• 1
  • 2
2007-05-20, 21:05
Medlem
vinnes avatar
Är på jakt efter lite downbeat, helst då en kombination av den jazziga och elektroniska diton.

Lite tips på musik jag syftar på:

Luke Vibert - Get Your Head Down

Sneaker Pimps - 6 Underground

9 lazy 9 - The Herb

Portishead - Numb

De flesta av dessa låtar finns längst till höger under Downtempo på Ishkurs guide, under downbeat och nu jazz. http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html
Citera
2007-05-23, 15:57
Medlem
vinnes avatar
Var det så svårt? Vet att låtarna skiljer sig en aning, men det är den allmäna citynightgroovesmokechillattityden jag vill åt, på ett ungefär..
Citera
2007-05-24, 02:55
Medlem
Duckmysicks avatar
Lite albums tips.
Thievery Corporation - Sounds From The Thievery Hi-Fi
Zero 7 - Simple Things
Morcheeba - Big Calm
Bonobo - Dial M' For Monkey

Fixa och njut!
Citera
2007-05-24, 10:13
Medlem
Don Cribiaris avatar
Du kanske skulle tycka om dj krush. Han är dock lite mer tillbakadragen och melodramisk i soundet. Fortfarande jazz, mer panflöjter typ och mindre bombastiska blåsintrument.

http://www.ironboblog.blogspot.com/

Edit: Den där bloggaren beskriver sig till och med som en Nujazz och downbeat-bloggare ser jag nu.. Alltså hörde mina öran helt rätt när jag lyssnade på sidan du länkade till. Bra musiköra för en gångs skull! Woho
Citera
2007-05-24, 22:08
Medlem
TheFightingEggs avatar
Har du nånsin hört något av Boards of Canada? Du skulle säkert gilla dem.
Citera
2007-05-24, 22:17
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg
Har du nånsin hört något av Boards of Canada? Du skulle säkert gilla dem.
Japp, stort fan till och med!
Övriga tips har jag dock aldrig hört, men ska med glädje kolla igenom dem! Tack för svaren!
Citera
2007-05-24, 22:24
Medlem
storytellers avatar
Prova svenska Koop. De spelar väl nujazz? Elektronisk jazz är det i varje fall, skönt att softa till.
Ett låttips skulle kunna vara Koop - Waltz For Koop (Bacon & Quarmby Remix)
Är du intresserad kan jag ladda upp den och lite andra fina låtar av den här typen, skicka över ett PM bara! Det är egentligen ingen idé att jag sitter och pastear en massa låttitlar, de är nog för snåriga att hitta i varje fall...
Citera
2007-05-24, 22:28
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Prova svenska Koop. De spelar väl nujazz? Elektronisk jazz är det i varje fall, skönt att softa till.
Ett låttips skulle kunna vara Koop - Waltz For Koop (Bacon & Quarmby Remix)
Är du intresserad kan jag ladda upp den och lite andra fina låtar av den här typen, skicka över ett PM bara! Det är egentligen ingen idé att jag sitter och pastear en massa låttitlar, de är nog för snåriga att hitta i varje fall...
Hittade den på en annan sida, så det behöver du inte, men tack för tipset!

Har lyssnat igenom era andra tips och, även om låtarna var bra i sig, så tycker jag att de saknar lite av det här mörka och tunga. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.

"Numb" med portishead tycker jag har den känslan hela vägen över sig.
Citera
2007-05-24, 22:43
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinne
Hittade den på en annan sida, så det behöver du inte, men tack för tipset!

Har lyssnat igenom era andra tips och, även om låtarna var bra i sig, så tycker jag att de saknar lite av det här mörka och tunga. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.

"Numb" med portishead tycker jag har den känslan hela vägen över sig.
Portishead är ju triphop. Prova dessa album:
Massive Attack - Mezzanine (1998)
Massive Attack - Protection (1994)
Portishead - Dummy (1994)
Citera
2007-05-25, 07:14
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Portishead är ju triphop. Prova dessa album:
Massive Attack - Mezzanine (1998)
Massive Attack - Protection (1994)
Portishead - Dummy (1994)
Och de har jag redan lyssnat på..

Jag letar efter relativt mörk triphop med jazzinslag, någonting som verkar kallas för downbeat i de flesta kretsar. Det finns en jazzvariant som också heter downbeat, men det är inte den jag letar efter.
Citera
2007-05-25, 15:14
Medlem
mongrels avatar
Jag har egentligen inga artister att rekommendera som liknar de band du tar upp, men för en liknande stämning - lite rökigt och skevigt - kan jag rekommendera hiphop-producenten Madlib's instrumentalplattor. Hans sound är lite mer rotat inom hiphopen, men det han gör har ofta något lite konstigt och "off" över sig. Musiken är dovt jazzig och beatsen är annorlunda men svängiga som fan. Kolla in hans Beat Konducta-serie och skivan "Shades of Blue".
Citera
2007-05-25, 17:17
Medlem
vinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Jag har egentligen inga artister att rekommendera som liknar de band du tar upp, men för en liknande stämning - lite rökigt och skevigt - kan jag rekommendera hiphop-producenten Madlib's instrumentalplattor. Hans sound är lite mer rotat inom hiphopen, men det han gör har ofta något lite konstigt och "off" över sig. Musiken är dovt jazzig och beatsen är annorlunda men svängiga som fan. Kolla in hans Beat Konducta-serie och skivan "Shades of Blue".
Det ska jag göra, tack för svaret!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in