• 1
  • 2
2007-05-18, 21:14
Medlem
eriikhs avatar
Jo, fast jag är inte endast ute efter att öka mina pengar utan också att lära mig handla med aktier. Med fonder försvinner ju det roliga, det är ju nästan som att sätta in pengarna på banken...

Bara för att klarlägga: Jag har (mycket) mer pengar än 300kr, just nu har jag lite över 30000kr som är placerade i fonder. Dock är det pengar som jag kommer behöva och således inga jag spelar bort på börsen. Däremot vill jag lära mig alla system, vad som är bra och vad som är dåligt osv. innan jag börjar spela med större summor.

Jag har kört precis en sådan tjänst hos Börs24, har faktiskt gått riktigt bra men då har jag kört med ganska mycket pengar (15000kr). Så jag ska fortsätta leka på börs24 och vänta till jag har ett ganska stort kapital innan jag debuterar på börsen?

En fråga till som jag inte fick svar på förut: Hur mycket är en aktiepost?

/Erik
Citera
2007-05-18, 21:37
Medlem
Liberalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
En fråga till som jag inte fick svar på förut: Hur mycket är en aktiepost?
/Erik
En börspost (ej aktiepost) varierar beroende på aktiens värde. Normalt brukar börstposter vara om 50, 100, 500, 1000, 2000, 5000 eller 10 000 aktier. NMan brukar alltså handla i hela börsposter, så att man alltid får ett jämnt antal aktier.
Citera
2007-05-18, 21:58
Medlem
eriikhs avatar
Men var går gränserna mellan storlekarna för antal aktier i en börspost då? Hur vet man om den här aktien har si eller så många i en börspost?
Citera
2007-05-18, 21:59
Medlem
Affärsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalen
En börspost (ej aktiepost) varierar beroende på aktiens värde. Normalt brukar börstposter vara om 50, 100, 500, 1000, 2000, 5000 eller 10 000 aktier. NMan brukar alltså handla i hela börsposter, så att man alltid får ett jämnt antal aktier.
Tillägger att det går att handla med mindre en en börspost med då helst en halv börspost. Skillnaden mellan att handla med hela börsposter och udda poster är att ordrarna går genom två olika system hos börsen. Ett system är för hela poster och ett för udda poster där de skrapar ihop olika ordrar för att skapa en hel post (om ingen annan vill köpa lika många som du har). Med udda poster kan det ta längte tid att få igenom ordern men som sagt ska man handla med udda poster så är en halv börspost att föredra då är det lättare att skrapa ihop en till halv.
Citera
2007-05-18, 22:00
Medlem
Affärsmannens avatar
Citat:
Men var går gränserna mellan storlekarna för antal aktier i en börspost då? Hur vet man om den här aktien har si eller så många i en börspost?
Det kan du se på din depå när du valt en aktie där.
Citera
2007-05-18, 22:23
Medlem
Liberalens avatar
Citat:

Det framgår hos alla nätmäklare. Sök upp valfritt bolag hos exempelvis Avanza (sök i fältet uppe till höger) och titta under "Aktiedata".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in