2002-07-01, 02:11
Medlem
Jag flyttade till Västafrika i höstas. Väl där var det mig ett nöje att se, höra och fråga om hur man såg på cannabis. Där växer plantan, har alltid funnits som folkmedicin. Och bland de unga gatufolket röktes en del cannabis, dock inte bland andra medborgare. Lagstiftningen är betydligt strängare än i Sverige.

Jag fann att det var ungefär samma prat som i Sverige. Att man blir trög och passiv. Att psyket tar stryk och en del förlorar förståndet. Osv...

Nytt för mej var den självklara attityden att man blir aggressiv och bråkig av cannabis. Och det var inte de vanliga medborgarna som framhöll detta, det var de unga gatukillarna som själva rökte på ibland. Om någon blev arg, bråkade eller slogs så menade man att det var rökat...precis som vi här pratar om dåligt ölsinne.

Nån som har samma erfarenhet från Afrika?
Citera
2002-07-14, 03:31
Medlem
Har vissa erfarenheter fån den södra kontinenten, dock inte av våld och röka kombinerat. Däremot har jag en lite teori som kanske hjälper dig i ditt sökande efter sanningen..

Våld kommer alltid ur en människas förmörkade sinne, dimmit av ångest och okontrollerade agressioner... Puff, alkohol eller vilken drog som helst med vars hjälp man kan döva känslocentrum kan göra dig mer våldsbenägen. Men bara om du är det från början.

röka är ett utmärkt medel om man har svårt att hantera sina känslor. Men endast temporärt. Vill du sluta in dig i dig själv, bli tystlåten eller depressiv kan du det. Men detta endast om ditt vanliga liv är kefft. Vill du kan du med hjälp ganja bli social, känslosam, kommunikativ, öppen och tolerant. Men har du inte den viljan inom dig behöver man hjälp. Det är aldrig drogen som är problemet, utan missbrukets orsaker... Alltså; skyll inte på droger för allt skit folk gör mot varandra. Det är människor som är våldsamma, inte droger.

Peace, /Z
Citera
2002-07-14, 06:39
Medlem
Du har SÅ rätt ZirIus!

"Naturliga" droger gör inte en "sund & frisk" människa våldsam, men alla dessa kemiskt framställda droger, dom fuckar upp ens hjärna ganska så mycket.

Så gott folk "Stick to what nature offer"
Citera
2002-07-14, 10:26
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Helt sant ZirIus. Men jag tror att det är svårare
att bli våldsbenägen om man är påverkad av cannabis.
Iaf skulle jag inte klara det. Hat/konflikter är orsaken av
rädsla som i sin tur är en orsak av att inte förstå den andra parten.
Med cannabis så förstår jag den andra parten. Hur kan jag då
känna hat?

Men jag antar att den negativa kraften är starkare än den goda
hos våldsbenägna människor...
Citera
2002-09-15, 09:19
Medlem
Konstigt att de sa så i Afrika, att de blir våldsbenägna. För mig låter det helt fel, jag tror inte cannabis kan fungera som ett utlösande medel för aggressivitet. Det statliga knarket: alkohol och flödder gör däremot det. Jag har rökt länge och jag har aldrig sett någon som slagits eller dyl. efter att bara ha rökt brass eller gräs. Som, vem det nu var, sa att man aldrig kan skylla på knarket utan att det är underliggande saker inom människan som kommer fram är rätt. Eller kanske delvis rätt i alla fall. Kombinationen alkohol-flödder (rohypnol te.x) skulle kunna få ett helgon att begå ett mord. I det tillståndet försvinner jaget, tror jag man kan säga. Människan blir någon helt annan än han/hon tidigare var.
Men, tänk efter. Har ni någonsin fått lust att utföra våldsdåd efter en joint? Eller har ni ens träffat någon som gjort det eller ens hört om det? Cannabis kan givetvis vara utlösande för många känslor och tankar men knappast för handlingar präglade av våld.
Hm. Jag vet ju inte säkert, men jag hoppas det är så.

Bäst vet det som är medveten om hur lite han vet.
Citera
2002-09-17, 23:44
Medlem
vortexs avatar
Har över tjugofem års erfarenhet av droger vid det här laget, och jag kan
säga utan att tveka att jag aldrig varit med om att någon som varit pårökt
sedan blivit våldsam. Punkt! :twisted:
Däremot kan, som sagt, de som tar flödder/alkohol/tjack osv. bli riktigt
elaka om det inte också finns cannabis att "landa" med. Detta blir extra
tydligt veckorna efter att farbror blå gjort stora tillslag mot cannabis.
Då blir det massor av hembränt och så vidare och all brottslighet ökar.

Detta skitsnack om att man blir våldsam av cannabis kommer från USA
på trettiotalet. När Dupont och Hearst drog igång en kampanj mot hampa
för att man såg hampaprodukter som en konkurrent till deras produkter.
Man hävdade att mexikaner och "niggers" blev våldsamma och våldtog
vita kvinnor och därför måste cannabis/hampa/marijuana förbjudas.

Det sorgliga var att just den perioden hade läkare och forskare börjat
upptäcka cannabis välgörande effekter på en lång rad sjukdomar. Men
det blev tvärstopp och idag lider miljoner människor i onödan tack vare
något som gjordes över sjuttio år sedan. Hur bizarrt är det??? :cry:

Fortfarande idag finns det folk här i Sverige som säger ungefär samma
som på trettiotalet (minus det där med "niggrer" förstås...) dock utan att
ha en aning om ursprunget förstås.
Citera
2002-09-18, 06:28
Medlem
Pirayans avatar
Jag är inte aggressiv av mig. Men man har ju haft några uttbrott på främst alkohol men även flödder. När man är flummig, under själva ruset alltså, blir man inte aggressiv. Det är när man inte röker man blir lättretlig, irriterad och aggressiv.´

Kan iof. inte svara för alla, men så här fungerar det för mig. Men det märker tyvärr dom i min omgivning oxå.
Citera
2002-09-23, 09:55
Medlem
Cosmiqs avatar
Pirayan har rätt, det är när man inte röker som man blir grinig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in