• 4
  • 5
2007-05-25, 15:11
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Min hgst personliga sikt...

Jag r djupt vertygad om att media sitter inne med bde en och tv pikanta detaljer om kungafamiljen som de inte mnar att avslja. Skulle media nagelfara kungahuset p samma vis som de gjort mot den "stackars missfrstdda Ken Ring" skulle svenska folkets std fr kungahuset sjunka. Nr diskussioner om kungahuset kommer upp brukar folk ofta nmna att de verkar s trevliga, kungen r "s himla vardaglig". Skulle det vara argument fr att bibehlla denna anomali?

Vad det betrffar apanaget s ser jag inte summan som orimlig ifall vi har kvar kungahuset.

Naturligtvis skulle media kunna pverka samhllets syn p monarkin, finns det ngot media inte kan pverka?

Jag har aldrig hrt folk sga att vi ska bevara monarkin fr att de verkar s trevliga. Det jag brukar hra r att de utgr bra pr fr Sverige, drar in pengar till Sverige (ls en bit upp), att det r ett vrdefullt kulturarv vrt att bevara, m.m. Det tycker jag r argument fr att bibehlla "denna anomali".
Citera
2007-05-25, 15:33
Medlem
guldkorns avatar
Min syn p Apanaget har alltid varit att det r en rimlig terbetalning fr de ekonomiska gvor Sverige fick i samband med att Jean Baptiste Bernadotte blev tronfljare.

Sverige fick d "tta miljoner francs att inom sex mnader insttas uti svenska riksgldskontoret emot fyra procent rlig rnta" samt att den svenska utlandsskulden till Frankrike strks. Utver detta skedde dessutom en del utvxlning av egendom.

Frgan r hur mycket fyra procent av tta miljoner francs r nu nstan 200 r senare...
Citera
2007-05-25, 15:49
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Naturligtvis skulle media kunna pverka samhllets syn p monarkin, finns det ngot media inte kan pverka?
Sjlvfallet inte, pongen var att verlag tycker jag folk verkar uppskatta monarkin utifrn fljande premisser: Kungafamiljen r s trevlig. Det var drfr jag pongterade medias roll i det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag har aldrig hrt folk sga att vi ska bevara monarkin fr att de verkar s trevliga. Det jag brukar hra r att de utgr bra pr fr Sverige, drar in pengar till Sverige (ls en bit upp), att det r ett vrdefullt kulturarv vrt att bevara, m.m. Det tycker jag r argument fr att bibehlla "denna anomali".
Det r argument som nmns ocks men jag tror de skulle f st tillbaka ifall kungafamiljen "inte var s trevlig".
Citera
2007-05-25, 17:27
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sjlvfallet inte, pongen var att verlag tycker jag folk verkar uppskatta monarkin utifrn fljande premisser: Kungafamiljen r s trevlig. Det var drfr jag pongterade medias roll i det hela.

Det r argument som nmns ocks men jag tror de skulle f st tillbaka ifall kungafamiljen "inte var s trevlig".

Jag frstr inte riktigt vart du vill komma. Blir folk s blndade av kungafamiljens trevlighet att de inte ser nackdelarna med monarkin? Vilka icke-subjektiva nackdelar skulle dessa vara i s fall?

Det r vl sak samma varfr man tycker om ngot? Eller menar du att man inte ska respektera att 80% av sveriges befolkning vill ha kvar monarkin p.g.a att dom tycker s p fel grunder (har blivit frblindade av trevlighet)?
Citera
2021-06-20, 12:17
Medlem
Kungafamiljens Apanage 2021
(eller frsrjningsstd p ren svenska)

Under 2021 uppgick apanaget till totalt 147.9 miljoner kronor. Drmed fick
det svenska kungahuset en "lnekning" med nstan tv miljoner kronor sedan
ret innan d de, enligt riksdagen, fick 146 miljoner kronor.

Alla familjemedlemmar i kungafamiljen som r s kallade "kungliga hgheter" och
som drmed inte har ngot annat avlnat arbete fr ta del av det rliga apanaget.

Det innebr att det r kung Carl XVI Gustaf, drottning Silvia, kronprinsessan Victoria med
familj, prins Carl-Philip och prinsessan Sofia.
Samt prinsessan Madeleine som ox fr lite bidrag frn scken.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...iljoner-far-de

Tnk om Kungen skulle dra in halv miljard p
Eurojackpot, avrknas vinsten d, knappast.
Senast redigerad av SKIL 2021-06-20 kl. 12:23.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in