2007-05-17, 13:11
Medlem
NickeHorrors avatar
Det enda sättet att uppleva lycka bör väl vara genom en possitiv förändring. Om man då lever i ett tryggt och bra samhälle är det inte då mycket svårt att uppleva lycka, förändringen till det bättre är ju då mycket svår att uppnå?

Om man är van vid mycket svåra förhållanden och det plötsligt sker än stor förändring bör man väl blir mycket lyckligare än vad en person i ett land med mycket bra förhållanden någonsin kommer att bli?
Är det då alltså nödvändigt att lägga pengar på ett välutvecklat samhälle när det inte bidrar till någon större lycka? Utan snarare tvärt om?
Citera
2007-05-17, 13:31
Medlem
Quantilhos avatar
Det är väl ett välkänt faktum att människor i västvärlden är mer gnälliga och olyckligare än folk i större delen av resten av världen.

Skulle anta att det ligger mer stabilt i väst, en sorts jämvikt utan speciellt stora förändringar till det bättre eller sämre. Trygghet men inte några positiva överraskningar som leder till lycka.

Fatta vilken glädjefest det lär vara i en isolerad bondeby i Afrika efter en bra skörd, men något motsvarande är lite svårt att tänka sig i Sverige.
Citera
2007-05-17, 14:00
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Det männsikor måste börja förstå är att för att finna det du kallar lycka kan man inte titta på yttre faktorer. Du måste bara bestämma dig för att känna lycka. Du upplever inte livet. Du skapar det. Varje tanke du tänker är skapande. Ta kontroll över tanken o börja förstå ditt medvetande. Välj bort de tankar som inte ger dig något gott. Det är dina tankar och det är bara du som kan välja bort dom. Genom av vara sann mot dig själv och välja bort det i din skapelse som du inte tycker om är vägen till lycka. Det är den enda vägen till den sanna kärleken o där med också lyckan. Männsikan är så vilseledd så det är skrämmande. Börja tänka SJÄLV! Säger det igen;
Du upplever inte livet! Du SKAPAR det! DU är Gud! Hela tiden! I varje sekund! Skapa något vackert och sant! Hade alla gjort det hade världen garanterat sett annorlunda ut. Sprid sanningen!!
Citera
2007-05-17, 14:04
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free_Mary_Jane
Det männsikor måste börja förstå är att för att finna det du kallar lycka kan man inte titta på yttre faktorer. Du måste bara bestämma dig för att känna lycka. Du upplever inte livet. Du skapar det. Varje tanke du tänker är skapande. Ta kontroll över tanken o börja förstå ditt medvetande. Välj bort de tankar som inte ger dig något gott. Det är dina tankar och det är bara du som kan välja bort dom. Genom av vara sann mot dig själv och välja bort det i din skapelse som du inte tycker om är vägen till lycka. Det är den enda vägen till den sanna kärleken o där med också lyckan. Männsikan är så vilseledd så det är skrämmande. Börja tänka SJÄLV! Säger det igen;
Du upplever inte livet! Du SKAPAR det! DU är Gud! Hela tiden! I varje sekund! Skapa något vackert och sant! Hade alla gjort det hade världen garanterat sett annorlunda ut. Sprid sanningen!!

Tankar som inte är behagliga och som alltså ger mig olycka bör ju vara tankar om problem som måste lösas. Genom att "välja bort" dem tankarna lägs fler och fler problem på hög, tills man inte är så lycklig längre. Precis enligt den metod som "fjortisar" idag lever.
Citera
2007-05-17, 14:11
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Tankar som inte är behagliga och som alltså ger mig olycka bör ju vara tankar om problem som måste lösas. Genom att "välja bort" dem tankarna lägs fler och fler problem på hög, tills man inte är så lycklig längre. Precis enligt den metod som "fjortisar" idag lever.

