Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Exakt, du är däremot mycket smartare än mig. Så jag vill att du förklarar. Jag vill helst inte sätta ord på den tanken, då jag i största mån vill undvika att bli galen. Jag är alldeles för bekväm för att dela säng med filosofer. So humour me!
Hehe, det är lugnt.

Skrev lite provocerande med flit för att jag var nyfiken på vad du skulle säga. Ledsen för det. Men som jag ser det så saknar The Secret alla de viktiga komponenterna i en "filosofisk" teori.
Filosofi är, för mig, att försöka förstå sanningen eller att utreda de villkor som gäller för att något ska vara sant. I sin utvecklade form ställer filosofin även frågor kring vad som är meningsfullt, frågor kring livet och döden, frågor kring vad det innebär att vara människa och hur vi bör agera mot varandra. Det viktiga är
frågandet.
The Secret, i kontrast, börjar med att ställa upp en hypotes (allt är harmoniskt sammanbundet, vi kan påverka allt genom att ändra våra tankar). Det finns inget frågande, det finns inget undersökande, och därför finns det heller inte någonting som framkräver en stringens eller förmåga att vidareutveckla resonemanget. Man måste välja att bara
tro, inte att tvivla. Därför rör det sig om religion, inte filosofi.