2007-05-19, 16:28
Medlem
Kung Markattas avatar
Ja, som rubriken säger. Har den processen något att göra med den andra coren att göra eller har jag för närvarande halv processorkraft?
Minnesanvändning ~70 000kb även.

Upplys mig!

Det svävar så mycket kunskap här, kan inte låta bli att fråga.
Citera
2007-05-19, 16:47
Moderator
Falukropps avatar
Det innebär att den ligger och tar hela den ena corens cputid. Definitivt nåt som är fel.

Troligen nån service som flippat ur. Prova att disabla de services du inte behöver ha igång.

Gå in på startmenyn, välj Kör och knappra in services.msc och tryck enter.
Därifrån kan du stänga av onödiga services.
Här har du en lista över dylika: http://www.jasonn.com/turning_off_un..._on_windows_xp

Googla runt lite på ämnet så kan du hitta fler listor.

Har du otur så är det nån kritisk service som stökar, och då är det ett jävlarns analysjobb för att hitta felet i och med att alla services körs under en hostprocess, vilket gör det jävligt meckigt att spåra vilken service det är som strular utan att gräva ganska djupt.

Minnesanvändningen verkar ganska hög, om det bara är för svchost. Kan inte komma på nån service som har ett så stort footprint på rak arm. Men det hänger garanterat ihop med cpuanvändningen. Får du väl stil på den så kommer nog minnesanvändningen ordna upp sig också.
Citera
2007-05-19, 16:53
Medlem
Kung Markattas avatar
Om en kritisk process är en sån man inte kan avsluta hur som helst så är det lugnt på den fronten, kan avsluta den när jag vill.

Ska se om det går att stänga av den.

Hmm, det kan inte vara windows update som använder den på något sätt? Kom på att det stod och grejade för fullt, tycker inte att det borde kräva halva processorkraften dock.
Den försvann av sig själv innan jag skulle ta bort den. Kanske bara var något som skulle vara där?
Ujuj, har något slags koffeinrus nu, ska lugna mig tills jag kan projicera mina tankar lite pricksäkrare.
Citera
2007-05-19, 16:59
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Markatta
Om en kritisk process är en sån man inte kan avsluta hur som helst så är det lugnt på den fronten, kan avsluta den när jag vill.

Ska se om det går att stänga av den.

Menade väl nåt som systemet behöver ha igång för att funka som det ska

Du kan ju annars testa medelst negermetoden. Börja uppifrån i listan med den första servicen som är igång, stäng av den, kolla om cpuanvändningen droppar, gör den inte det så dra igång den igen.

Räkna med att datorn kan börja bära sig jävligt underligt åt när du stänger av vissa services :>
Citera
2007-05-20, 11:53
Medlem
Det kom en uppdatering via Microsoft Update för några dagar sedan som skulle rätta till problemen med svchost.exe. Prova söka efter uppdateringar där och installera dem och se om det inte fixar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in