2007-05-19, 01:11
Medlem
:Ericuss avatar
Har ett USB-minne med viktiga filer på. Använt det i windows först, så antar att det är FAT32 eller något sådant. Nu när jag stoppade in det i min linuxburk och flyttade mappen med filer och lade den i en annan mapp på minnet samt lade in lite MP3-låtar så har alla filer i den flyttade mappen plötsligt försvunnit

Finns det något bra data recovery-program jag kan använda, eller är det kört?
Citera
2007-05-19, 02:57
Medlem
Råkade ut för detta förra veckan oxå....

Jag hadde sparat lite filer på mitt USB-minne (Jag använder Win XP), och skulle hjälpa en kamrat med att installera ett anti-virus program på sin bärbara Win Vista dator.

Först så hittade den alla filer på USB-minnet, sedan var vi tvungna till en omstart av Vista, och efter det fanns det inga filer på USB-minnet.
Jäkligt skumt tänkte jag, först trodde jag att det var Norton Removal Tool som togs bort automatiskt efter att vi avinstallerat Norton Internet Security 2007.
Och med detta tog bort alla filer som låg på USB-minnet.

När jag sedan kom hem och pluggade in USB-minnet i min dator, så fann den inga filer, för att minuten senare lista alla filer. Så allt var kvar, inget raderat.

Hmmmm lite trött, hoppas ni fattar.

Troligtvis har det med olika OS att göra....
Citera
2007-05-20, 11:30
Medlem
Siktirs avatar
Eller så har ni glömt avmontera minnet innan ni ryckt ut det ur burken...
Citera
2007-05-20, 11:56
Medlem
bumps avatar
Jag brukar alltid köra
Kod:
$sync
innan jag unmountar USB-enheter, så att alla filbuffertar skrivs. Är inte säker på att detta görs automatiskt av umount.
Citera
2007-05-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktir
Eller så har ni glömt avmontera minnet innan ni ryckt ut det ur burken...

Så är det, ja. Är det bara att drömma om att få tillbaka filerna då?
Citera
2007-05-20, 13:04
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Så är det, ja. Är det bara att drömma om att få tillbaka filerna då?

Antagligen kan du få tillbaka en del, men problemet är att den delen du får tillbaka är blandad med annan data (i detta fallet MP3-låtar)

Som en annan sa: Skriv ALLTID sync innan du drar ut minnet. Umount fungerar också, men sync så är du 100% säker.
Citera
2007-05-20, 15:18
Medlem
Linkzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Antagligen kan du få tillbaka en del, men problemet är att den delen du får tillbaka är blandad med annan data (i detta fallet MP3-låtar)

Som en annan sa: Skriv ALLTID sync innan du drar ut minnet. Umount fungerar också, men sync så är du 100% säker.

Var ska man skriva sync då?
Citera
2007-05-20, 15:30
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkzie
Var ska man skriva sync då?
Kolla inlägg #4 eller man sync
Citera
2007-05-20, 15:37
Medlem
Kod:
ericus@ericus-desktop:~$ fsck.vfat -a /dev/sda1
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
/backup/docs
 Start does point to root directory. Deleting dir. 
Root directory is full.

Hur skall jag gå tillväga för att försöka få tillbaka filerna i /backup/docs?
Citera
2007-05-20, 16:03
Medlem
acuras avatar
En bra början innan du börjar pilla med det är att du tar en backup av minnet innan du börjar pilla med det.

dd if=/dev/sda of=~/usbbackup.img

Då får du en helt rå kopia av minnet ifall något skulle gå snett när du försöker återställa filerna.

Sen har jag ingen mer erfarenhet av att återskapa data i linux mer än att med hjälp av journalen återskapa borttagen data på filsystem där det är möjligt, detta fungerar inte på FAT32.

De verktygen som verkar störst när det gäller att återskapa data under linux verkar vara ddrescue och testdisk, men har själv ingen erfarenhet av dessa.
Citera
2007-05-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
En bra början innan du börjar pilla med det är att du tar en backup av minnet innan du börjar pilla med det.

dd if=/dev/sda of=~/usbbackup.img

Då får du en helt rå kopia av minnet ifall något skulle gå snett när du försöker återställa filerna.

Sen har jag ingen mer erfarenhet av att återskapa data i linux mer än att med hjälp av journalen återskapa borttagen data på filsystem där det är möjligt, detta fungerar inte på FAT32.

De verktygen som verkar störst när det gäller att återskapa data under linux verkar vara ddrescue och testdisk, men har själv ingen erfarenhet av dessa.

Tack för tipset, visste inte att man kunde göra så.
Ska testa något av programmen du nämnde.

EDIT: Körde dd_rescue, blev bara en enda stor fil i min hemmapp (?)
testdisk verkade inte ha några återställningsmöjligheter..
Citera
2007-05-21, 20:08
Medlem
felpost, gör egen tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här