2007-05-19, 17:38
Medlem
Herr Krattas avatar
Hejhej, min bror lanade för ett tag sedan. Sen när han kom hem med datorn igen så har skärmen blivit mycket rödare och mörkare en förut. Kan skärmen fått en smäll på lanet eller är det mjukvaran som kronglar? Går det att fixa på något sätt?
Citera
2007-05-19, 17:44
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kratta
Hejhej, min bror lanade för ett tag sedan. Sen när han kom hem med datorn igen så har skärmen blivit mycket rödare och mörkare en förut. Kan skärmen fått en smäll på lanet eller är det mjukvaran som kronglar? Går det att fixa på något sätt?

Låter som att det är glapp nånstans i VGA-kabeln/kontakten, så den inte får igenom den blå eller gröna kanalen.
Prova att rycka ur den ur grafikkortet och blåsa både kontakten på kabeln och grafikkortet. Finns det en kontakt på baksidan av skärmen också, gör samma sak där. Kolla stiften i grafikkortet och den eventuella kontakten på baksidan av skärmen också så inget är av.
Citera
2007-05-19, 17:54
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Låter som att det är glapp nånstans i VGA-kabeln/kontakten, så den inte får igenom den blå eller gröna kanalen.
Prova att rycka ur den ur grafikkortet och blåsa både kontakten på kabeln och grafikkortet. Finns det en kontakt på baksidan av skärmen också, gör samma sak där. Kolla stiften i grafikkortet och den eventuella kontakten på baksidan av skärmen också så inget är av.
Kk ska testa! Tackar.
Citera
2007-05-19, 17:56
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Du nämde stiften? Vad är det? Hur kollar jag det?
Citera
2007-05-19, 17:58
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kratta
Du nämde stiften? Vad är det? Hur kollar jag det?

Om du drar ut drar ut kabeln ur grafikkortet och tittar i kontakten så ser du att det är en massa små stift där. Kolla så inget av dem är böjt
Citera
2007-05-19, 18:00
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Om du drar ut drar ut kabeln ur grafikkortet och tittar i kontakten så ser du att det är en massa små stift där. Kolla så inget av dem är böjt
Aha! tack igen :P
Citera
2007-05-19, 18:01
Medlem
MaZtoRs avatar
Motsaten till ditt hände mig en gång på ett lan. Min röda färg försvann. Men det fixa sig av att rycka och slita lite i skärm sladden.
Citera
2007-05-19, 18:06
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Motsaten till ditt hände mig en gång på ett lan. Min röda färg försvann. Men det fixa sig av att rycka och slita lite i skärm sladden.
Citera
2007-05-19, 20:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Tror datorskärmen behöver lite vila efter att ha levt på cocacola å chips
Citera
2007-05-19, 22:11
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tror datorskärmen behöver lite vila efter att ha levt på cocacola å chips