Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
För det tredje, fejkbud är oerhört ovanligt. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i flera år och är nära bekant till flera dussin mäklare, och jag vet ingen som tillämpar detta. Vet ni varför? Det behövs inte, och det vore urbota korkat att riskera sitt yrke (mäklarregistreringen) för småpengar. Det är nämligen ingen större skillnad på säg 3% av 2 000 000 kr och 3% av 2 150 000 kr när moms, sociala, arbetsgivarens andel för att täcka omkostnader samt inkomstskatt är betalt. Så enkelt är det.
Nu vet jag förvisso inte var någonstans du är verksam som mäklare men det är väldigt vanligt att mäklare tillämpar kreativa ersättningstrappor med olika procentsatser för olika prisintervall och dessutom bonusar om dom uppnår ett visst pris. Modellen med en fast % på hela beloppet är inte lika vanlig idag som förr i tiden och 3 % låter ganska lågt. Jag har genom bekanta
viss (definitivt mindre än dig som yrkesverksam mäklare. Det är därför jag undrar om branschen kan skilja sig mycket från stad till stad) insyn i mäklarbranschen i stor-Stockholm och att det skulle vara så ovanligt som du påstår är rent skitsnack. Visst, dom större mäklarfirmorna låter bli sånt men det finns gott om mindre mäklarfirmor och enskilda mäklare som inte är främmande för sånt.
Och argumentet att man inte vill riskera mäklarregistreringen är ganska skrattretande med tanke på att fastighetsmäklarnämnden är en papperstiger av sällan skådat slag.
Med tanke på alla konstiga ersättningstrappor så behöver det inte alls handla om småpengar i vinning för en mäklare som lyckas driva upp priset ett par hundra tusen. Dessutom är det
väldigt liten risk att ett fejbud upptäcks. Lägg dessutom till att det krävs extremt mycket för att en mäklare ens ska få lite skäll av fastighetsmäklarnämden så har du goda skäl för en mäklare med rymligt samvete att fejka bud.
Vanligt med fejkade bud ? Nja, förmodligen inte. Ovanligt med fejkade bud ? Nja, förmodligen inte
Mäklare är som vilken annan yrkesgrupp som helst, beg. bilhandlare etc. Luktar det skit så är det förmodligen skit !
/#LOUDmouth#