2007-05-19, 12:39
Medlem
hjrtansfrjds avatar
Nr jag var yngre lagade min mamma en fantastiskt god kasslerrtt, men eftersom det r s lnge sedan s har jag dessvrre inga gradantal och minuter och liknande kvar. Prova den grna nd, hur fel kan det bli?

Ta en hel "klump" kassler och skr en skra lodrtt genom hela klumpen, men skr inte helt igenom. Fyll skran med philadelphiaost och kl sedan in hela klumpen i mrdeg (finns att kpa i frdiga plattor). Grdda i ugn, frmodligen tills mrdegen ftt frg och blivit lite krispig. Supergott!
Citera
2007-05-19, 12:40
Medlem
Squalos avatar
Min mormor gjorde kassler i en ungsform med banan och ngon rosa ss.

Svingott var det.

Men jag vet tyvrr inte vad det r fr ss. Kanske finns i ngon gammal kokbok.
Citera
2007-05-19, 14:10
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vad finner du s sorgligt med kassler? Det r ju faktsikt rimmad och rkt flskkotlett. Fint ktt med lite fett. Ganska mycket salt innehller det men det kan man kommar runt genom att inte anvnda s mycket salt i ssen eller helt enkelt vattna ur kasslern i ngra timmar innan man konsumerar den.

Kassler r dessutom ofta vldigt billigt , jag kpte nyligen p COOP Forum kassler i storbit fr 29:90 kilot. 4kilo blev det totalt. Jag anvnde den till rtsoppa och andra rtter. Den r ven god p mackan om den r tunt skivad.
I rtsoppa ska man ha bog inget annat sen r flskkotlett jvligt sorgligt ocks
Citera
2007-05-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
I rtsoppa ska man ha bog inget annat sen r flskkotlett jvligt sorgligt ocks

Det gick utmrkt med kassler , bog ska man inte heller ha egentligen utan sidflsk.
Citera
2007-05-19, 16:40
Medlem
kassler, strimlad
mortter skurna i stavar
lk
vitlk
paprika skuren i stavar
kokosmjlk
cayennepeppar
salt

Blir en riktigt god gryta.
Citera
2007-05-19, 20:33
Medlem
Balkongstarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vad finner du s sorgligt med kassler? Det r ju faktsikt rimmad och rkt flskkotlett. Fint ktt med lite fett.

Och dri ligger problemet. Du snackar med en gammal slaktare, s nog jag vet vad kassler r. Problemet r att det r fr magert och fr salt. Jag kper mnga gnger hellre en bit bog fr samma pengar. P den gamla goda tiden, nr vi fick in 200-kilos suggor med en flskrand p kotletten som var en tum tjock, det var flsk det. Jvla Pigham, magra som vinthundar. Nu mste man ju ka till England eller Tyskland fr att f riktigt flsk.
Citera
2007-05-19, 23:29
Medlem
Smrdegsinbakad kassler med delost r gott.
Citera
2007-05-20, 00:21
Medlem
Kasslergryta

Tror att jag postat detta recept i en annan trd, men hr kommer det igen. En jkligt god och lttlagad kasslergryta:

600 g benfri kassler
1 purjolk
1 strimlad paprika
2 vitlksklyftor
1 msk curry
5 dl vatten
1 buljongtrning
2 msk idealmjl
2 msk tomatpure
1 burk cremefraiche
1/2 dl matlagningsgrdde

1. Strimla kasslern och skiva purjolken.
2. frs smr + curry ngra minuter i en gryta, sedan ner med kasslern och lt den bli brynt. Hll sedan ner purjolken och bryn ytterligare en liten kort stund.
3. Hll i vattnet och smula ner buljongtrningen, och klicka i tomatpuren. Smputtra ca 20 minuter p svag vrme. Rr sedan ner den strimlade paprikan och pressa ner vitlken.
Rr ned idealmjl och till sist cremefraiche och eventuellt grdde. Koka ytterligare 5-10 minuter.

Servera med ris & en god grnsallad.
Citera
2007-05-20, 00:34
Medlem
Revenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Min mormor gjorde kassler i en ungsform med banan och ngon rosa ss.

Svingott var det.

Men jag vet tyvrr inte vad det r fr ss. Kanske finns i ngon gammal kokbok.

det var vispad grdde med chili ss. Men som en annan i trden ppekade, det r inte mnniskofda.
Citera
2007-05-20, 23:44
Bannlyst
En enkel variant:

Kassler, champinjonss och ris/potatis.

Eller strimla ned till en sallad.

Eller strimla, frs p stekjrn, och gr carbonara av det.
Det r ingen hjdare som med bacon, men det gr eftersom det r rimmat.

Bon Appetit.
Citera
2007-05-21, 01:20
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
En enkel variant:

Kassler, champinjonss och ris/potatis.
.

Det enkla r det goda... Kassler, pressad potatis och svampss. S serverade mamma det hemma p sndagarna!
Citera
2007-05-21, 01:41
Medlem
oskar_ericsons avatar
kasslergratng (typ)

lgg skivad kassler i en ungsform annanasskivor p. i med grdde blandat med chiliss(ketchup) och p med ost. in i ugnen. servera med ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in