2007-05-20, 22:04
Medlem
Ibland brukar man höra att folk har sett vattensköldpaddor i vattendrag och sjöar i Sverige. Hur klarar dom här vattensköldpaddorna av den svenska vintern? Går dom in i någon form av dvala?

Jag vet inte om det här är rätt forum att fråga i, men men!
Citera
2007-05-20, 22:14
Medlem
Engelbreckts avatar
När jag gick på högstadiet, vilket var i slutet av 90-talet, så var vi på besök på Tropikhuset i Jönköping. Guiden där berättade att det ett tag hade funnits förvildade rödögesköldpaddor i en av insjöarna i Jönköping. De hade tydligen inga större problem att klara av den svenska vintern.
Citera
2007-05-20, 22:21
Medlem
Quantilhos avatar
Det var ju nyligen någon artikel i Aftonbladet om vallgraven i Malmö eller någon annan stad, där folk dumpade sköldpaddor. De kunde tydligen överleva flera år i Sverige, speciellt i södra delarna om vintrarna var milda.
Citera
2007-05-21, 15:44
Medlem
Krafses avatar
Jag hittade en en gång, det var någon som släppt ut den men jag hittade den efter ett tag, kommer inte ihåg hur länge den legat i sjön men har för mig att det inte rörde sig om någon längre period. Tog hem den och efter ett tag tröttnade jag och släppte ut den igen, vet inte om den lever fortfarande men kanske?
Citera
2007-05-22, 13:07
Medlem
Vattensköldpaddor är ett djur som jag tror kommer att ingå i svensk fauna i framtiden, åtminstone i södra Sverige.
Citera
2007-05-22, 13:37
Medlem
JazzforMiless avatar
Se SvDs webTV, såg en reportage om det igår. De överlever tydligen upp till ett par vintrar vilket jag tyckte var ganska imponerande!
Citera
2007-05-22, 14:39
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mttias
Ibland brukar man höra att folk har sett vattensköldpaddor i vattendrag och sjöar i Sverige. Hur klarar dom här vattensköldpaddorna av den svenska vintern? Går dom in i någon form av dvala?

Jag vet inte om det här är rätt forum att fråga i, men men!

Sköldpaddor bäddar väl in sig i någon form av dy-ide på samma sätt som alla groddjur gör?

kan en liten spröd groda klara våra vintrar så ser jag ingen anledning till att en vattensköldpadda inte skulle det..
Citera
2012-10-18, 14:39
Medlem
Det finns ett antal populationer av vattensköldpaddor vad jag vet på västkusten i skåne, Utanför Helsingborg i utmynningen av råån har det funnits sköldpaddor sedan jag var en liten påg (tidigt90-tal) såvitt jag vet finns dom kvar såg några sist jag var i trakten 3-4 år sedan, så jag tror de är här för att stanna
Citera
2012-10-18, 14:44
Medlem
Carelesss avatar
Här bumpade vi trådar.

FMT -> Biologi

/Mod
Citera
2012-10-19, 20:06
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De-chronic
Det finns ett antal populationer av vattensköldpaddor vad jag vet på västkusten i skåne, Utanför Helsingborg i utmynningen av råån har det funnits sköldpaddor sedan jag var en liten påg (tidigt90-tal) såvitt jag vet finns dom kvar såg några sist jag var i trakten 3-4 år sedan, så jag tror de är här för att stanna

Poppulationer?! Nej, det tror jag inte för de förökar sig inte i Sverige. Vi har för korta sommrar för att äggen ska hinna kläckas. (Rätta mig om du har trovärdiga säkra källor på förökning i vårt land).

Utsläpta rödörade sköldpaddor kan leva upp till 50 år i Svenska sjöar, men de förökar sig inte i det vilda.

Jo, det finns enstaka sköldpaddor ibland i ån i min stad i mälardalen.
Citera
2012-10-19, 22:37
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Poppulationer?! Nej, det tror jag inte för de förökar sig inte i Sverige. Vi har för korta sommrar för att äggen ska hinna kläckas. (Rätta mig om du har trovärdiga säkra källor på förökning i vårt land).

Utsläpta rödörade sköldpaddor kan leva upp till 50 år i Svenska sjöar, men de förökar sig inte i det vilda.

Jo, det finns enstaka sköldpaddor ibland i ån i min stad i mälardalen.

Det är knappt så att rödörade klarar av att fullfölja fortplantningscykeln ens söderöver. Lyckade fall har registrerats i bl.a. Tyskland men även det är ovanligt.* För sköldpaddorna i Sverige ser situationen blek ut, men nog klarar de vuxna individerna sig åtminstone. Stabila "bestånd" finns på ett flertal platser runt om i landet (ffa. i Skåne) och därtill finns det mängder av enstaka individer här och där. Har stött på enstaka i Mälardalen jag med.

På samma ämne är jag lite nyfiken över de europeiska sköldpaddorna som kärrsköldpaddan Emys orbicularis. Den har ju faktiskt vart etablerad här rätt nyligen (~1500 BP) och arten finns fortfarande representerad rätt nära oss i t.ex. Baltikum. Fortplantningsproblemet skulle antagligen vara aktuellt för den med nu för tiden, men det är ändå lite udda att inte ett spår tycks finnas av dessa tidigare inhemska gynnare medan jänkarna finns överallt. Inte lika poppis som husdjur, antagligen.

*NOBANIS - Invasive Alien Species Fact Sheet - Trachemys scripta
Bringsöe, H. (2006)
Nordisk Herpetologisk Forening

http://www.nobanis.org/files/factsheets/Trachemys_scripta.pdf
Senast redigerad av ceph 2012-10-19 kl. 22:44.
Citera
2012-10-20, 01:54
Medlem
likeithards avatar
Finns det några sköldpaddsarter som lever i ett klimat som är likvärdigt med vårt?

Jag tänker då på eventuella arter från kyligare breddgrader, t. ex. Canada eller Ryssland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in