2007-05-20, 21:25
Medlem
Vi går i husköpar tankar,men jag som har svårt att lita på kassörskan i icakassan sitter nu plötsligt i knät på människor som har tagit begreppet "hästhandlare" till oanade höjder.

-Vid budgivning hur vet man att motbudet verkligen kommer från andra intressenter och inte från mäklarens egen lilla fantasifulla hjärna?

-Är ända alternativet att ringa till säljaren ifråga för att få fram hur mycket budginvingen egentligen är uppe i eller har mäklaren skyldighet att lämna ut namn på budgivarna?

Ringde senast i Fredags på ett objekt som varit ute till ett ivårat tycke för högt pris,huset ifråga har varit tillsalu över 9månader för utpris 1395000kr,frågade mäklaren om det låg något bud?
Visst fick jag snabbt till svar 1295000kr-Vill du lägga ett bud?.

Mvh bill
Citera
2007-05-20, 21:36
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billchase
Vi går i husköpar tankar,men jag som har svårt att lita på kassörskan i icakassan sitter nu plötsligt i knät på människor som har tagit begreppet "hästhandlare" till oanade höjder.

-Vid budgivning hur vet man att motbudet verkligen kommer från andra intressenter och inte från mäklarens egen lilla fantasifulla hjärna?
Begär öppen budgivning.

Citat:
-Är ända alternativet att ringa till säljaren ifråga för att få fram hur mycket budginvingen egentligen är uppe i eller har mäklaren skyldighet att lämna ut namn på budgivarna?
Vid en öppen budgivning visst, men mäklaren meddelar knappast namn ens till säljaren.

Citat:
Ringde senast i Fredags på ett objekt som varit ute till ett ivårat tycke för högt pris,huset ifråga har varit tillsalu över 9månader för utpris 1395000kr,frågade mäklaren om det låg något bud?
Visst fick jag snabbt till svar 1295000kr-Vill du lägga ett bud?.

Mvh bill
Återigen, vi öppen budgivning så får du veta allt, namn, telefonnummer och senaste bud. Alla mäklare borde köra med detta och vägrar en mäklare så ligger det något skumt och lurar i vassen.
Citera
2007-05-20, 21:46
Medlem
Balthazaer-s avatar
Vad spelar det för roll om budet är ett fejkbud från mäklaren eller en äkta bud från en annan intressent? Betala det du anser huset vara värt, sen spelar det ju ingen roll hur ni kom fram till det priset.
Citera
2007-05-20, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Vad spelar det för roll om budet är ett fejkbud från mäklaren eller en äkta bud från en annan intressent? Betala det du anser huset vara värt, sen spelar det ju ingen roll hur ni kom fram till det priset.

Bara för att man tycker ett hus är värt 2.5 miljoner kronor så är det roligare att betala mindre än så för det...
Citera
2007-05-20, 22:00
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Bara för att man tycker ett hus är värt 2.5 miljoner kronor så är det roligare att betala mindre än så för det...
Klart det är, men varför skulle säljaren sälja det billigare till dig om du nu anser det är värt 2.5 mille?
Jag anser personligen att fejkbud är helt OK. Det är ingen som tvingar någon att köpa till ett visst pris.
Citera
2007-05-20, 22:04
Medlem
Klart ingen tvingar någon att köpa till ett visst pris men att fejkbud för att höja möklarens arvode skulle var OK,inte i min bok
Citera
2007-05-21, 01:27
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Klart det är, men varför skulle säljaren sälja det billigare till dig om du nu anser det är värt 2.5 mille?
Jag anser personligen att fejkbud är helt OK. Det är ingen som tvingar någon att köpa till ett visst pris.

Varför skulle ett fejkbud vara okej? Om säljaren vill bli av med huset och det inte ligger ett bud och jag är villig att betala låt säga 2milj, varför ska jag då behöva punga ut med ett par hundra tusen till för att mäklaren fejkar ett bud på 2,2 milj tex?

Nej, öppen budgivning är det enda rätta!
Citera
2007-05-21, 02:23
Medlem
CashBlows avatar
Citat:

Man kan fejkbjuda hur mycket som helst men risken är att det inte blir sålt, så vad är problemet?
Citera
2007-05-21, 10:50
Medlem
TrialByErrors avatar
Problemet med fejkbud är att det stör den fria marknaden, en säljare och en köpare kommer inte överens om ett bud på en fastighet utan priset inflateras av att mäklaren vill maximera sin "lön".

Detta har flera negativa effekter så som inflaterad fastighetsmarknad, oetiskt beteende av en "objektiv" part och att köpet inte reflekterar värdet. Visst kan en köpare kliva av när som helst, finns ju ingen som tvingas att betala något de inte vill men att lägga ett bud enbart för att höja priset och inte för att du är intresserad av objektet är inte rätt. I den fria marknaden hade säljaren och köparen mötts för att avgöra riktigt pris, det gör inte mäklaren som har ett sidintresse av att maximera priset.
Citera
2007-05-21, 17:57
Medlem
Bobby Knights avatar
Jag begärde vid kontraktskrivningen att få ringa till personen som la det näst bästa budet. Om de vägrade hade jag tänkt pruta till åtminstone lika bra som det näst bästa. Nu var det så att de gick med på att jag kunde få kontakta näst bästa budet och budet visade sig vara korrekt.

Man kan inte förlora något på att göra så här. Förhoppningsvis vinna genom att mäklaren ljugit eller tappat bort nummer.
Citera
2007-05-21, 18:39
Medlem
Fick tips av en annan husjägare att vid kontraktskrivning så kan man be och få hela budhistoriken inklusive budgivarnas namn och telnr.

Att få eventuell budhistorik på ett papper känns åtminstone bra för mej,undrar hur många som kommer ihåg en sådan "petitess" när man just gjort sitt livs största affär?
Citera
2007-05-21, 19:26
Medlem
Sweet Billcase, Den dan jag köper hus ska jag be om Husbuds-historiken,

Slipper man bli blåst på ett par hundra tusen, så är det lätt värt det, då kan man köpa en ny bil för pengarna, eller ta en välförtjänt lyx-semester

Själv köpte jag min lägenhet privat, jag fick den för exakt samma pris som han hade köpt den för, han var hur seriös som helst. Inte alltid man har sådan tur, min granne sålde sin lägenhet nyss för 400 000:-

så man har lite vinst att hämta senare ;D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in