2007-05-20, 18:47
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
På kort tid har det hittats flera stycken använda sprutor i vårt kvarter, bla på gräsmattan där barnen springer dagligen, moralen lyser med sin frånvaro bland den eller de som kastat sprutorna.
Är det vanligt att man bara kastar iväg sin spruta?
Måste man inte ha med använda för att få nya, eller hur funkar det?
Kan man som boende på någotvis göra något åt det?

Ja detta var lite panik frågor efter som grannbarnet just hittade 2 sprutor till.
Citera
2007-05-20, 18:58
Medlem
likeithards avatar
det kan inte vara något sockerfreak som slänger sina insulinsprutor lite varstans då?

annars känner jag få narkotikamissbrukare som använder verktyg, och hos dessa varierar moralen som bland övrig befolkning.

dock är sprutstadiet ofta synonymt med misär och dekadens, då är moralen sällan allt för hög.

edit: lär barnen att:

1. inte följa med gubbar som visar snoppen.
2. åka med i okända bilar.
3. äta saker dom hittar på marken.
4. röra sprutor eller andra äckliga saker dom hittar.

resultat: problem löst.
Citera
2007-05-20, 19:06
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
det kan inte vara något sockerfreak som slänger sina insulinsprutor lite varstans då?

annars känner jag få narkotikamissbrukare som använder verktyg, och hos dessa varierar moralen som bland övrig befolkning.

dock är sprutstadiet ofta synonymt med misär och dekadens, då är moralen sällan allt för hög.

edit: lär barnen att:

1. inte följa med gubbar som visar snoppen.
2. åka med i okända bilar.
3. äta saker dom hittar på marken.
4. röra sprutor eller andra äckliga saker dom hittar.

resultat: problem löst.

Faktiskt så har jag präntat in i huvudet på mina 2 barn att aldrig röra en spruta, detta gav resultat idag när min son kom springade och sa att grannkillen hade hittat 2 sprutor, min son gjorde som jag sagt "backa, spring och säg till pappa eller någon annan vuxen"
Dock så var grannkillen inte lika smart, han petade på den men skadade aldrig sig.
Sen kan man ju alltid säga hur de ska göra, men springer de och leker och kör upp en spruta i foten så hjälper inte förmaningarna
Citera
2007-05-20, 19:12
Medlem
likeithards avatar
du har en poäng, dock har jag inga fler duktiga svar.

det finns trist nog ingen effektiv bot mot låg moral.
Citera
2007-05-20, 19:22
Medlem
rymdraketens avatar
Det kan väl vara så att den typen av drogbrukare som lämnar sprutorna är ganska nere i sin drog, saker som att barn kan hitta sprutorna o.s.v. är inte direkt saker de tänker på.
Citera
2007-05-20, 19:23
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Måste man inte ha med använda för att få nya, eller hur funkar det?
Det finns inget sprutbytesprogram i Sverige. Om någon ansvarig politiker skulle trotsa nollvisionen och få igång ett vettigt vårdprogram för missbrukare där de kan byta sina begagnade sprutor mot nya... Problem solved! Men näe, några ungar som fått HIV när de lekt med gamla sprutor är väl ett litet pris att betala när man strävar efter det narkotikafria samhället, eller?
Citera
2007-05-20, 20:06
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Det finns inget sprutbytesprogram i Sverige. Om någon ansvarig politiker skulle trotsa nollvisionen och få igång ett vettigt vårdprogram för missbrukare där de kan byta sina begagnade sprutor mot nya... Problem solved! Men näe, några ungar som fått HIV när de lekt med gamla sprutor är väl ett litet pris att betala när man strävar efter det narkotikafria samhället, eller?

Malmö har juh sprututbytesprogram, elr har jag bara drömt det? Blev osäker nu.
Citera
2007-05-20, 20:17
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Så kanske det är, men sprutbytesprogrammet är iallfall inte speciellt utbrett.
Citera
2007-05-20, 20:54
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish

Du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in