra underverk...
Ser ut som ädelträ efter behandling...
Förtunna lasyren så att den tränger in i träet ordentligt...
Kan ladda upp bilder från min veranda om så önskas...

Lycka till
Citera
2007-05-22, 21:02
Bannlyst
Citat:
Det blir ikväll om vädret håller i sig och ungarna somnar i vettig tid.

lycka till

Citat:

Kan ladda upp bilder från min veranda om så önskas...

Lycka till

Gärna det, alltid kul att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in