• 1
  • 2
2007-05-19, 12:04
Medlem
sparlunds avatar
Nu har jag verkligen satt mig i klistret känns det som, ska nu försöka beskriva vad jag gjort och se ifall det är ute med mig.

Efter att min dator varit allmänt dampig ett tag, så tänkte jag "hey, jag formaterar datorn med min 'recovery-cd-skiva - SWE' som fujitsu skickade med mig för några år sen! Det har ju trots allt funkat en gång förut!".
Dictum factum. Kör i skivan, klickan på en knapp som den vänligt ber mig. Kmr in till ngn blå skärm, där jag kan formatera mina diskar, och det funkar perfa. Väljer sedan c, och klickar på retur vilket ska göra så att windows instalerar. Sedan står det ngt om "NTFS" format o skit, men de funkar bra och jag kör vidare. Sen säger burken att den ska göra ngn fillista, och jag kmr upp till 70%, men där tar det stopp. Den tuggar hur länge som helst på filen speech.chm, men sen kmr det upp att den inte hittas och jag får välja om jag vill hoppa över den och fortsätta ändå, eller avsluta. Jag har provat båda alternativen, men om jag hoppar över den ändå så stannar den på nästa fil som heter ngt med 32 och .dll och då blir det för läskigt för att hoppa över =)

vad har jag gjort för fel? Vet att jag lyckats instalera om windows ngn gång förut med skivfanskapet! Vad är lösninge, eller ska jag begrava burken?

PLEEEEz hjälp mig, jag befinner mig i en nödsituation!
Citera
2007-05-19, 12:06
Moderator
Falukropps avatar
Det är din installationsskiva som har damp :>

Låna en clean XP-skiva av nån granne eller nåt. De där recoveryskivorna brukar ändå vara helt nerlusade av mjukvara du inte vill ha installerad ändå, så ska du se att det funkar
Citera
2007-05-19, 12:09
Medlem
sparlunds avatar
Okej, men nu är det såhär att merparten av mina grannar är 50+ och tror att windows är det nya dansbandet från socknen. Ny lösning?
Citera
2007-05-19, 12:14
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ladda hem en lämplig skiva färdigcrackad och patchad...
Citera
2007-05-19, 12:15
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Okej, men nu är det såhär att merparten av mina grannar är 50+ och tror att windows är det nya dansbandet från socknen. Ny lösning?

Haha, du uttrycker dig väl
Den beställda lösningen: http://thepiratebay.org/tor/3689502/...aj_2007_svensk
Citera
2007-05-19, 12:20
Medlem
sparlunds avatar
Håll alla eventuella tummar, detta är min enda chans!

Tack för hjälpen, återkomma när jag försökta med detta
Citera
2007-05-19, 14:02
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Håll alla eventuella tummar, detta är min enda chans!

Tack för hjälpen, återkomma när jag försökta med detta

Passa på att be om en ny recoveryskiva också, detta bör du ha all rätt till, såvida din skiva inte är helt sönderrepad, även om det går synnerligen utmärkt att fixa en crackad Windowsversion vill man ju gärna ha tillgång till det man faktiskt betalat för
Citera
2007-05-19, 16:10
Medlem
sparlunds avatar
FITTA NU BLIR JAG GALEN!

Såhär gjorde jag: tankade den filen du tipsade om. Rarrade, tog den .iso filen och brände den. Men när jag kör i den i burken händer inget. När jag tar min recoveryskiva står ju det iaf tryck i ngn knapp.
Gör jag ngt fel? Ska jag ta me de andra filerna som finns i mappen också?

En sista lösning, var kan man köpa eller beställa liknande skiver?
Citera
2007-05-19, 16:40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
FITTA NU BLIR JAG GALEN!

Såhär gjorde jag: tankade den filen du tipsade om. Rarrade, tog den .iso filen och brände den. Men när jag kör i den i burken händer inget. När jag tar min recoveryskiva står ju det iaf tryck i ngn knapp.
Gör jag ngt fel? Ska jag ta me de andra filerna som finns i mappen också?

En sista lösning, var kan man köpa eller beställa liknande skiver?

När du brände, körde du disc at once (DAO) då? Kan vara en rätt god ide om man vill få den bootbar. En del brännarprogram vill köra track at once om man inte ändrar på det där.
Citera
2007-05-19, 16:45
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
När du brände, körde du disc at once (DAO) då? Kan vara en rätt god ide om man vill få den bootbar. En del brännarprogram vill köra track at once om man inte ändrar på det där.

Jag tryckte inte i ngt sånt, vet inte ens om det finns, har ngn version av nero, typ 6. Var gör jag det? OCh ska jag ta med alla filer på den du skickade eller bara den .iso?
Citera
2007-05-19, 17:08
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Jag tryckte inte i ngt sånt, vet inte ens om det finns, har ngn version av nero, typ 6. Var gör jag det? OCh ska jag ta med alla filer på den du skickade eller bara den .iso?

Hm, vill inte idiotförklara dig nu, men har du koll på hur man bränner en iso? Det är inte samma grej som att tex bränna en bunte mp3or till en skiva.

När du startat Nero, stäng rutan som dyker upp (New Compilation)
Gå in på File-menyn, välj "Burn Image"
Nu kommer en filbrowser upp. Leta upp .iso-filen och dubbelklicka på den. Nu kommer den vanliga rutan där upp igen. Se till att DAO är valt, välj nån lämplig brännhastighet (kör inte på snabbaste möjliga) och tryck Write-knappen.
Citera
2007-05-19, 17:10
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hm, vill inte idiotförklara dig nu, men har du koll på hur man bränner en iso? Det är inte samma grej som att tex bränna en bunte mp3or till en skiva.

När du startat Nero, stäng rutan som dyker upp (New Compilation)
Gå in på File-menyn, välj "Burn Image"
Nu kommer en filbrowser upp. Leta upp .iso-filen och dubbelklicka på den. Nu kommer den vanliga rutan där upp igen. Se till att DAO är valt, välj nån lämplig brännhastighet (kör inte på snabbaste möjliga) och tryck Write-knappen.
Rövninja. Kaffesump i örat. Fan.

Haha, jag hann precis klicka på bränn för ANDRA gången med den där isofilen, men denna gången med DAO som tur är pröjsar farsan skivorna Ska försöka följa ditt råd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in