2007-05-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Mig veterligen finns det inget statistiskt samband mellan intelligensnivå och "vissa sociala grupper". Antar att du försöker påskina att social grupp 3 skulle ha en generellt lägre intelligensnivå? Så är dock inte fallet.

Man kan klart konstatera brist på ambition, utbildning och vanligt folkvett iaf
Citera
2007-05-22, 11:13
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester

Vi gör alla saker som passivt mer eller mindre påverkar vissa personer negativt i princip varje dag. Eller du kanske aldrig kör bil, använder parfym eller luktar svett?
Mitt exempel som du besvarade gällde ohälsosamma saker som påverkar andra, varken svett eller parfym är cancerframkallande för folk som står bredvid personen i fråga. Vad gäller bilkörning så är svaret nej, jag kör inte bil.
Om du läser det du besvarar INNAN du skriver så besparar du dig en massa pinsamheter.
Citera
2007-05-22, 12:24
Medlem
Alla rökare är inte as.

Jag är väl medveten om att mitt beroende påverkar andra, och just därför undviker jag att röka på ställen där det påverkar andra.
Jag skulle aldrig ställa mig mitt i busskuren och ta en cigarett, då går jag hellre en bit bort.
Jag går omvägar för att inte tvinga andra människor andas in min rök, speciellt barn.
Att intelligens skulle vara ett fast begrepp ser jag som urlöjligt och om det finns människor som anser att rökare i allmänhet skulle vara 'ointelligentare', är ni väldigt välkommna att ha den uppfattningen om mig.

Att jag började röka handlade helt och rent om en aggressiv fikakultur i sextonårsåldern. Det fanns inget bättre än att på håltimmarna i gymnasiet gå och ta en kaffe och en cigg på närmaste café. Beroendet smög sig på och nu är jag fast.
Jag antar att jag i stor mån försvarar mitt rökande för att jag är just beroende, och om det betyder att jag har svag karaktär, så är det väl så.
Betyder det att jag är en sämre människa?

Hurvida jag luktar och för att ta ett exempel stör mina arbetskamrater har jag svårt att avgöra, men jag försöker att alltid ta en halstablet eller dylikt efter att ha tagit en cigg. Och angående mina kläder brukar jag få kommentarer om hur gått jag luktar och förfrågningar vad jag använder för parfym osv, av tex människor jag råkar stöta in i på tunnelbanan. Satt så mycket rök kan jag inte stinka.

Alla ni som i tråden har påpekat hur dumma i huvudet och arroganta vi rökare är kanske ska fundera på hur arroganta ni är i andra avseenden och om det verkligen passar er att bo i en stad. Hydda i Norrlands inskogar där ni inte kan störa er på någonting?

Jag tycker tex att ni som väljer att köra bil i innerstan i Sthlm även fast det finns en väl utbyggd lokaltrafik är arroganta. Ni spyr ut alla era avgaser över alla, och påverkar fler än jag som enskild person gör.

För att återgå till topic så -även om det känns löjligt att säga- finner jag just dekadens i viss mån attraktivt. En snygg tjej blir bara sexigare med en cigg i mungipan.
Citera
2007-05-22, 13:52
Medlem
Toshiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bj-
Alla rökare är inte as.

Jag är väl medveten om att mitt beroende påverkar andra, och just därför undviker jag att röka på ställen där det påverkar andra.
Jag skulle aldrig ställa mig mitt i busskuren och ta en cigarett, då går jag hellre en bit bort.
Jag går omvägar för att inte tvinga andra människor andas in min rök, speciellt barn.
Att intelligens skulle vara ett fast begrepp ser jag som urlöjligt och om det finns människor som anser att rökare i allmänhet skulle vara 'ointelligentare', är ni väldigt välkommna att ha den uppfattningen om mig.

Att jag började röka handlade helt och rent om en aggressiv fikakultur i sextonårsåldern. Det fanns inget bättre än att på håltimmarna i gymnasiet gå och ta en kaffe och en cigg på närmaste café. Beroendet smög sig på och nu är jag fast.
Jag antar att jag i stor mån försvarar mitt rökande för att jag är just beroende, och om det betyder att jag har svag karaktär, så är det väl så.
Betyder det att jag är en sämre människa?

