Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsås
Som vanligt försvaras det plankande patrasket, att det görs från vänsterhåll är såklart ingen slump.
Jag skulle gissa på att 90 % av de som plankar visst skulle ha råd att betala. Man plankar antingen för att det är coolt, eller för att man på fullaste allvar tror att kollektivtrafiken på så vis en dag ska bli helt skattefinansierat (vägrar kalla det gratis) och båda dessa nämnda grupper är väldigt ofta från medelklassen eller övre medelklassen. Det är nog bara en liten del lodisar och tjackisar som plankar för att de inte har råd.
Hur som helst bra att snaran dras åt. Det ska kännas när man snyltar på andra.
Det där var ju två rätt korkade anledningar. De som plankar gör det oftast för att de inte vill lägga ut pengarna. Det lite tveksamt hur mkt legitimitet man besitter om man har en vanlig månadslön och raljerar över hur drygt det är att planka.
Däremot tycker jag att det är bra om det går igenom. Fusk är fusk och ska inte tillåtas. Men det kan ibland vara bra att förstå att de som plankar inte alltid har samma ekonomiska situation som en själv. Som student har jag faktiskt plankat ibland jag me. Inte för att jag tyckte att det var "okej", utan för att jag tyckte att det var värt risken att åka på 800:- i böter och eftersom jag faktiskt inte ägnade så stor tanke åt snyltfaktorn. Jag kontrolleras inte var 40e resa... När jag börjar jobba kan jag inte tänka mig att jag någonsin skulle planka.
Its all about the money.