2007-05-19, 22:13
Medlem
Krippa85s avatar
Tjaba!

Jag bor i Spanien tillsammans med min flickvann som ar vegetarian. Som ni kanske kanner till ar inte det vegetariska utbudet sa stort har da spanjorerna ar kottatare sa det skriker om det. Det finns till exempel inte quorn och tofu ar svindyrt.

Min fraga ar da om nagan har lite tips pa vad en vegetarian kan ata har nere och som ar en komplett maltid (proteiner, kolhydrater osv)?

/Krippa
Citera
2007-05-19, 22:19
Medlem
locmans avatar
snälla de e väl du som bor i spanien säger du ju!? du/ni ser väl vad hon kan äta när ni går i affärer marknader mm?? blev hon kanske vegitarian över natten, o inte har en susning om hur hon ska göra nu? då e de nog bäst att konvertera tillbaka isf annars e de bara fortsätta på så vis hon överlevt hittills.. eller?
Citera
2007-05-19, 22:23
Medlem
Krippa85s avatar
haha! locman varfor skriver du i traden om du anda inte har nagat att tillfora?
Hon har varit vegetarian nastan hela livet och det jag hoppades pa var att fa tips av nagan annan som bor i Spanien eller har bott och vet var man kan hitta bra vegetarisk mat har nere.
Men tack for ditt otrevliga och vardelosa inlagg!
Citera
2007-05-19, 22:26
Medlem
Krappfiskarns avatar
Spermier lär väl innehålla en del proteiner och är samtidigt kalorisnålt. Win-win situation för er båda.

Annars är ju linser rika på protein och kolhydrater och innehåller lite fett, som komplement kan hon äta linfrön som innehåller mycket av essentiella fettsyror och inga kolhydrater.
Citera
2007-05-19, 22:35
Medlem
bernankes avatar
Ett tips kan ju vara att posta på något spansktalade forum, där jag tror kunskapen om vegetarisk mat i Spanien är något högre.
Citera
2007-05-19, 23:00
Medlem
jokers avatar
Gaspacho! Mmmm.... längtar!

Äter hon mjölk? ägg?
Om ägg så går det väl att äta tortilla de patatas nästan överallt.

Spanjorerna äter ju tapas för att slippa sin riktiga mat och många tapas är väl köttfria, oliver, potatisrätter, stekta champinjoner etc. När jag var i Barcelona levde jag ganska gott trots min vegetariska läggning.
Citera
2007-05-19, 23:21
Medlem
Jag åt mycket baljväxter när jag bodde i Spanien, t ex garbanzos, lentejas. De går att variera på många sätt, t ex mixa dem med (ägg), kryddor, vitlök och lök och göra vegobiffar som man har en kryddig tomatsås till. Eller varför inte göra en vegetarisk gryta där man tillsätter garbanzos, både gott och proteinrikt.
Citera
2007-05-20, 01:22
Medlem
Krippa85s avatar
Tack for tipsen!
Ni som bott i Barcelona, ar det nagan som rakar kanna till nagat stalle dar man kan fa tag pa quorn?
Antar att ni inte gor det for da hade ni vall sagt det men i alla fall.
Citera
2007-05-20, 05:07
Medlem
Squalos avatar
Skippa processade köttkopior gjorda av mögel. Det är vara vidrigt.

Vanliga linser innehåller 25% protein. Det är inte svårt att hitta proteinrik växtbaserad föda.
Citera
2007-05-23, 22:10
Bannlyst
När jag bodde i Spanien åt jag mycket kikärtor på burk. Nu åt ju jag ägg och mjölkprodukter så det var inga större bekymmer för mig att få i mig allt det nödvändiga.
Kanske kan du be någon skicka en schysst vegankokbok? Kanske finns tofu och "mock duck" och liknande produkter billigare i kines-invandrarbutiker om sådana kan finnas i staden du bor i?
Annars var utbudet på grönsaker rätt schysst. Det borde inte vara några jätteproblem att laga ok mat även om det såklart inte går lika lätt att leva på sojakorv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in