• 1
  • 2
2007-05-17, 15:53
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Sammanfattar mina senaste inlägg i en löpande text här eftersom jag tycker det är sanningar värda att spridas.

Det finns ingen bättre hjälp än den du ger dig själv.

Man mår dåligt för att man tänker "fel". Varje tanke är skapande. Om det är något som tynger dig ska du bara acceptera det, lämna det bakom dig och inte ge det en tanke. Ju mer du tänker på det, desto större blir det. Det är Du som skapar din verklighet, ingen annan. Det är alltid upp till dig att välja bort det som inte är bra. Det gör du enkelt genom att helt enkelt sluta tänka på det eller besluta dig för att göra något åt det som tynger dig. Det finns alltid bara två vägar att gå. Antingen går du med kärlek eller går du med rädsla. Allting du känner bottnar i kärlek eller rädsla. Gör det inte mer komplicerat än vad det är. Du upplever inte livet genom att leva. Du skapar det.

Om du inte tycker att filosofi är något för dig. Tänk om. Genom att filosofera får du fram sanningar. Filosofi är visdom. Filosofi visar dig vår sanna natur. Intellektet däremot är det enda som värderas i vår gemensamma verklighet och det vi lär oss från samhället är kunskap som är nyttigt för SAMHÄLLET. Inte för dig som individ. Det du måste lära dig är att förstå och ta kontroll på ditt medvetande och inse att varje tanke du tänker är skapande. Det är du som har valet vad du vill skapa. Vet man detta kan man enkelt undvika att må dåligt eftersom man helt enkelt väljer bort de tankar som är negativa och som inte ger dig något gott. DETTA är visdom värd att lära ut. Särskilt i tider som dessa då fler o fler människor har hamnat i fel tankebanor. Utan filosofi blir människan en robot. Många är det redan. Så argumentera inte för att filosofin ska försvinna. Kämpa för att den ska leva kvar!

Det människor måste börja förstå är att för att finna det du kallar lycka kan man inte titta på yttre faktorer. Du måste bara bestämma dig för att känna lycka. Ta kontroll över tanken o börja förstå ditt medvetande. Välj bort de tankar som inte ger dig något gott. Det är dina tankar och det är bara du som kan välja bort dom. Genom av vara sann mot dig själv och välja bort det i din skapelse som du inte tycker om är vägen till lycka. Det är den enda vägen till den sanna kärleken o där med också lyckan. Männsikan är så vilseledd så det är skrämmande. Börja tänka SJÄLV! Jag säger det igen;
Du upplever inte livet! Du SKAPAR det! DU är Gud! Hela tiden! I varje sekund! Skapa något vackert och sant!

Om du har problem som måste lösas, gör det då eller välj bort tanken. Om du inte löser det men ändå tänker på det skapar du problemet. Om det är problem som du inte kan lösa, varför tänka på dom?

Gå med kärlek och känn dig själv. O kom ihåg, tänker du inte på problemen så finns dom inte. O måste du tänka på dom så lös dom, släpp det och gå vidare. Ligger det inte i din makt att lösa problemet så är du ALDRIG tvungen att tänka på det. Det är ditt val. Välj att ta bort det från ditt medvetande o på så sätt lider du inte av det.

Samhället kan aldrig ge dig det du vill ha. Det spelar ingen roll hur utvecklat det är. I grund o botten är det du, och bara du som kan ge dig det du vill ha. Vi är alla ute efter att känna lycka och kärlek men det människor inte vet är att man måste söka i sig själv för att finna den. Vi lär oss redan från 1 års ålder att det som gäller här är pengar, makt och prylar. Det är här i illusionen ligger. Människan måste lära sig att se igenom den. Skrev det innan men det är värt att skriva igen. Du upplever inte livet. Du skapar det. Så ser det mörkt ut. TÄNK OM!

Enjoy life!
Citera
2007-05-17, 16:13
Medlem
MisterToms avatar
Det jag upplever skapar jag inte själv. Hur jag väljer att tolka det jag upplever är däremot till viss del upp till mig medvetet, och till viss del upp till mitt undermedvetna som tolkar automatiskt på grund av erfarenheter, uppväxt, miljö osv.

Men jag är inte ens säker på att jag faktiskt upplever saker.
Citera
2007-05-17, 16:21
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Det jag upplever skapar jag inte själv. Hur jag väljer att tolka det jag upplever är däremot till viss del upp till mig medvetet, och till viss del upp till mitt undermedvetna som tolkar automatiskt på grund av erfarenheter, uppväxt, miljö osv.

Men jag är inte ens säker på att jag faktiskt upplever saker.

Det är sant det du säger. Men om du tar kontroll över ditt medvetande kan du välja själv hur du vill påverkas av det som du upplever. Det spelar ingen roll om din första reaktion/tanke på det du upplever är styrd av ditt undermedvetna så länge du vet att den är det. Då är det bara att ändra den till vad du vill att den ska vara.

Edit: O på sätt o vis så skapar du visst det du upplever.
Citera
2007-05-17, 17:00
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Tillägg:

Du är en del av allt. Du kommer ALLTID vara en del av allt. Växter, djur, universum, allt är du en del av och det en del av dig. Allt är ett. Var inte rädd. Det är meningslöst. Det finns inget att vara rädd för.
Citera
2007-05-17, 17:08
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free_Mary_Jane
Det är sant det du säger. Men om du tar kontroll över ditt medvetande kan du välja själv hur du vill påverkas av det som du upplever. Det spelar ingen roll om din första reaktion/tanke på det du upplever är styrd av ditt undermedvetna så länge du vet att den är det. Då är det bara att ändra den till vad du vill att den ska vara.

Edit: O på sätt o vis så skapar du visst det du upplever.

