Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Hur arvode skall erläggas är något som säljare och mäklare kommer överens om, inget man som mäklare "tillämpar".
Märka ord är ju en effektiv debattteknkik. Självklart måste ju en säljare acceptera priset för en mäklares tjänsterså på sätt & vis har du rätt. Men samtidigt förutsätter jag att du är medveten om att en säljare vill ha så bra betalt som möjligt

Alltså är detta totalt ointressant eftersom vår diskusion handlar om fejkade bud och i slutändan om man som köpare kan lita på mäklare.
Citat:
Vidare så var 3% bara ett exempel, och det exemplet funkar lika bra
med 4 eller 5%. Och att du tycker att 3% skulle vara ett för lågt arvode (i Sthlm) vittnar om att du inte riktigt har koll på vad du pratar om.
Det är sant att jag förmodligen vet mindre än dig som är verksam i branschen men faktum kvarstår att ett par hundra tusen i "uppjackat" pris definitivt inte behöver betyda småpengar i ökning av mäklarens provision.
Exempel:
Mäklare 1. Arbetar primärt i en förort med stort bestånd av miljonprogramshyreslägenheter. Mäklarens arvode är vanligen en fast %-summa på hela försäljningsbeloppet, förmodligen 3-4% alt. ett fast pris. Dennes objekt har ett utgångspris på 400.000 - 800.000 och slutar ibland över miljonen.
Mäklare 2. Arbetar i inerstan/närförort. Mäklarens arvode är vanligen 3-4% på utgångspriset och ytterligare några procent högre på belopp över det samt ev. en bonus som är yterligare några % högre på allt ovan ett visst förutbestämt försäljningspris. Mäklare tvås objekts utgångspris ligger ofta farligt nära vad gemene man skulle kalla lockpris.
Självklart så tjänar mäklare 1 inte tillräckligt på att fejka bud för att det skulle vara värt den lilla risken. Men mäklare 2 ?
Men visst, fortsätt gärna hävda att det inte är värt risken om du verkligen tror det.
Citat:
Att det är så ovanligt som jag påstår är inte rent skitsnack. För att få ytterigare förklaringar kring detta så kan du fråga dina mäklarkompisar vad som många gånger händer om en vinnande budgivare (fejk eller ej) drar sig ur affären.
Jag är fullt medveten om vad du syftar på men ...... En duktig mäklare bör vara en god säljare med personkännedom och fingertoppskänsla. Mäklarens bör dessutom ha ett ganska bra hum om ev. spekulanters förutsättningar. Det är knappast jättesvårt för en mäklare att bedömma när ett fejkbud är rel. riskfritt.
Citat:
Tidigare i år varnades en fastighetsmäklare för att han/hon glömt att släcka några levande ljus efter en visning (OBS! Det började aldrig brinna i huset).
Det finns undantag för alla regler s.a.s. och detta exempel känns förövrigt inte klockrent i denna diskusion. Jag är knappast ensam om åsikten att mäklarbranschen är en tämligen "skyddad verksamhet".
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=653503
Eftersom ditt yrke i mångas ögon har ett tvivelaktigt skimmer så är det kanske naturligt att du försvarar det och mina inlägg ska knappast ses som ett påhop på dig men baserat på vad du skrivit hittils känns det som om du har skygglapparna lite väl tight på.
/#LOUDmouth#