2007-05-24, 15:50
Medlem
Bobby Knights avatar
Det måste dock finnas en bättre lösning än nuvarande för att öka tryggheten för köpare. Slutna budgivningar är helt värdelösa. Var med i en sådan och var bara tvungen att kräva att få ringa upp motståndaren för att verifiera budet. Detta skapade stor helvete på kontoret och mina krav verkade vara unika. Konstigt.

Varför kan man inte instifta auktionsmässig budgivning eller iaf en lag som säger att man ska ringa åtminstone näst bästa budgivare för verifikation?
Citera
2007-05-24, 16:20
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Hur arvode skall erläggas är något som säljare och mäklare kommer överens om, inget man som mäklare "tillämpar".

Märka ord är ju en effektiv debattteknkik. Självklart måste ju en säljare acceptera priset för en mäklares tjänsterså på sätt & vis har du rätt. Men samtidigt förutsätter jag att du är medveten om att en säljare vill ha så bra betalt som möjligt Alltså är detta totalt ointressant eftersom vår diskusion handlar om fejkade bud och i slutändan om man som köpare kan lita på mäklare.

Citat:
Vidare så var 3% bara ett exempel, och det exemplet funkar lika bra
med 4 eller 5%. Och att du tycker att 3% skulle vara ett för lågt arvode (i Sthlm) vittnar om att du inte riktigt har koll på vad du pratar om.

Det är sant att jag förmodligen vet mindre än dig som är verksam i branschen men faktum kvarstår att ett par hundra tusen i "uppjackat" pris definitivt inte behöver betyda småpengar i ökning av mäklarens provision.

Exempel:

Mäklare 1. Arbetar primärt i en förort med stort bestånd av miljonprogramshyreslägenheter. Mäklarens arvode är vanligen en fast %-summa på hela försäljningsbeloppet, förmodligen 3-4% alt. ett fast pris. Dennes objekt har ett utgångspris på 400.000 - 800.000 och slutar ibland över miljonen.

Mäklare 2. Arbetar i inerstan/närförort. Mäklarens arvode är vanligen 3-4% på utgångspriset och ytterligare några procent högre på belopp över det samt ev. en bonus som är yterligare några % högre på allt ovan ett visst förutbestämt försäljningspris. Mäklare tvås objekts utgångspris ligger ofta farligt nära vad gemene man skulle kalla lockpris.

Självklart så tjänar mäklare 1 inte tillräckligt på att fejka bud för att det skulle vara värt den lilla risken. Men mäklare 2 ?

Men visst, fortsätt gärna hävda att det inte är värt risken om du verkligen tror det.

Citat:
Att det är så ovanligt som jag påstår är inte rent skitsnack. För att få ytterigare förklaringar kring detta så kan du fråga dina mäklarkompisar vad som många gånger händer om en vinnande budgivare (fejk eller ej) drar sig ur affären.

Jag är fullt medveten om vad du syftar på men ...... En duktig mäklare bör vara en god säljare med personkännedom och fingertoppskänsla. Mäklarens bör dessutom ha ett ganska bra hum om ev. spekulanters förutsättningar. Det är knappast jättesvårt för en mäklare att bedömma när ett fejkbud är rel. riskfritt.

Citat:
Tidigare i år varnades en fastighetsmäklare för att han/hon glömt att släcka några levande ljus efter en visning (OBS! Det började aldrig brinna i huset).

Det finns undantag för alla regler s.a.s. och detta exempel känns förövrigt inte klockrent i denna diskusion. Jag är knappast ensam om åsikten att mäklarbranschen är en tämligen "skyddad verksamhet".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=653503

Eftersom ditt yrke i mångas ögon har ett tvivelaktigt skimmer så är det kanske naturligt att du försvarar det och mina inlägg ska knappast ses som ett påhop på dig men baserat på vad du skrivit hittils känns det som om du har skygglapparna lite väl tight på.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-05-24, 19:51
Medlem
orkar inte skriva så mkt ang detta... så jag håller det kort.

