Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Nej, behåll den här, eller slå ihop den med tråd om samma ände i paranormalt, ockult och allmänt dumt (?). Detta begrepp förklaras inom psykologi, och kallas apofoni. De filosofiska implikationerna kan dock vara väldigt intressanta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apophenia
Edit: Och döp om trådjäveln, att antyda att det är en hemlighet handlar ju om mysticism och paranoia eller nåt. Herregud!

jag har länge undrat om det fanns en term för just det (apophenia)!
Jag hade haft nytta av termen förra året då jag satte min professor på plats framför disciplinnämnden. Han hade nämligen anklagat mig för fusk på en tenta och jag fick förklara att det professorn hade fått för sig var ett resultat av en "apofeni-attack"
Vet, lite off topic...
wikipedia skriver: Apophenia is the experience of seeing patterns or connections in random or
meaningless data.
säger inte det att det en "secret-praktikant" tror sig uppnå i själva verket inte är mer än vad alla andra kan uppnå? han kan exempelvis uppleva att allt går hans väg, lyckas med ett jobb-intervju, hittar det perfekta huset till familjen för ett bra pris efter att hans lån blivit beviljat och fått bilen han alltid drömt om. då tror han att "the secret" verkligen fungerar. han har tänkt enligt "the secret" och har fått positiva resultat för det.
nu tittar vi på apophenia förklaringen. den säger att de saker hade hänt personen i vilket fall som helst (eftersom det är meaningless data) och anledningen varför han kopplar det med "the secret" är pga mönster samband. (han tänker positiva saker, och märker de positiva resultaten. tydlig samband.)
jag har faktiskt svårt att tro att apophenia är en duglig förklaring till "the secret", inte för att en secret-praktikant behöver ha världens tur lik den jag beskrev här ovan men för att apophenia verkar han mer att göra med vidskepelser än med positivt tänkande.
min åsikt är att "the secret" fungerar på sätt och vis! man behöver bara betrakta ens egen framgång när man har en temporär positiv attityd. Alla vet att livet flyter något bättre när man bär en positiv attityd, och något sämre när man bär det motsatta.
Notera att jag bara konstaterat att "the secret" fungerar på sätt och vis, inte
hur den fungerar.
Det är just på den frågan som jag distansierar mig från förklaringen
the law of attraction ger. det är där mysticismen kommer in och sabbar deras trovärdighet.
Citat:
"Every thought has a frequency. Thoughts send out a magnetic energy", "you are the most powerful magnet in the Universe sending out thought frequencies that attract to you whatever you are thinking about. Once you know The Secret, you can have, be, or do anything, and there are no limits". "Make a command to the universe. Let the universe know what you want. The universe responds to your thoughts"
jag kan förstå hur dessa narcissistiska uttalanden övertygar folk. för mig är det klart att de gått mycket för långt.
Det är inte konstigt att det man fokuserar på kan bli en del av ens liv. om man exempelvis funderar på att köpa en röd Opel kan man vara ganska säker på att man kommer märka alla röda Opel som kör på vägen. så om jag fokuserar på att uppnå viss framgång är det inte så konstigt om jag blir uppmärksam på alla möjligheter som kan hjälpa mig uppnå den. Men jag tycker att man får en mycket bättre förklaring om man ser det från ett psykologiskt perspektiv. allt psykologin egentligen behöver förklara är hur positivt tänkande och intentionalitet påverkar oss.