2012-10-20, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Finns det några sköldpaddsarter som lever i ett klimat som är likvärdigt med vårt?

Jag tänker då på eventuella arter från kyligare breddgrader, t. ex. Canada eller Ryssland.

Utöver de arter som redan har nämnts så kan jag säga att av naturliga skäl så passar inte det efterfrågade klimatet in på vattensköldpaddor då is inte riktigt är deras grej. De flesta lever under varma förhållanden men visst finns det några som man skulle kunna räkna som undantag. Gopher-sköldpaddan har en strategi för att undvika lite kallare väder, den gräver grottor som kan vara ett antal meter långa och kan stanna där i flera veckor innan det varmare vädret återkommer.

De flesta andra gör på det enklare sättet, helt enkelt att de gör som fåglarna och tar sig till varmare vatten. Om man kollar på världens största sköldpadda, Havslädersköldpaddan, så kan den ta sig till väldigt kalla områden (du kan se karta i länken om du går in på den engelska versionen). Just denna arten har ett jättetjockt fettlager och blodkärl i fenorna som ersätter kallt blod med varmare blod, detta i kombination med en stor kropp som inte tappar värme lika fort.

[EDIT]: Om du inte bara är ute efter vattensköldpaddor (som skrivs i topic) så finns det några arter som går i ide under vintern. Rysk stäppsköldpadda är ett av flera exempel.
Senast redigerad av Bitsocker 2012-10-20 kl. 03:07.
Citera
2012-10-21, 17:44
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Det är knappt så att rödörade klarar av att fullfölja fortplantningscykeln ens söderöver. Lyckade fall har registrerats i bl.a. Tyskland men även det är ovanligt.* För sköldpaddorna i Sverige ser situationen blek ut, men nog klarar de vuxna individerna sig åtminstone. Stabila "bestånd" finns på ett flertal platser runt om i landet (ffa. i Skåne) och därtill finns det mängder av enstaka individer här och där. Har stött på enstaka i Mälardalen jag med.

"Red-ear slider eggs matriculate in South Florida in 91 days while in New York City the egg takes 102 days. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Red-eared_slider#Hatching

De kan alltså kläckas så långt norrut som i New York. En varm lång sommar och höst med en väldigt varm vinter efter, bör kunna göra det möjligt att nykläkta och nyövervintrade ungar ska kunna överleva till våren efter i södra Sverige.

Men om det har inträffat i Sverige. Troligen inte.
Citera
2012-10-27, 09:36
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Det är knappt så att rödörade klarar av att fullfölja fortplantningscykeln ens söderöver. Lyckade fall har registrerats i bl.a. Tyskland men även det är ovanligt.* För sköldpaddorna i Sverige ser situationen blek ut, men nog klarar de vuxna individerna sig åtminstone. Stabila "bestånd" finns på ett flertal platser runt om i landet (ffa. i Skåne) och därtill finns det mängder av enstaka individer här och där. Har stött på enstaka i Mälardalen jag med.

På samma ämne är jag lite nyfiken över de europeiska sköldpaddorna som kärrsköldpaddan Emys orbicularis. Den har ju faktiskt vart etablerad här rätt nyligen (~1500 BP) och arten finns fortfarande representerad rätt nära oss i t.ex. Baltikum. Fortplantningsproblemet skulle antagligen vara aktuellt för den med nu för tiden, men det är ändå lite udda att inte ett spår tycks finnas av dessa tidigare inhemska gynnare medan jänkarna finns överallt. Inte lika poppis som husdjur, antagligen.

*NOBANIS - Invasive Alien Species Fact Sheet - Trachemys scripta
Bringsöe, H. (2006)
Nordisk Herpetologisk Forening

http://www.nobanis.org/files/factsheets/Trachemys_scripta.pdf

I Sverige är dom yngsta daterade fynden av Emys orbicularis ca 4700 ocalib. 14C-år gamla. Har publicerat lite om det.
Skall leta upp en av artiklarna...
Citera
2012-10-27, 09:43
Medlem
Arne Perssons avatar
Här en pdf-fil...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQ FjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.chelonian.org%2Fwp-content%2Fuploads%2Ffile%2FSommer_etal_2009.pdf&ei =PY-LUOn6O4WO4gSlnYHwAg&usg=AFQjCNE9QUBRS6YOlqd44n7cDV Tw2e9eaQ

och här är en annan referens...

http://www.naturvetenskap.lu.se/o.o.i.s?id=12713&postid=1407591
Citera
2012-11-02, 19:56
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
I Sverige är dom yngsta daterade fynden av Emys orbicularis ca 4700 ocalib. 14C-år gamla. Har publicerat lite om det.
Skall leta upp en av artiklarna...

Så pass. Det var tidigare än vad jag trott, men jag är hundra på att jag läst om bronsåldersfynd i åtminstone Danmark.

EDIT: Ja, det andra pappret jag hade på lager visade dylika siffror och talar om det plötsliga försvinnandet av arten på den skandinaviska halvön som en effekt av en ganska lokal nedkylning. Märkte f.ö. att du figurerade där med (doi: 10.1111/j.1365-294X.2009.04096.x
).
Senast redigerad av ceph 2012-11-02 kl. 20:08.
Citera
2012-11-02, 22:41
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Så pass. Det var tidigare än vad jag trott, men jag är hundra på att jag läst om bronsåldersfynd i åtminstone Danmark.

EDIT: Ja, det andra pappret jag hade på lager visade dylika siffror och talar om det plötsliga försvinnandet av arten på den skandinaviska halvön som en effekt av en ganska lokal nedkylning. Märkte f.ö. att du figurerade där med (doi: 10.1111/j.1365-294X.2009.04096.x
).
Det finns ev. pollendaterade bronsåldersfynd i Danmark. Danmark är ju också lite speciellt eftersom Jylland sitter ju ihop med Tyskland. Det har ju diskuterats om ev. reliktpopulationer där.
Det finns betydligt fler fynd från Danmark, närmare 300 st jmf med Sveriges strax över 100 fynd.

Jag får väl be om ursäkt att jag råkade komma med även där... Hehe...
Citera
2012-11-03, 00:21
Medlem
Per-Engdahls avatar
Är det någon som har färska uppgifter om vart i Sverige det finns sköldpaddor i det vilda? Förstår då att det är utsläppta men tidigare i tråden nämndes ställen som det tidigare hade funnits paddor på.
Citera
2012-11-03, 00:58
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Är det någon som har färska uppgifter om vart i Sverige det finns sköldpaddor i det vilda? Förstår då att det är utsläppta men tidigare i tråden nämndes ställen som det tidigare hade funnits paddor på.
Vilka arter tänker du på?
Citera
2012-11-03, 14:41
Medlem
Per-Engdahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Vilka arter tänker du på?

Det spelar ingen roll, antar någon art som tål vintern hyggligt och ej dör nu. Sjukt imponerande att du är hardcoreforskare på sådant här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in