1) de bäst betalda mäklarna (rensat från företagarna, franschisetagare, försäljningscheferna mm), dvs de som har en vanlig mäklaranställning, jobbar definitivt inte i innerstaden.

2) En mäklar får, beroende på var de jobbar, mellan 15-30% av nettoarvodet. Detta blir alltså bruttolönen. Majoriteten ligger på 20-25%

Så om en mäklare fuskbudar upp priset med 100.000, och han har en trappa där han får 10,000 extra i arvode för detta innebär det ca:

10.000 minus moms

8000 kvar, mäklarn får 25% dvs 2000:- i bruttolön. Beroende på inkomstskattesats får han mellan 1000-1400 i fickan för detta fuskbud på 100.000. Obs att i detta fallet har jag räknat på en trappa på 10%.

Säljaren får 90.000 (-10.000 gick ju till mäklaren) där han behåller 72.000 efter att ha betalat reavinstskatt på 20%

Mäklarens ficka 1000-1400:-
Säljaren ficka 72.000:-

Vem lägger fuskbud?
Citera
2007-05-24, 21:40
Medlem
En fruktpizzas avatar
Puh...

Som sagt, skygglappar, fiffel och en salig mängd koprolali är det vanligaste man som hederlig medborgare råkar ut för i kontakten med flertalet tveksamma mäklare... Att man sedan hamnar i ett läge där mäklaren saknar kloka argument är oftast oundvikligt. Det blir sandlåda direkt, och mäklaren börjar att märka ord och gå personangrepp i stället för att sakligt bemöta den befogade kritiken på ett vuxet sätt... Jag baserar detta på ett otal visningar som jag genomlevt i sällskap med vänner och bekanta som figurerat som spekulanter. När jag/vi börjat ställa obekväma frågor så har dessa frågor inte besvarats utan istället så har det kommit insinuanta motfrågor och nedlåtande undvikande blickar som ett säkert tecken på att "diskussionen" nu snöpligt tagit sin ände på ett abrupt sätt! Kontentan är att fördomarna vuxit sig starkare än någonsin, och när jag som grädde på moset läser olika inlägg och artiklar där mäklare håller snyfttal om hur de "minsanne mig" arbetar professionellt, ja, då blir jag fysiskt illamående!

Jag drar givetvis inte alla mäklare över en kam, men tyvärr så är flertalet mäklare inga hjärnkirurger direkt...

Håll huvudet friskt och ställ obekväma frågor. Hasta inte fram något ogenomtänkt beslut bara för att en hetsig mäklare önskar detta. Tänk själv istället, det är alldeles för mycket pengar att bara leka bort på mäklarnas kristallkronor...

Lycka till!
Citera
2007-05-24, 23:25
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Märka ord är ju en effektiv debattteknkik. Självklart måste ju en säljare acceptera priset för en mäklares tjänsterså på sätt & vis har du rätt. Men samtidigt förutsätter jag att du är medveten om att en säljare vill ha så bra betalt som möjligt Alltså är detta totalt ointressant eftersom vår diskusion handlar om fejkade bud och i slutändan om man som köpare kan lita på mäklare.

Det handlade inte om att märka ord, utan om det finns fler faktorer som du utelämnade.

Citat:
Det är sant att jag förmodligen vet mindre än dig som är verksam i branschen men faktum kvarstår att ett par hundra tusen i "uppjackat" pris definitivt inte behöver betyda småpengar i ökning av mäklarens provision.

Exempel:

Mäklare 1. Arbetar primärt i en förort med stort bestånd av miljonprogramshyreslägenheter. Mäklarens arvode är vanligen en fast %-summa på hela försäljningsbeloppet, förmodligen 3-4% alt. ett fast pris. Dennes objekt har ett utgångspris på 400.000 - 800.000 och slutar ibland över miljonen.

Mäklare 2. Arbetar i inerstan/närförort. Mäklarens arvode är vanligen 3-4% på utgångspriset och ytterligare några procent högre på belopp över det samt ev. en bonus som är yterligare några % högre på allt ovan ett visst förutbestämt försäljningspris. Mäklare tvås objekts utgångspris ligger ofta farligt nära vad gemene man skulle kalla lockpris.