Hurvida jag luktar och för att ta ett exempel stör mina arbetskamrater har jag svårt att avgöra, men jag försöker att alltid ta en halstablet eller dylikt efter att ha tagit en cigg. Och angående mina kläder brukar jag få kommentarer om hur gått jag luktar och förfrågningar vad jag använder för parfym osv, av tex människor jag råkar stöta in i på tunnelbanan. Satt så mycket rök kan jag inte stinka.

Alla ni som i tråden har påpekat hur dumma i huvudet och arroganta vi rökare är kanske ska fundera på hur arroganta ni är i andra avseenden och om det verkligen passar er att bo i en stad. Hydda i Norrlands inskogar där ni inte kan störa er på någonting?

Jag tycker tex att ni som väljer att köra bil i innerstan i Sthlm även fast det finns en väl utbyggd lokaltrafik är arroganta. Ni spyr ut alla era avgaser över alla, och påverkar fler än jag som enskild person gör.

För att återgå till topic så -även om det känns löjligt att säga- finner jag just dekadens i viss mån attraktivt. En snygg tjej blir bara sexigare med en cigg i mungipan.

Jag respekterar personer som dig som går undan med röken så andra slipper andas in den och som tar en halstablett för luktens skull, det är inte personer som dig jag irriterar mig på när det gäller rökning, det är den helt motsatta sidan, de som inte går undan utan tänder sin cigg mitt i en fullsatt busskur eller precis utanför en entre eller liknande och som försöker berättiga sitt agerande med "det är mitt val med min kropp" utan att bry sig om obehaget det skapar för andra personer. Jag tycker att det är dumt att röka rent för att jag avskyr det själv, det är en personlig åsikt, en rökare har enligt mig ganska naturligen en annan åsikt och vi har alla rätt till vår egen åsikt och jag säger inget om att den personen lägger sin pengar och sin tid på rökningen om det känns bra för den personen, så länge den personen inte gör mig involverad i det hela genom att bolma rök runt mig...

Som jag sa tidigare så är det inte jag som gör valet att den personen ska röka, det är den personen som gör det valet, alltså anser jag det vara mest rättvisst att den personen flyttar på sig, känns det så fel?
Citera
2007-05-22, 14:05
Medlem
Enitys avatar
bj- ja dåligt karaktär gör dig till en sämre människa
bara för att du är en sämre människa behöver du inte vara en dålig människa, bara inte lika bra som dom andra.
Citera
2007-05-22, 14:26
Medlem
Tob-i-ass avatar
jag stör mig in på att nån röker i min närhet. dom får väll röka bäst fan dom vill.
ser inte heller ner på rökare.
jag röker inte själv.
Citera
2007-05-22, 15:07
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Mig veterligen finns det inget statistiskt samband mellan intelligensnivå och "vissa sociala grupper". Antar att du försöker påskina att social grupp 3 skulle ha en generellt lägre intelligensnivå? Så är dock inte fallet.
Att socialgrupp 3 har lägre intelligens än socialgrupp 1 kan inte vara speciellt radikalt att påstå. Tror du att man blir höginkomsttagare bara för att man släpar sig igenom högskolan eller att många väljer "arbetarvägen" för att de är så jävla smarta?

Har du källor som visar annat får du gärna dela med dig, men jag är rätt övertygad om min sak även utan källor. Har du tagit en titt på din umgängeskrets? Inte speciellt svårt att se en koppling mellan intelligens och fina studieresultat på högksola jämfört med drop-out och jobb på matvarubutik.

Det är väl bäst att påpeka att jag självklart inte tror att alla i grupp1 är smarta och alla i grupp3 är korkade.
Citera
2007-05-22, 15:08
Medlem
GodoShingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Mitt exempel som du besvarade gällde ohälsosamma saker som påverkar andra, varken svett eller parfym är cancerframkallande för folk som står bredvid personen i fråga. Vad gäller bilkörning så är svaret nej, jag kör inte bil.
Om du läser det du besvarar INNAN du skriver så besparar du dig en massa pinsamheter.
Du kanske bör se längre än näsan räcker. Folk som har astma får samma problem med cigarettrök som med parfym, så visst har parfym och cigaretter något gemensamt. Jag får kväljningar av svettlukt och mår illa. Varför tänker ingen på mig?
Att få i sig lite rök skadar inte så mycket, med tanke på alla avgaser som bilen släpper som är mycket skadliga.

