• 7
  • 8
2007-11-21, 05:57
Bannlyst
haha

vad i helsicke ska detta frestlla jag skulle skmmas om jag kom frn Lerum!
Citera
2007-11-22, 02:27
Medlem
MoLoKs avatar
Jag ger inte den nya loggan s lng livstid. Hr r lite info om den frra:

Citat:
Vapenskld

Lerums vapenLerums kommun har ett kommunvapen som antogs av kommunfullmktige 1982. r 2007 antog kommunstyrelsen en ny logotyp fr Lerum, och drmed kommer kommunvapnet inte att anvndas i ngon strre utstrckning.

P vapnet finns ett oxhuvud och tre eklv avbildade mot en bakgrund av guld och rtt. Oxen och eklven symboliserar tillsammans styrka och uthllighet. De tre frgyllda lven r ocks symbol fr de tre kommunerna Lerum, Skallsj och Stora Lundby som 1969 slogs samman fr att bilda det som idag utgr Lerums kommun. Oxhuvudet har sin frebild i hradssigillet fr Wttle hrad, vars grnser stmmer vl med Lerums kommuns grnser, dr just en oxe avbildas.

Hradssigillen har medeltida rtter och valet av en oxe som symbol sgs hra samman med den betydande roll boskapshandel spelade i omrdet vid den hr tiden.

Frgmssigt r vapnet komponerat enligt de regler som finns inom heraldiken och fr den konstnrliga utformningen av vapnet svarar konstnren Sven Engvall.

1982 godkndes Lerums vapen av riksarkivets heraldiska sektion med fljande beskrivning: I flt av guld ett framtvnt oxhuvud med rd tunga och drver en ginstam med tre ekblad av guld.

Observera att kommunvapnet inte fr anvndas i kommersiella sammanhang utan att kommunen har gett sitt medgivande!

http://www.lerum.se/Om-Lerum/Lerums-logotyp/Vapenskold/

Jag undrar vad konstnren Sven Engvall, som gjorde oxloggan, fick fr det? Knappast ngra miljoner va?

Det r sorgligt att se hur ltt vi verger vr historia... den gamla loggan r vldigt vacker tycker jag och den behver sanneligen inget motto under som skriver en p nsan.
Citera
2009-08-16, 10:55
Medlem
Krafses avatar
Inte nog med att loggan r ful som fan, (Ser ju ut som en tygbit frn en miljaktivists kldesplagg, avsliten av Hulken sjlv!) de kunde heller inte besvra sig med att skriva;

LERUM
Mer r du tror.

- utan gav blanka fan i att anvnda stor bokstav samt punkt vid undertexten. Nu ser det ut shr;

LERUM
mer n du tror

- vilket r gravt efterblivet och irriterande att lsa fr en som har minsta lilla jvla UNS av sprkkunnigheter. Har de ens gtt i skola?
Vad i helvete r det fr folk som inte ens vet att en mening brjas med stor bokstav och avslutas med en PUNKT? Fy fan vad arg man blir.

Jaja, var bara tvungen att bumpa denna trden d jag blev bryskt pmind om den i ett skresultat. S jvla fel alltihop. M de jvlarna brinna p en engngsgrill frn Ullared!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in