Självklart så tjänar mäklare 1 inte tillräckligt på att fejka bud för att det skulle vara värt den lilla risken. Men mäklare 2 ?

Men visst, fortsätt gärna hävda att det inte är värt risken om du verkligen tror det.

Se inlägget två steg upp från detta.

Citat:
Jag är fullt medveten om vad du syftar på men ...... En duktig mäklare bör vara en god säljare med personkännedom och fingertoppskänsla. Mäklarens bör dessutom ha ett ganska bra hum om ev. spekulanters förutsättningar.

Intressant att notera att du glömde "proffesionell", "hederlig", "empatisk", etc. som attribut för en duktig mäklare.

Citat:
Det finns undantag för alla regler s.a.s. och detta exempel känns förövrigt inte klockrent i denna diskusion. Jag är knappast ensam om åsikten att mäklarbranschen är en tämligen "skyddad verksamhet".

Har du någon gång funderat på det faktum att det över huvud taget finns en särskild nämnd som är satta att övervaka och granska en enskild (och ganska begränsad) yrkesgrupp? Vidare så är (mig veterligen) fastighetsmäklare den enda yrkesgruppen som kan bli varnade och avregistrerade utan att någon av deras kunder lidit någon skada (eller haft några klagomål). Att fler delar den åsikten behöver inte per automatik betyda att det är så.

Citat:
Eftersom ditt yrke i mångas ögon har ett tvivelaktigt skimmer så är det kanske naturligt att du försvarar det och mina inlägg ska knappast ses som ett påhop på dig men baserat på vad du skrivit hittils känns det som om du har skygglapparna lite väl tight på.

Tro mig, det är inte en fråga om skygglappar, det handlar om att jag (och en stor majoritet av dagens fastighetsmäklare) har ett perspektiv som sträcker sig längre än till nästa köpekontrakt. Men det är klart, man känner andra som man känner sig själv, och om utgångspunkten är att en person (mäklare eller ej) helt utan skrupler, empati, affärsmässighet, m.m. gör vad som helst för att tjäna några futtiga kronor extra utan en tanke på framtiden så förstår jag ditt resonemang. Men med den utgångspunkten så kanske du ska börja fundera på hur en fastighetsmäklare verkligen kan börja sko sig, dvs. bulvanköp, svarta provisioner, etc, men det är en annan historia...

Och fruktpizzan, jag nöjer mig med att ytterligare en gång konstatera att du är en makalöst bitter, ogin och egocentrisk person, och sådana personer är tio gånger av tio både osäkra på sig själva och inte särskilt lyckliga. De brukar dessutom inte bli särskilt framgångsrika.

/Agent O
Citera
2007-05-24, 23:45
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent 0,00
Och fruktpizzan, jag nöjer mig med att ytterligare en gång konstatera att du är en makalöst bitter, ogin och egocentrisk person, och sådana personer är tio gånger av tio både osäkra på sig själva och inte särskilt lyckliga. De brukar dessutom inte bli särskilt framgångsrika.

/Agent O

Fel igen min vän! Varken bitter, osäker, ogin eller för den delen olycklig. Bara hyfsat klarsynt, erfaren, framgångsrik och också väldigt lycklig faktiskt! Så du behöver inte vara orolig för mitt välbefinnande. Jag klarar mig alltid på något vis UTAN att för den delen anlita en mäklare. Det är precis det som jag menar. Öhh..? Jo, att världen inte - tro det eller ej - går under utan inblandning av en massa profithungriga mäklare... När du säger att jag verkar att vara egocentrisk så förutsätter jag att du menar att jag inte vill dela med mig av någon vinst till dig och dina hästhandlarkollegor..?