Om det är problem som måste lösas, gör det då eller väljer du bort tanken. Om du inte löser det men ändå tänker på det skapar du problemet. Om det är problem som du inte kan lösa, varför tänka på dom? Allting du känner bottnar i kärlek eller rädsla. Gå med kärlek och känn dig själv. O om problemen läggs på hög? vad menar du? Tänk inte på dom så finns dom inte. O måste du tänka på dom så lös dom, släpp det och gå vidare. Om det är så här fjortisar lever idag då har vi kanske en generation på väg uppåt som går den rätta vägen.
Citera
2007-05-17, 14:25
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free_Mary_Jane
Om det är problem som måste lösas, gör det då eller väljer du bort tanken. Om du inte löser det men ändå tänker på det skapar du problemet. Om det är problem som du inte kan lösa, varför tänka på dom? Allting du känner bottnar i kärlek eller rädsla. Gå med kärlek och känn dig själv. O om problemen läggs på hög? vad menar du? Tänk inte på dom så finns dom inte. O måste du tänka på dom så lös dom, släpp det och gå vidare. Om det är så här fjortisar lever idag då har vi kanske en generation på väg uppåt som går den rätta vägen.

Vi tänker egentligen lika tror jag. Varje problem som kommer ger individen två altenativ
1.Analysera problemet och välj ett lämpligt sätt att lösa problemet (hur tänker jag inte gå in på)
2. Analysera problemet och upptäck att det inte ligger i individens makt att lösa det. Och välj att inte välja en lösning för problemet.

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2007-05-17, 15:03
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Det enda sättet att uppleva lycka bör väl vara genom en possitiv förändring. Om man då lever i ett tryggt och bra samhälle är det inte då mycket svårt att uppleva lycka, förändringen till det bättre är ju då mycket svår att uppnå?

Om man är van vid mycket svåra förhållanden och det plötsligt sker än stor förändring bör man väl blir mycket lyckligare än vad en person i ett land med mycket bra förhållanden någonsin kommer att bli?
Är det då alltså nödvändigt att lägga pengar på ett välutvecklat samhälle när det inte bidrar till någon större lycka? Utan snarare tvärt om?

Mycket bra fråga!!. Det är kanske så att i ett rikt välfärdsamhälle så är verkningsgraden för varje positiv förändring mycket mindre än motsvarande förändring i ett fattigare land. Detta resonemang går ju iofs att applicera mellan olika individer inom ett och samma land också. Om man t ex vill öka lyckan i samhället och har en viss summa att spela med så får man säkert ut mer lycka per krona om man satsar pengarna på dem med lägst inkomster. Av denna anledning är ju tex avskaffande av förmögenhetsskatt och fastighetsskatt ur ett rent lyckoperspektiv knappast väl spenderade pengar.
Citera
2007-05-17, 15:06
Medlem
Free_Mary_Janes avatar
Citat:
Vi tänker egentligen lika tror jag. Varje problem som kommer ger individen två altenativ
1.Analysera problemet och välj ett lämpligt sätt att lösa problemet (hur tänker jag inte gå in på)
2. Analysera problemet och upptäck att det inte ligger i individens makt att lösa det. Och välj att inte välja en lösning för problemet.

Har jag förstått dig rätt?

Ja, du har förstått mig rätt. Ligger det inte i din makt att lösa problemet så kan du välja att ta bort det från ditt medvetande o på så sätt inte lida av det. För att återgå till topic; samhället kan aldrig ge dig det du vill ha. Det spelar ingen roll hur utvecklat det är. I grund o botten är det du, och bara du som kan ge dig det du vill ha. Vi är alla ute efter att känna lycka och kärlek men det människor inte vet är att man måste söka i sig själv för att finna den. Vi lär oss redan från 1 års ålder att det som gäller här är pengar, makt och prylar. Det är här i illusionen ligger. Människan måste lära sig att se igenom den. Har för mig att jag skrev det innan men det är värt att säga igen. Du upplever inte livet. Du skapar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in