• 1
  • 2
2007-05-18, 15:08
Medlem
eriikhs avatar
Jag har suttit och följt några aktier i en bevakningsportfölj lite på Börs24, men nu vill jag börja lite smått på riktigt.

Har ni några tips på hur jag ska göra? Var köper jag aktier?

Jag tänkte börja med 300kr, är det ens lönt med tanke på courtages?

/Erik

Edit: Det var mest daytrading jag syftade på med den låga ingångssumman.
Citera
2007-05-18, 15:17
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Jag har suttit och följt några aktier i en bevakningsportfölj lite på Börs24, men nu vill jag börja lite smått på riktigt.

/Erik

Kolla på www.aktiespar.se eller www.aktiedirekt.se. De har lägst courtage när det gäller lägre insatser.

Har du bara 300 kr att handla med är det bara att glömma egentligen. Courtaget kommer ta för stor bit, dessutom skatt på eventuella kronor i vinst. Du bestämmer ju själv, men jag tycker det låter ganska meningslöst. Dessutom kommer du inte kunna köpa hela börsposter, så det kan ta ett tag innan dina affärer går igenom. Lämpar sig knappast för daytrading.
Citera
2007-05-18, 15:26
Medlem
eriikhs avatar
Okej, hur mycket pengar behöver man satsa för att slippa att de blir uppätna av courtage, skatter m.m.?
Citera
2007-05-18, 16:01
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Okej, hur mycket pengar behöver man satsa för att slippa att de blir uppätna av courtage, skatter m.m.?

Ju mer desto bättre. Men du pratar om daytrading, och då vill det till mycket mer än 300 kr. Som exempel kan vi ta Trelleborg-aktien idag som har gjort en bra intradagrörelse. Säg att du köpte den i callen i morse på 201, och för dina pengar fick du då 1 st aktie, dvs 201 kr. Du kan sälja den nu på 211,5, du har alltså gjort en vinst på 10,5 kr. Räkna på courtaget på det så har du gjort förlust.

Hade du haft 30 000 kr istället hade det kunnat fungera lite bättre.
Citera
2007-05-18, 16:28
Medlem
eriikhs avatar
Nja, med aktiespar så hade jag gjort en vinst på 10,5-9 = 1 kr och 50 öre

När jag menade att köpa aktier för 300kr så var det mer för att lära mig, innan jag börjar satsa 5 siffriga belopp. Känns liksom inte rätt att köra in 30 000kr i en aktie när man inte har någon erfarenhet alls av börsen.

Jag ökar på till 1000kr, det borde nog göra att jag klarar av courtage skapligt. Hur mycket är en aktiepost?

Personlig åsikt om vad som är bäst av aktiespar och aktiedirekt?

När jag sedan har lyckats bli medlem och kan börja köpa, är det de aktier ni nämner i daytrading-tråden som gäller?

/Erik
Citera
2007-05-18, 16:34
Medlem
fluffiss avatar
Citat:

När jag menade att köpa aktier för 300kr så var det mer för att lära mig, innan jag börjar satsa 5 siffriga belopp. Känns liksom inte rätt att köra in 30 000kr i en aktie när man inte har någon erfarenhet alls av börsen.

Jag ökar på till 1000kr, det borde nog göra att jag klarar av courtage skapligt. Hur mycket är en aktiepost?

När jag sedan har lyckats bli medlem och kan börja köpa, är det de aktier ni nämner i daytrading-tråden som gäller?

/Erik

Du får börja med vilken summa du vill, du märker själv om det fungerar efter hand.

Började handla via Aktiedirekt år 2000, då det var en egen firma och inte som nu en bifirma till Nordnet. Aktiespar handlade jag via ett kort tag 2004. Tror de är ganska likvärdiga, men låter andra som har mer erfarenhet av sidorna svara på vilken som är bäst.

Du kan alltid följa daytrading-tråden, men du kan handla vilka aktier du vill.

Ta det lugnt i början och lycka till!
Citera
2007-05-18, 18:13
Medlem
Affärsmannens avatar
Citat:

/Erik
Jag har båder aktiespar och aktiedirekt, rekommenderar aktiedirekt.
Citera
2007-05-18, 18:56
Medlem
Det är nog vist att börja med en liten summa. Jag gjorde min aktiedebut med 170k och förlorade en del pengar pga slarvigt lagda ordrar osv. Om du vill lära dig aktiemarknaden lite bättre så hade jag dock valt en större summa än 1000kr. Anledningen är att förutom tekniska bitar (som när man lägger ordrar osv) så är det viktigt att man lär känna sig själv och hur man reagerar i olika situationer.
Jag tror 1000kr är för lite för att du ska få uppleva ångesten när en aktie sjunker , nervösiteten när man gör ett köpbeslut osv. Dessa "money mindtraps" är vanligast (och farligast) bland nybörjare.
Citera
2007-05-18, 20:10
Medlem
ADjusts avatar
Börja med att göra en fiktiv portfölj på tillexempel Privata affärer. Där kan du köpa aktier för "låtsaspengar" och följa utvecklingen.
Det har jag gjort nu under några månader och har först nu köpt aktier för pengar..

300 känns rätt lite.. Men man får känna på spänningen och nervrositeten
Citera
2007-05-18, 20:43
Medlem
Citat:

Om du bara ska pynta in 300 kr så ska du nog satsa på fonder istället. Bankerna erbjuder vad jag vet att man vederlagsfritt månadssparar sådana småsummor i deras fonder. Så börja med det. Sedan när du börjat bygga lite större kapital kan du satsa på enskilda aktier. Använd då nättjänsterna där courtaget på små belopp kan ligga så lågt som 50 kr.

Jag använder själv: www.avanza.se

Den tycker jag är bäst av alla.
Citera
2007-05-18, 20:46
Medlem
Liberalens avatar
Citat:

/Erik

Om du är helt ny så ska du inte börja med aktier, eftersom det förutsätter att du själv håller stenkoll på alla företag. Satsa dina pengar på fonder istället, då räcker det i princip att titta på vilka fonder som har haft god historisk utveckling samt göra en egen bedömning om framtiden.
I fonder kan du satsa vilka pengar du vill, allt från några kronor (om fondförvaltaren tillåter det) till stora belopp. Välj t.ex. Avanza Zero som är helt avgiftsfri.
Citera
2007-05-18, 21:12
Medlem
Starwarskids avatar
Kan inte någon mod klistra en sådan här tråd? Har varit ganska många av dem nu. Kanske en som säger "Tips för att börja med aktiehandel/värdepappershandel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in