2007-05-18, 17:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Forumet Kemi och Pyroteknik gick under en tid stadigt mot det sämre. Psychopatic var ensam moderator och gjorde så gott han kunde, ingen kunde ha begärt mer av honom än vad han gjorde. Efter ett tag ansåg jag situationen vara för ohållbar och gjorde tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=391081. Efter detta blev Jomazi moderator och forumet fick ett rejält uppsving. Det höll under en tid hög kvalitet tack vare att moderatorerna delade någorlunda på ansvaret. Sedan upplever jag det som att något hände. Jomazi fick ta mer och mer ansvar, Psychopatic gled undan mer och mer. Nu för tiden syns psychopatic nästan aldrig i KoP, han gör så gott som inga inlägg och det är mycket sparsamt med modereringen. Jag ser honom nästan bara åtgärda direkta RP:s där det är helt uppenbart att åtgärd ska tas. Inte svarar han på PM heller.

Jag vet inte vad Psychopatic gör nuförtiden med det är uppenbart att han inte lägger mycket av sin tid på KoP. Med tanke på att han är moderator i väldigt många forum antar jag att han lägger sin tid på de andra forumen. Hur det än ligger till så tycker jag att den bästa lösningen på problemet är att en ny moderator utses till KoP och att denne ersätter Psychopatic så han helhjärtat kan moderera de forumen han nu lägger sin tid på. En annan lösning är att det utses en ny moderator och att denne endast läggs till utan att ersätta någon och den sista lösningen är att en annan befintlig moderator tar sig en titt på KoP och hjälper Jomazi att röja upp i de större trådarna där (vilket inte finns en chans att Jomazi fixar ensam). Det sista är en kortsiktig lösning och inte något som håller i längden men det skulle iaf underlätta läsningen ett tag.

Reaktioner och tankar?
Citera
2007-05-18, 17:20
Medlem
Varför inte ta och dra iväg ett PM till berörda mod och fråga? Kanske vet han inte att du upplever dålig aktivitet från hans sida. Det är i alla fall mitt tips.
Citera
2007-05-18, 17:23
Medlem
Naturvetarens avatar
I gengäld ska du få ett tips av mig; läs hela inlägget innan du postar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Inte svarar han på PM heller.
Citera
2007-05-18, 17:31
Medlem
woofers avatar
Det är väldigt tråkigt att psycopatic inte längre hinner skriva lika mycket som användare i KoP även jomazi har skrivit betydligt mindre sen han började modda. Båda dessa har ju väldigt mycket att tillföra så om dom känner att dom inte hinner skriva och delta i den vanliga debatten så är ju det väldigt tråkigt. Om det är så så bör dom definitivt få förstärkning.

Det hadde ju inte varit fel att göra en rejäl vårstådning i KoP och tex röja lite i några av dom klistrade trådarna och ev skapa några nya. Detta är ju ett hästjobb som man knappast kan kräva av någon enstaka moderator att göra. Det går kanske att sätta ihop en liten "projektgrupp" av intreserade användare som kan tänka sig att jobba lite med detta? Kan absolut tänka mig att hjälpa till själv.
Citera
2007-05-18, 17:38
Medlem
skinner5000s avatar
Tråkigt om det är såhär. Jag ska genast posta i outlaw om det.

/
Skinner, moderator
Citera
2007-05-18, 18:11
Medlem
Fox 2s avatar
Kan inte annat än hålla med.

PM:ade båda mod angående att dom glömt att låsa upp "övriga kemi och pyro frågor" efter en rensning som inte blev av. Tog 1 vecka innan den magiskt låstes upp och jag förde den till ytan igen.

Så jag röstar för två nya frächa moderatorer som kan hjälpa till och styra upp allt. Snart kommer sommarn med semester/sommarlov = många "barn" hemma som "leker" och många mod som är bortresta.

Mvh
Citera
2007-05-18, 18:28
Medlem
Pyrokemis avatar
Personligen tycker jag att Naturvetaren skulle passa upperligt som moderator, då han har kunskap om ämnet. Samt är aktiv här på Flashback. Förövrigt håller jag med, trådarna som startas håller lägre och lägre kvalité. Och som du skriver, Psychopatic är ju Mod i många andra forum delar. Det är nog därför vi ser mer av Jomazi än honom.

Mvh
Anton
Citera
2007-05-18, 19:01
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Personligen tycker jag att Naturvetaren skulle passa upperligt som moderator, då han har kunskap om ämnet. Samt är aktiv här på Flashback. Förövrigt håller jag med, trådarna som startas håller lägre och lägre kvalité. Och som du skriver, Psychopatic är ju Mod i många andra forum delar. Det är nog därför vi ser mer av Jomazi än honom.

Mvh
Anton
Jag håller med, jag skriver nästan alldrig i berörda forum, men nämda användare är klart kompetent som mod. Var det dit du ville komma Naturvetaren?

Citera
2007-05-18, 20:28
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Tråkigt om det är såhär. Jag ska genast posta i outlaw om det.

/
Skinner, moderator

Fast jag tror att problemet ibland är att vissa moderatorer modererar i så många forum.

Jag ska ge ett exempel: för ett tag sedan postades det ett flertal felplacerade trådar i Bostadsforumet, det var bara Oddball som modererade där och han har dessutom betydligt mer svårmodererade forum än det.

Jag tror att man kanske inte ska lägga för många forum på varje moderator för då blir det svårt att hålla koll på alla, när någon moderator ska resa bort eller vara borta en längre tid, sätt dit vikarierande moderatorer (av de redan utsedda).
Det var problem i resor ett tag då ksv var den enda aktiva och han var borta rätt mycket.

Vill i sammanhanget bara påpeka att ksv och Oddball är mycket bra moderatorer och att jag alltid fått respons på mina PM eller RP:s i de ovannämnda forumen.

Överlag, se till att det är minst 2 moderatorer i varje forumsdel, om någon är borta p.g.a. vad som helst, be att en annan moderator hoppar in, en som har tid och känner för det.

Det är vad jag kan bidra med här men jag hoppas mina åsikter tas i beaktande.
Citera
2007-05-18, 21:39
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Överlag, se till att det är minst 2 moderatorer i varje forumsdel, om någon är borta p.g.a. vad som helst, be att en annan moderator hoppar in, en som har tid och känner för det.
De få forum som har en moderator håller på att tillsättas med minst en till. Ambitionen är att alla forum skall ha minst två moderatorer, och de mest aktiva fler än så. Vi har även koll på vilka moderatorer som kommer vara frånvarande, och flyttar runt lite eller täcker upp ifall det behövs.

Ibland blir det dock lite rörigt när flera moderatorer slutar samtidigt, och det tar sin lilla tid att få in varje ny moderator.

/ChX
Citera
2007-05-18, 21:43
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
De få forum som har en moderator håller på att tillsättas med minst en till. Ambitionen är att alla forum skall ha minst två moderatorer, och de mest aktiva fler än så. Vi har även koll på vilka moderatorer som kommer vara frånvarande, och flyttar runt lite eller täcker upp ifall det behövs.

Ibland blir det dock lite rörigt när flera moderatorer slutar samtidigt, och det tar sin lilla tid att få in varje ny moderator.

/ChX

Jag förstår det, jag menade inte att kritisera alls utan mer att ge ett råd.

Citera
2007-05-18, 21:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jag förstår det, jag menade inte att kritisera alls utan mer att ge ett råd.

Japp, jag tolkade det inte alls som kritik, utan det var mer som en liten förklaring på slutet om varför läget inte alltid är i linje med våra ambitioner.

Alla goda råd är värdefulla, och jag håller helt med om dina punkter ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in