Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Poppulationer?! Nej, det tror jag inte för de förökar sig inte i Sverige. Vi har för korta sommrar för att äggen ska hinna kläckas. (Rätta mig om du har trovärdiga säkra källor på förökning i vårt land).
Utsläpta rödörade sköldpaddor kan leva upp till 50 år i Svenska sjöar, men de förökar sig inte i det vilda.
Jo, det finns enstaka sköldpaddor ibland i ån i min stad i mälardalen.
Det är knappt så att rödörade klarar av att fullfölja fortplantningscykeln ens söderöver. Lyckade fall har registrerats i bl.a. Tyskland men även det är ovanligt.* För sköldpaddorna i Sverige ser situationen blek ut, men nog klarar de vuxna individerna sig åtminstone. Stabila "bestånd" finns på ett flertal platser runt om i landet (ffa. i Skåne) och därtill finns det mängder av enstaka individer här och där. Har stött på enstaka i Mälardalen jag med.
På samma ämne är jag lite nyfiken över de europeiska sköldpaddorna som kärrsköldpaddan
Emys orbicularis. Den har ju faktiskt vart etablerad här rätt nyligen (~1500 BP) och arten finns fortfarande representerad rätt nära oss i t.ex. Baltikum. Fortplantningsproblemet skulle antagligen vara aktuellt för den med nu för tiden, men det är ändå lite udda att inte ett spår tycks finnas av dessa tidigare inhemska gynnare medan jänkarna finns överallt. Inte lika poppis som husdjur, antagligen.
*
NOBANIS - Invasive Alien Species Fact Sheet - Trachemys scripta
Bringsöe, H. (2006)
Nordisk Herpetologisk Forening
http://www.nobanis.org/files/factsheets/Trachemys_scripta.pdf