Nej. Vissa människor skulle nog kunna göra det, men då lever de ju inte i samma värld som jag gör. Eller så kanske det är jag som lever i en annan än vad de gör, men det är ändå inte samma ställe, inte samma nivå eller plan. Kalla det vad du vill.
Citera
2007-05-17, 17:11
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Nej. Vissa människor skulle nog kunna göra det, men då lever de ju inte i samma värld som jag gör. Eller så kanske det är jag som lever i en annan än vad de gör, men det är ändå inte samma ställe, inte samma nivå eller plan. Kalla det vad du vill.

INGEN lever i samma värld som du gör. Ingen lever heller i samma värld som jag gör. Däremot har vi en gemensam verklighet. Ett mass-medvetande kan vi kalla det.
Citera
2007-05-18, 21:34
Medlem
Kats avatar
Stenad..?
Citera
2007-05-18, 23:04
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free_Mary_Jane
INGEN lever i samma värld som du gör. Ingen lever heller i samma värld som jag gör. Däremot har vi en gemensam verklighet. Ett mass-medvetande kan vi kalla det.

Nej.
Andra människor behöver inte ens leva. Du är också i min fantasi. och jag bryr mig inte heller.
Citera
2007-05-19, 00:45
Medlem
The Philosophers avatar
Ett liv utan lidande är inte ett liv levt!
Citera
2007-05-19, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Philosopher
Ett liv utan lidande är inte ett liv levt!
Ett liv inte levt är ett liv i lidande.
Citera
2007-05-19, 03:55
Medlem
Haha, jag trodde först Trådskaparen skämtade när den/det skrev samma sak i nån tråd med tanke på smileyn den/det skapade. Men det var ju tydligen inte ett skämt, jag är väl inte förvånad direkt. Jag menar, det råder ju ingen brist på dumma enkla förenklingar och käcka uttalanden och sanningar som berör människors mående. Oftast är de som kläcker ur sig sanningar om hur man ska uppleva världen baserat på deras egna upplevelser i det närmaste religiösa i deras iver att sprida deras budskap. De har själva blivit frälsta och ska frälsa andra, eller tycker helt enkelt om att vara gurus och sitta och säga hur andra ska göra.

Djupt, verkligen verkligen djupt. Vilken visdom, den här ska jag verkligen försöka ta till mig. Allt man känner är i grunden kärlek eller rädsla, wow, är det några nya rön, eller är det nån form av magkänsla som säger så? Kanske nån ny terapiform håller på att skapas, kärleksterapi eller nåt sånt, det låter ju marknadsföringsbart t.o.m. kanske kan få nån kändis att haka på och vara en frontfigur i korståget för att frälsa mänskligheten från lidande. Di Leva kanske?

Jag tycker många filosofer verkar intelligenta och säger smarta saker. Jag tycker inte självutnämnda filosofer i sena tonåren med en förkärlek till olagliga psykoaktiva substanser verkar ha mycket vettigt att säga. Man har ju liksom hört såna här berättelser om att vårat solsystem egentligen är som en atom och kanske bygger upp en del av gud eller hört långa virriga utlägg om kvant och astrofysik där slutsatsen blir att allting egentligen är ingenting och liknande, att läsa någon form av filosofi eller fysik är ju egentligen inte en realitet för dessa människor, de vill helt bara inta droger och sitta och babbla. Det här är ju bara ytterligare en form av samma sak.

Det trådskaparen skriver påminner äckligt mycket om vad budskapet verkar vara i nån jävla storsäljande bok som Oprah Winfrey pushar på för, kommer inte ihåg vad skiten heter men säljer gör den tydligen.
Citera
2007-05-19, 11:33
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Haha, jag trodde först Trådskaparen skämtade när den/det skrev samma sak i nån tråd med tanke på smileyn den/det skapade. Men det var ju tydligen inte ett skämt, jag är väl inte förvånad direkt. Jag menar, det råder ju ingen brist på dumma enkla förenklingar och käcka uttalanden och sanningar som berör människors mående. Oftast är de som kläcker ur sig sanningar om hur man ska uppleva världen baserat på deras egna upplevelser i det närmaste religiösa i deras iver att sprida deras budskap. De har själva blivit frälsta och ska frälsa andra, eller tycker helt enkelt om att vara gurus och sitta och säga hur andra ska göra.

Djupt, verkligen verkligen djupt. Vilken visdom, den här ska jag verkligen försöka ta till mig. Allt man känner är i grunden kärlek eller rädsla, wow, är det några nya rön, eller är det nån form av magkänsla som säger så? Kanske nån ny terapiform håller på att skapas, kärleksterapi eller nåt sånt, det låter ju marknadsföringsbart t.o.m. kanske kan få nån kändis att haka på och vara en frontfigur i korståget för att frälsa mänskligheten från lidande. Di Leva kanske?

Jag tycker många filosofer verkar intelligenta och säger smarta saker. Jag tycker inte självutnämnda filosofer i sena tonåren med en förkärlek till olagliga psykoaktiva substanser verkar ha mycket vettigt att säga. Man har ju liksom hört såna här berättelser om att vårat solsystem egentligen är som en atom och kanske bygger upp en del av gud eller hört långa virriga utlägg om kvant och astrofysik där slutsatsen blir att allting egentligen är ingenting och liknande, att läsa någon form av filosofi eller fysik är ju egentligen inte en realitet för dessa människor, de vill helt bara inta droger och sitta och babbla. Det här är ju bara ytterligare en form av samma sak.

Det trådskaparen skriver påminner äckligt mycket om vad budskapet verkar vara i nån jävla storsäljande bok som Oprah Winfrey pushar på för, kommer inte ihåg vad skiten heter men säljer gör den tydligen.

Ohja. Den värsta sortens människor, enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in