Du nämner epiteten hederlig, professionell och...mohaha...hahaha..EMPATISK! Dagens skratt!!! Skojar du eller?! Grattis helt ärligt - och utan någon som helst ironi - om du arbetar på det viset i din mäklarroll! Tyvärr så utgör du i såfall ett av få undantag inom ditt gebit. Läs bara hur många som upplever ett missnöje eller en olust inför att ha med mäklare att göra. Det borde ju säga en hel del om hur mycket ni - mäklare - har att göra för att återupprätta allmänhetens förtroende inför mäklarbranschen. Ni har ett hästjobb framför er!

Lycka till!
Citera
2007-05-25, 08:23
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Fel igen min vän! Varken bitter, osäker, ogin eller för den delen olycklig. Bara hyfsat klarsynt, erfaren, framgångsrik och också väldigt lycklig faktiskt!

Överkompensation. Touché? I rest my case...

/Agent O
Citera
2007-05-31, 06:26
Medlem
En fruktpizzas avatar
Öhh...

Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Överkompensation. Touché? I rest my case...

/Agent O

Överkompensation? För att jag gav dig ett uppriktigt svar? Du verkade ju vara lite bekymrad över mitt välmående... Fast det stämde ju inte, det heller... Puh! Fast, det är ju som vanligt med mäklare generellt sett - att man aldrig kan lita på dem... Du lovade ju även att aldrig sänka dig till min låga nivå, men inte heller det fungerade. Du ser! Mäklare GÅR inte att lita på...

PS. Mina argument är på tok för bra för att någon överbetald tönt - gissa vem! - skall kunna montera ner mitt resonemang genom att använda en massa personliga påhopp som bra "motargument"... Den som har en hjärna att nyttja förstår hur jag menar. Att den värdelösa agenten inte kan/vill göra detta måste bero på ett ekonomiskt intresse i att kunna fortsätta sin fantastiska resa genom livet där han likställer sig själv som guds gåva till mänskligheten.

Lycka till!
Citera
2007-07-10, 23:25
Bannlyst
=)

Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Enligt vanlig standardsvenska innebär öppen budgivniing att samtliga budgivare får reda på buden, egentligen normalt förfarande, i en sluten budgivning så får ingen vet de andra buden.
Däremot har ordet ändrats till att betyda att du får namn och telefonnummer till de som lagt bud, se gärna mäklarhusets "öppna budgivning", definitionen på ordet ändras.

Skrev på kontrakt idag på en nyköpt lägenhet! Jag betalade rätt mycket för den, och först trode jag att det var fejkbud inblandade.

Frågade mäklaren om hon kunde uppvisa några handlingar om vilka som gett bud.

Hon gav mig en lista där det tydligt stod, Personernas namn, telefonnummer, tid vid angivet bud.

Väldigt proffsigt och seriöst.

Jag har listan och jag funderar på att ringa till idioten som inte gav upp så enkelt !
Citera
2007-07-10, 23:27
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -UnderGround-
Skrev på kontrakt idag på en nyköpt lägenhet! Jag betalade rätt mycket för den, och först trode jag att det var fejkbud inblandade.

Frågade mäklaren om hon kunde uppvisa några handlingar om vilka som gett bud.

Hon gav mig en lista där det tydligt stod, Personernas namn, telefonnummer, tid vid angivet bud.

Väldigt proffsigt och seriöst.

Jag har listan och jag funderar på att ringa till idioten som inte gav upp så enkelt !

Det är ett mycket bra sätt att öka trovärdigheten hos mäklarkåren. Min far har gjort liknande under många år och det är sällan någon tackat nej till att stå med namn på listan, även de får ju ta del av den även om de inte lägger det vinnande budet och kan se att allt gått rätt till!
Citera
2007-07-11, 12:06
Medlem
fejkbud av mäklare verkar högst osannolikt, vem vill riskera jobbet för några tusenlappar?

däremot kan jag tänka mig att det är mer troligt att en säljares kompisar lägger fejkbud i tid och otid men skiter sig budgivningen pga att nån drar sig ur så blir varken säljaren, mäklaren eller potentiella köpare glada.

Agent O har nog den bästa uppfattningen av oss alla av vad som är praxis i mäklarbranschen. fruktpizza låter precis så som Agenten beskriver..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in