Slutsats:
Människor är olika och har olika vanor, det är bara att acceptera. alla belastar samhället på sitt sätt.
Citera
2007-05-22, 15:17
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Att socialgrupp 3 har lägre intelligens än socialgrupp 1 kan inte vara speciellt radikalt att påstå. Tror du att man blir höginkomsttagare bara för att man släpar sig igenom högskolan eller att många väljer "arbetarvägen" för att de är så jävla smarta?

Inkomst och socialgrupp har inget med varann att göra. En byggarbetare som tjänar 35+ kr/mån hör till grp 3 medan en bibliotekarie med 16 500/mån hör till grupp 1.

Citat:
Har du källor som visar annat får du gärna dela med dig, men jag är rätt övertygad om min sak även utan källor. Har du tagit en titt på din umgängeskrets? Inte speciellt svårt att se en koppling mellan intelligens och fina studieresultat på högksola jämfört med drop-out och jobb på matvarubutik.

Inga källor i huvudet men jag kan återkomma. Självklart är det ytterst kontroversiellt att påstå att människor socialgrp 3 i snitt är mindre intelligenta än de i grp1. Att variationen mellan grupperna skulle vara större än den inom grupperna vore mer eller mindre sensationellt.

Däremot är det möjligt att det finns en viss korrelation mellan IQ och inkomst, men det är som sagt en annan fråga.

Sen hur detta relaterar till rökning begriper jag inte?
Citera
2007-05-22, 15:45
Medlem
freyas avatar
Citat:

Det är väl bäst att påpeka att jag självklart inte tror att alla i grupp1 är smarta och alla i grupp3 är korkade.

Nu är ju intelligens ett begrepp som finns många definitioner och sidor av. Men om vi ser till t.ex. högskoleutbildning som du nämnde; orsaken till den sociala snedrekryteringen till universitet och högskolor har främst sociologiska grunder. Det finns massor med studier kring detta. Sök på t.ex. J. Jonsson+ J. Palme +snedrekrytering osv. Finns även minst en statlig utredning kring detta, tror det är SOU 1993:85.

Men du har rätt i en sak; det är inte speciellt radikalt att påstå det du gör- det är det många som gör. Däremot utan grunder, det är mao folks föreställningar, inte vetenskapligt vedertagen, empiriskt grundad kunskap.
Citera
2007-05-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toshiro
Jag respekterar personer som dig som går undan med röken så andra slipper andas in den och som tar en halstablett för luktens skull, det är inte personer som dig jag irriterar mig på när det gäller rökning, det är den helt motsatta sidan, de som inte går undan utan tänder sin cigg mitt i en fullsatt busskur eller precis utanför en entre eller liknande och som försöker berättiga sitt agerande med "det är mitt val med min kropp" utan att bry sig om obehaget det skapar för andra personer. Jag tycker att det är dumt att röka rent för att jag avskyr det själv, det är en personlig åsikt, en rökare har enligt mig ganska naturligen en annan åsikt och vi har alla rätt till vår egen åsikt och jag säger inget om att den personen lägger sin pengar och sin tid på rökningen om det känns bra för den personen, så länge den personen inte gör mig involverad i det hela genom att bolma rök runt mig...

Som jag sa tidigare så är det inte jag som gör valet att den personen ska röka, det är den personen som gör det valet, alltså anser jag det vara mest rättvisst att den personen flyttar på sig, känns det så fel?

Nej, det är inte i grunden fel. Å andra sidan kan jag mycket väl också sätta mig på en uteservering och ta en cigg, dock så agerar cynikern här i mig och jag gör det inte om ingen annan på uteserveringen redan har en cigg i munnen.
Rökare har ett inviduellt ansvar, liksom alla andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Enity
bj- ja dåligt karaktär gör dig till en sämre människa
bara för att du är en sämre människa behöver du inte vara en dålig människa, bara inte lika bra som dom andra.

Nu blir det en lek med ord, men jag påstod mig väl aldrig vara av dålig karaktär? Jag sa att jag hade en svag karaktär för att jag har satt mig i ett beroende. Vilket vi alla vet är rent ut sagt dumt.
Däremot anser jag mig inte vara en sämre människa, snarare bättre än genomsnittet.
Citera
2007-05-22, 16:02
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Hade inte haft några som helst problem med det hela om sjukvården var privat finansierad.

Nu är den inte det, och jag kan garantera att 9 av 10 av de som säger som dig, kommer att ha ändrat sig när de ligger med lungcancer.

Det är väl bara bra med rökare som belastar sjukvården isf så folk tillslut inser att offentlig sjukvård är skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in